Az autóipar több hónapja szenved a globális félvezetőhiánytól, sőt már a háztartási eszközök gyártását is akadályozza a csiphiány. Az elektromos autókát gyártó Tesla biztosra akar menni és akár saját csipüzemet is venne, ami elég költséges mulatság, az új helyzet viszont a gyártóktól és a megrendelőktől is új stratégiákat kíván.
A Financial Times a Teslához közeli forrásoktól úgy értesült, hogy a vállalat arra is kész lenne, hogy előre kifizesse beszállítóinak a megrendelt csipeket, ezzel biztosítva az autóihoz nélkülözhetetlen alkatrészeket.
Egész 2021-et végigkísérheti a csiphiány, drágább lehet a telefon, az autó és a mosógép is
A Tesla több tajvani, dél-koreai és amerikai gyártóval is tárgyalásban van, hogy bebiztosítsa magát, sőt
Musk attól sem zárkózik el, hogy egy komplett gyárat vegyen a Tesla csipigényének fedezésére, bár az erről szóló tárgyalások még nagyon kezdeti fázisban vannak. Iparági források azt mondják, egy ilyen akvizíció nemcsak rendkívül drága, hanem nagyon bonyolult is lenne.
A Teslának ugyanis a tömeggyártásban gyártott legmodernebb csipekre van szüksége önvezető autóiba; ezeket a csipeket elsősorban Tajvanon, illetve Dél-Koreában gyártják.
A gyártó cégeket egyre inkább szorongatja a csiphiány, több autógyártónak hosszabb-rövidebb időre fel is kellett függesztenie a termelést emiatt, és mindenki próbál megoldást találni arra, hogy ez túl sokszor ne történjen meg, veszélyeztetve a termelést és a bevételeket. A Fitch prognózisa szerint az autógyártóknak 5 százalékos forgalomcsökkenést okoz 2021-ben a csiphiány. Lassan bevett megrendelői stratégia lesz, hogy a rendelések fix áron, előre történő kifizetésével igyekeznek garantálni saját csipellátásukat; erre maguk agyártók is nyitottak, és nagyobb fix megrendelőiknél alkalmazzák is ezt a modellt.
Ugyanakkor ez eléggé idegen is tőlük,
mert eddig éppen azzal biztosították profitjukat, hogy volt egyfajta rugalmasság a megrendelések kiszolgálásában, mindig a szerződéses, fix vevők felé allokálták gyártási kapacitásaikat.
A Tesla az önvezető autóihoz szükséges akkumulátorokat is maga gyártaná, nemrég derült ki, hogy azért csúszik Berlin melletti gigaberuházásuk átadása, mert az üzem mellé egy akkumulátorgyárat is építenek.
Musk Németországban – Év végén startol az első európai Tesla gyár
Van tehát egy olyan tendencia, hogy szeretnének egyre több dolgot házon belül megoldani, tervezni és legyártani, a mikrocsipek gyártása is ebbe a sorba illeszkedne, a tervezést már így is cégen belül végzik.
Borítókép forrása: Tesla.com