Tavaly egy héten belül történt, hogy elhunyt a Lush egyik alapítója, Liz Benett – eredeti nevén Liz Weir –, valamint az, hogy a brit kormány bezáratta a járvány miatt az üzleteket. Nem csoda, hogy Mark Constantine, a kozmetikai cég első embere elbizonytalanodott.
A dél-angliai poole-i székhelyű cég 45,2 millió font veszteséget könyvelt el a 2020 június végén zárult üzleti évben, írta a Daily Echo. De Mark Constantine azt mondja, azóta sikerült talpra állniuk, és a tömeges létszámleépítést is elkerülték. Az elmúlt két pénzügyi évben 23 százalékos árbevétel-csökkenést szenvedett el a cég. Korábban egymilliárd fontos összforgalommal nagyjából a harmincadik helyen állt a globális kozmetikaicég-rangsorban, amelynek élén olyan óriások vannak, mint például a L’Oréal.
Tavaly nyár óta 215 dolgozót kellett elküldeniük, közülük százat Poole-ból, 32-t pedig a Lush-gyárakból.
10 érdekesség, amit nem tudtál az illatos üzleteiről ismert Lush alapítóiról
A 45,2 millió fontos veszteség nagyobb részét értékcsökkenési leírásokkal indokolta a cégvezetés, és Mark szerint önmagában az is nagy teljesítmény, hogy átvészelték a pandémiát. A legkeményebb hét az volt a cég életében, amikor világszerte be kellett zárniuk az üzleteknek. Ráadásul ez ugyanarra a hétre esett, amikor a Lush társalapítója, Mark jóbarátja, Liz Bennett – egykor Liz Weird – meghalt. „Nagyon kemény hét volt, egyszerűen nem láttam, hogyan tudunk továbbmenni” – mondta Constantine.
„Értelemszerűen, ha a céged a kiskereskedelemben működik és az összes boltodat be kell zárnod, elkezdesz számolni, hogy vajon meddig tartasz ki. Hat hét, talán két hónap…”
Szerencsére a tömeges elbocsátásokat megúszták a brit és más kormányok támogatási programjának köszönhetően. „Hihetetlenül szerencsések voltunk és hálát adunk a különböző segélyprogramoknak, amik megmentettek bennünket” – mondta Constantine.
Picit fedezékbe vonultak
A Lush webshopjának forgalma az idei pénzügyi évben 100 millió fontra nőtt az előző, még a járvány előtti év 46 milliójáról. Ahogy az online eladások nőttek, a cégnek át kellett csoportosítania a dolgozókat a csomagolásra más részlegekről. A poole-i gyárakkal kapcsolatban Constantine azt mondta: „Elsősorban Angliát szolgáljuk ki innen, illetve még néhány exportpiacot, és viszonylag jól mennek a dolgok, igaz, messze nem tökéletes a helyzet. De még mindig sok poole-i lakosnak tudunk munkát adni, és karácsony előtt újabb felvételeket tervezünk, ahogyan más években is.”
„A világ minden részéről hozunk ide embereket, hogy kiképezzük őket menedzserekké, megtöltjük a helyi hoteleket. Most az utazásaikat szervező kollégák száma kettő-háromra csökkent a korábbi tízről, ahogyan az eseményüzletágban is már csak három-négy alkalmazottunk maradt a régi húszból.” Amikor 2019 tavaszán a Forbes-interjú készült, 32 magyar is dolgozott a Poole ipari parkjában működő gyárban, köztük ketten már részlegvezetők voltak.
Szerencsére az utóbbi hónapokban már ismét nyereséget tudott termelni a cég, és a cashflow is rendben van – mondta Constantine.
„Ezt úgy tudtuk elérni, hogy nem nyitottunk új boltokat, picit fedezékbe vonultunk, de amit várnak tőlünk, azt teljesítettük.”
A Lushnak a brexit is betett Nagy-Britanniában, Franciaországban és Németországban. Mark Constantine két évvel ezelőtt azt mondta a Forbes-nak, hogy már addig is nagyjából 12 millió fontnyi extraköltséget okozott nekik a brit kormány a brexittel. Mark mindig is erősen amellett volt, hogy Anglia az EU tagja maradjon.
Hallgass az orrodra! – Lipovszky Csenge illatterápiáin sorsok változtak meg