Összesen 301 millió euróért, bő százmilliárd forintért vette meg a Mol az OMV szlovén leányvállalatát, amely 120 töltőállomást üzemeltet, valamint nagykereskedelmi tevékenységet is folytat az országban – jelentette be honlapján az olajtársaság.
A Mol közleménye szerint megállapodtak az OMV-vel, hogy az OMV Downstream GmbH-tól mint közvetlen részvényestől megvásárolják az OMV Slovenija 92,25 százalékát, amelyben az INA már 7,75 százalékos kisebbségi részesedéssel rendelkezik. Az üzletet még jóvá kell hagynia a versenyhatóságnak.
Az OMV szlovén leánya az ország második legnagyobb kiskereskedelmi hálózatát működteti három különböző márkanév alatt:
ezek az OMV (108), az EuroTruck (4), és az Avanti/DISKONT (8). A Mol-csoport az INA-val együtt a felvásárolt vállalat nagykereskedelmi üzletágát is tartalmazó eszközök 100 százalékos tulajdonosa lesz. A tranzakció versenyhatósági engedélyhez kötött.
A Mol még 1996-ban lépett be a szlovén piacra, kiskereskedelmi hálózatot is üzemeltetnek és nagykereskedelmi tevékenységet is folytatnak. 2011-re a vállalat már 31 töltőállomást működtetett, beleértve a TUŠ hálózatot. 2016-ban 11 Agip töltőállomás is bekerült a Mol portfóliójába. A zöldmezős beruházásokkal és 5 INA töltőállomás integrálásával párhuzamosan
a Mol Slovenija jelenleg 53 töltőállomást üzemeltet az országban, ezzel a harmadik legnagyobb piaci szereplő, a frissen bejelentett tranzakcióval ez a szám nő 53-ról 173-ra.
Az OMV Slovenija felvásárlása a harmadik bejelentett megállapodás, amióta 2021 februárjában a cégcsoport frissítette hosszú távú stratégiáját. Nemrég derült ki, hogy a Slovnaft megvásárolja a Normbenz Slovakia s.r.o. 100 százalékát, amely 16, Lukoil márkanév alatt működtetett szlovákiai töltőállomást foglal magában. A Mol továbbá megállapodást kötött a Marché Internationallel, amely 9 éttermet üzemeltet Magyarországon Marché márkanév alatt.
Kiszámolta a Mol, pontosan mennyibe került neki a covid elleni védekezés
Közel kétezer kút a régióban
Jelenleg a MOL-csoportnak 1941 töltőállomása van 9 országban, különböző márkanevekkel. 466 Magyarországon, 434 Horvátországban, 304 Csehországban, 254 Szlovákiában, 243 Romániában, 106 Bosznia-Hercegovinában, 70 Szerbiában, 53 Szlovéniában és 11 Montenegróban.
A Magyarországon, Horvátországban, Szlovákiában és Bosznia-Hercegovinában piacvezető, Csehországban a második, Szlovéniában, Romániában és Montenegróban pedig a harmadik legnagyobb piaci szereplő.
A megállapodás illeszkedik a vállalat „Shape Tomorrow” 2030+ frissített, hosszútávú stratégiájába, amely különösen nagy hangsúlyt fektet a fogyasztói szolgáltatások fejlesztésére – olvasható a közleményben. Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója pedig azt mondta az akvizícióról: „ez a lépés összhangban van azon stratégiai törekvésünkkel, amelynek célja, tovább bővítsük töltőállomás-hálózatunkat a már meglévő és a potenciális új kelet-közép-európai piacokon. A MOL-csoport további célkitűzése 2025-ig 2200-ra bővíteni a töltőállomások számát, vagy akár még többre, amennyiben további jó lehetőségek adódnak”.
Nemcsak a Mol, a másik magyar régiós óriás, az OTP is terjeszkedik Szlovéniában: egy hete jelentették be, hogy az OTB Bank megveszi a Nova KBM bankot, így Szlovéniában piacvezető lesz az OTP Csoport.
Borítókép: Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója. Fotó: Forbes archív / Orbital Strangers