Fájdalmas bejelentéseket tett csütörtökön az Unilever Londonban: mivel egy éven belül 3,5 milliárd eurós (1240 milliárd forintnak megfelelő) többletköltségekkel kalkulál, az általa gyártott termékek árát is emelni fogja.
A brit központú, a londoni tőzsdén forgó óriásmulti termékeit honlapja szerint a világon 2,5 milliárd ember használja naponta, globális hálózatát 25 millió kiskereskedő alkotja. A társaság 1991 óta a magyar piacon is jelen van, itthon három gyárat üzemeltet (Veszprémben, Nyírbátorban és Röszkén), a Globustól a Dove-on át a Magnumig alapvető fogyasztási és háztartási cikkeiről ismert, több mint 400 márka tartozik hozzá.
A londoni vezérigazgató, Alan Jope most azt jelentette be, hogy a cég ellátási láncát érintő jelentős tavalyi költségemelkedések miatt arra számít, hogy idén tovább nőnek a nyersanyag költségei, a szállítási és csomagolási kiadások, ami végső soron azt eredményezi, hogy 2022-ben a vásárlók is magasabb árakkal találkoznak a boltok polcain.
Nagy a befektetői nyomás
Ezzel párhuzamosan egy 3 milliárd eurós részvényvásárlási programot is bejelentett és azt, hogy egyelőre befagyasztottak minden nagy akvizíciós tervet (tavaly egy meg is hiúsult, amikor a GSK egyik üzletágát szerették volna felvásárolni 50 milliárd fontért). Mint mondta, ezt erősítették a háttérben folytatott befektetői konzultációk is:
a cégen ugyanis egyre nagyobb a külső nyomás, hogy felülvizsgálja portfólióját és átstrukturálja szervezetét, akár úgy, hogy üzletágakat választ le, és az igazgatóságát is megújítja.
A társaság egyébként nem zárt rossz évet: a tavalyi negyedik negyedévben 4,9 százalékkal nőttek az eladásai, szemben a City-beli 3,8 százalékos konszenzussal. A teljes 2021-es értékesítési árbevétel 52,4 milliárd euró volt (4,5 százalékos emelkedés), ami az elmúlt kilenc év legdinamikusabb növekedése volt. „A teljesítmény javulásának üteme folytatódni fog” – mondta most Jope.
Az Unilever egy meghatározó részvényese, Terry Smith pedig úgy fogalmazott, a tavalyi GSK-kudarc halálközeli élmény volt, a menedzsmentnek a fő tevékenységére kell koncentrálnia, vagy le kell mondania. Ez is a befektetői nyomás erős jele, mint ahogy az is, hogy egy hónappal ezelőtt a menedzsment 1500 fős globális leépítési tervekről beszélt (ez egy százaléka a teljes létszámnak).
Jön a friss inflációs adat
Az, hogy az Unilever globálisan erős költségoldali inflációt érzékel, és ezt tovább is hárítja a fogyasztókra, egyáltalán nem egyedi eset, hónapok óta érzékeljük az inflációs adatokban (és minden alkalommal, amikor bevásárolunk – nyilván nem csak az Unilever termékeiből). Az európai és a hazai inflációs mutató is rég látott magasságokban van, a januárban közölt 7,4 százalékos éves magyarországi áremelkedési ütem után holnap derül ki, hogy ez már a csúcs-e, vagy még mindig van feljebb – az elemzők az utóbbira voksolnak.
Borítókép: Unilever
Kapcsolódó:
Még több Domestosra lesz szükség – 15 milliárd forintból bővíti nyírbátori üzemét az Unilever
Ezek a cégek a világ legnagyobb műanyagszennyezői