FördősZé@Forbes

  Fördős Zé apukája az első sorban ült le az áprilisi Kilövésen, ahol bemutattuk a lapot. A család büszke Zére és a közös cégre, ő maga is azok közé a […]

Bővebben

Forrás: YouTube

Hatvanezres nejlonszatyor és személyes adatok kiszivárgása teszik emlékezetessé az apokalipszist

November 14-én jelent meg a Fallout 76 című poszt-apokaliptikus videojáték, amit egyrészt a kritikusok, másrészt az elégedetlen vásárlók döngöltek földbe.

Az amerikai Bethesda Softworks 2008 óta gondozza az 1997-ben indított Fallout-sorozatot, az idei, Fallout 76 című rész azonban eltér a korábbi irányvonaltól. A franchise eddig jórészt egyjátékos élményre fókuszáló taktikai szerepjátékokat vonultatott fel, a Fallout 76 azonban egy kooperatív játék, amiben egyszerre négyen barangolhatnak a radioaktív senkiföldjén.

Nem csak a minőséggel van baj

A műfajváltás és az ezzel kapcsolatos nehézségek nem sokak tetszését nyerték el, a sajtóértékeléseket összegző Metacriticen 49, 52 és 53 százalékon állnak a Fallout 76 Xbox One-os, PlayStation 4-es és PC-s változatai (nekem nem volt szerencsém a programhoz).

Ennél is nagyobb baj viszont, hogy a programhoz behirdetett gyűjtői kiadás promóciós fényképén és reklámfilmjén (fent) egy vászonzsák is a 200 dolláros (itthon 65 ezer forintért kapható) csomag részét képezte, helyette viszont egy sima nejlonszatyrot találtak a dobozban azok, akik megvásárolták a Power Armor Edition névre keresztelt kiadást.

A vásárlók egy része kapcsolatba lépett a program kiadójával, a Bethesda Softworks hivatalos ügyfélszolgálata pedig össze-vissza kommunikált: először azt mondták, „túl drága lett volna” vászonból készíteni a zsákot, ezért álltak át nejlonra, csak épp ezt elfelejtették megemlíteni azoknak, akik hajlandók voltak 200 dollárért előrendelni a Power Armor Editiont; később tévedésnek minősítették a választ, és már arról beszéltek, hogy eredetileg valóban vászon volt a terv, de sajnos nem állt rendelkezésre elég alapanyag a gyártáshoz, így végül a nejlonnál kötöttek ki.

Ez már csak azért is vicces állítás, mert kiderült, hogy az influencereknek jutott valódi vászonhátizsák.

Különös továbbá, hogy bár a Bethesda hivatalos, kizárólag amerikai vásárlói oldalán a terméknél olvasható egy felhívás a táska minőségét illetően („A táska nem reprezentálja a terméket.”), az oldal webes archívumában ez még nem szerepelt.

Megoldották, de mégsem

A Bethesda kompenzáció gyanánt virtuális, játékban elkölthető valutát ajánlott fel a vásárlóknak, ám a cirka 5 dollárnak megfelelő 500 atomból még egy játékbéli hátizsák sem jön ki, mert az 700 atomba kerül. A hatalmas felháborodást végül egy bocsánatkérés nélküli, száraz ígéret követte: a Power Armor Edition vásárlói a kiadó ügyfélszolgálati rendszerén át igényelhetnek vászonzsákot pótlólagosan, január 31-ig bezárólag – akkor kapják meg, amikor a gyártás alatt álló zsákok elkészülnek. (Már tényleg csak zárójelben jegyzem meg, hogy az előrendelői csomagok még augusztusban elfogytak, és akkor a Bethesda közölte, hogy bocs, nem lesz utánpótlás.)

Itt véget érhetne a történet, de az ügyfélszolgálaton regisztráló vásárlók egy csoportja számára elérhetővé vált a rendszer adminisztrátori felülete, így nemcsak hogy saját support ticketeket nyithattak és zárhattak be kedvükre, de a többi felhasználó személyes adataihoz is hozzáfértek, többek között nevek, címek, telefonszámok kerülhettek illetéktelen kezekbe.

„Más emberek ügyfél-ticketjeit kapom meg a saját fiókomra. Megannyi Power Armor-számla van nálam, rajta e-mailcímekkel és otthoni lakcímekkel, valamint az általuk használt bankkártya fajtájával” – írta egy felhasználó Twitteren, aki még képet is készített a felületről (ezen nem látszanak a kényes adatok).

A kiadó jelezte, hogy „megoldották a problémát”, valamint megígérték, hogy kivizsgálják az ügyet. A cég nyílt közleménye így zárul: „A Bethesdánál komolyan vesszük a vásárlók személyes adatainak védelmét, és bocsánatot kérünk a kialakult helyzetért.”

Van magyar illetékes

Az ügyben megkerestem a Fallout 76-ot Magyarországon forgalmazó Cenega Hungaryt is. „Minden, a Bethesda működését és ügyeit érintő kérdésben a Bethesda illetékes, mi ennek kapcsán nem tudunk nyilatkozni” – írták, azonban mint forgalmazó, a magyar törvényeknek megfelelően itthon a Cenega Hungary felelős a nejlonzsákok után ígért vászontáskák kiközvetítéséért. Mint írják:

„A hatályos jogszabályoknak megfelelően a terméktámogatási osztály elérhetősége megtalálható minden termék kézikönyvében / dobozán és oldalunkon.”

A Fallout-játékok legendás mottója szerint „a háború nem változik”, a Bethesda azonban láthatóan szó szerint értelmezi ezt, mert az efféle trükkös megoldások a mustárgázos támadások aljasságát idézik.

Kép: A Bethesda hivatalos YouTube-csatornája

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő