A munkavállalói jogok csorbítására és az alacsony bérekre akarják felhívni a figyelmet, ezért a taxiszövetség bojkottra szólítja fel a sofőröket és a felhasználókat is az USA-ban.
Május 10-én, pénteken hivatalosan is tőzsdére lép az Uber, ami 2019 egyik legizgalmasabb IPO-ja lesz, de a menedzsment másért is aggódhat:
a New York-i taxisofőrök egyesülete sztrájkra buzdítja az amerikai sofőröket és a felhasználókat is, hogy ezzel követeljenek kiszámíthatóbb munkahelyi körülményeket és élhetőbb fizetést a sofőröknek
— írja a Techcrunch.
A felhívásban arra kérnek minden embert, hogy helyi idő szerint reggel 7 és 9 között bojkottálják az Uber és a rivális Lyft szolgáltatását. Ezentúl demonstrációt tartanak az Uber San Franciscó-i székháza előtt, utána pedig 12 órás munkabeszüntetésre készülnek a kaliforniai városban.
A taxiszövetség egyik tagja, Sonam Lama nyilatkoztában kiemelte, hogy
a tőzsdefelügyeletnek beküldött papírjaiban az Uber kilátásba helyezte a sofőrök bérének és ösztönző juttatásainak csökkentését,
ezért meg kell akadályozni a nem állandó státuszban, csak szabadúszóként alkalmazott dolgozók kizsigerelését és jogainak csorbítását. Arra szólította fel az Ubert, hogy adjon érdemi válaszokat az alkalmazottainak is, ne csak a befektetőknek.
A hagyományos üzleti modelleket felrúgva sok szegmensben látjuk, hogy egyre több startup alakít ki olyan digitális piactereket, ahol projekt alapon bárki tud dolgozni, mivel a technológia könnyen össze tudja kötni a keresletet a kínálattal. Az angolban ezt hívják “gig economy-nak”, amit magyarul “hakni gazdaságnak” szokás leginkább fordítani. Tipikusan ilyen cégek a közösségi megosztásra épülő cégek, amilyen az Uber is.
A tiltakozók viszont épp azt mondják, hogy miközben a gig economy olcsóbb árakat eredményez a fogyasztóknak, a dolgozókat inkább kizsákmányolják az online piactereket fenntartó technológiai cégek
– Lama szerint például a dolgozók jogainak semmibe vételével. (Ez sajátos helyzet, mert az Uber nem kötelezi munkára a vele szerződő sofőröket, mindenki maga döntheti el, mennyit dolgozik – az árakat ugyanakkor maga szabja meg.)
Az Uber szóvivője erre reagálva elmondta, hogy a sofőrök adják a szolgáltatás szívét, nélkülük nem lehet sikeres a cég, ezért folyamatosan azon dolgoznak most és a jövőben is, hogy az autóvezetőket és családjaikat támogassák kiszamíthatóbb bérrel, szélesebb körű egészségbiztosítással, vagy akár egy teljes, négyéves egyetemi képzés tandíjának átvállalásával.
Az Uber és az idén tavasszal már tőzsdére lépett Lyft is bónuszt kínált a sofőrök egy részének, de ez eltörpül a menedzsmentnek adott prémiumtól: a Lyft 10 ezer dolláros (közel 3 millió forintos), míg az Uber 40 ezer dollárig terjedő (maximum 11,5 milliós) egyszeri bónuszt ajánlott, amit az elégedetlen sofőrök sértőnek és PR-fogásnak tituláltak.
Kilő vagy földbe áll az Uber?
A 2019-es év legfontosabb tőzsdei belépői közé tartozik a két fuvarmegosztó vállalat IPO-ja, ami hónapok óta lázban tartja az üzleti világot.
A Lyft 62 és 68 dolláros részvényenkénti árfolyamot célzott meg korábban, amivel 2,1 milliárd dollár tőkét tervezett bevonni. A példáján az első nap kilőtt, de azóta inkább szenved, 60 dollár körül kereskednek a papírokkal.
Kérdés ezután, hogyan fog muzsikálni majd a hatalmasra értékelt, de masszívan veszteséges Uber. A vezetőség lemondott a korábban forszírozott 100 milliárd dollár feletti értékelésről, közvetlenül a pénteki bevezetés előtt a részvények árát 44 és 50 dollár közé tervezik belőni, ami 80 milliárd dollár körüli értékelést jelenthet. Május 10-től a papírok bekerülnek a NASDAQ-ra, így élesben derül ki, mennyire is értékeli piac a legnagyobb fuvarmegosztó céget.
Álom maradhat az Uber számára a százmilliárdos cégérték a tőzsdére lépéskor
Soros György beszállt az Uber-konkurens Lyftbe annak tőzsdei bevezetése előtt