Keresettek lettek a 7 üléses egyterű autók hála a 2,5 milliós állami támogatásnak, meg is látszik az áremelkedésükön. Az állami támogatás egy részét így a szalonok fölözik le, az áremelkedés ezeknél a modelleknél volt a legnagyobb.
Az elmúlt évben sosem látott mértékben drágultak itthon a használt autók, de jelentős áremelkedés figyelhető meg az új személygépkocsik hazai piacán is. A családi egyterűek átlagára 10 százaléknál is nagyobb mértékben emelkedett, a középkategóriások félmillió feletti drágulást produkáltak, míg a 40-50 millió forintos sávban kínált luxus-SUV-ok ára az 1 százalékos növekedést sem érte el – írja a Vezess a Jato iparági adatszolgáltató, hazai autószalonok által kínált új autóinak listaára alapján.
Fontos trendek és számok:
- A legkisebb új autók ára 5 millió forint felett kezdődik.
- A divatos szabadidő-autók közül az olcsóbbak ára a 9 millióhoz közelít.
- Középkategóriás szedánok és kombik ára átlagosan: 12-14 millió forint.
- A családi egyterű autók átlagára 10 százalékot meghaladó módon növekedett.
- A 40-50 milliós SUV-ok ára is emelkedett valamit, de szinte alig (nagyjából 1 százalékkal).
Új autók: az állam segít, a piac be is árazza
Az árakat az olyan globális jelenségek is hajtják felfele, mint a chiphiány (és ez a hatás már Magyarországon is átgyűrűzött a használtautó-piacra), a leglátványosabb árnövekedést produkáló modelleknél van helyi sajátosság is az infláció mögött: az állami támogatás.
A kormány ugyanis a hétüléses autókra a nagycsaládosok támogatásaként 2,5 millió forintot ad. Leginkább a közepes méretű egyterű (MVP) autók esnek bele ebbe a kategóriába, a Jato adatai szerint ezek átlagára: 9,9 millió forint. Ami látványos az a 10,3 százalékos árnövekedés éves szinten.
A Vezess szerint
az összes kategória közül ott volt a legnagyobb az áremelkedés, ahol az állam megsegítette a sokgyerekes családokat: Citroën Berlingo, Opel Combo Life, Peugeot Rifter, Toyota ProAce City Verso és még egypár modell tartozik ide.
A fentiek között nincs ott a Dacia Lodgy, mert azt a Jato adatbázisa a mini egyterűek közé sorolja, csakhogy mivel hétüléses, ezért az állami ingyen milliók erre is felvehetőek – nem is meglepetés, hogy a kategória 8,3 százalékkal drágult. A Dacia a legolcsóbb az állam által támogatott autótípusok közül, de ezek ára is jócskán megugrott: a Vezess szerint 20-30 százalékkal drágultak a modelljeik, ami azt jelenti, hogy 4 millió alatt már nem is lehet Daciát kapni.
A támogatás idén év végéig érhető el.