A Forbes-címlapos, aki Trumppal szelfizik

Kapitány István a Forbes címlapján mosolyog. Kapitány István a Fehér Házban, Trumppal szelfizik (és mosolyog). De kicsoda Kapitány István? Annak ellenére, hogy aligha van nála magasabb pozícióban dolgozó magyar menedzser […]

Bővebben

Soros György beszállt az Uber-konkurens Lyftbe annak tőzsdei bevezetése előtt

A magyar származású milliárdos 2,7 százalékos részesedést vásárolt az Uber-konkurens autómegosztó startupban, körülbelül 550 milló dollárért.

A széles körben ismert befektető, Carl Icahn a Lyft múlt pénteki tőzsdei bevezetését (IPO) megelőzően értékesítette a cégben meglévő teljes részesedését – írja a Wall Street Journal. A kibocsátási árral számolva a pakett 550 millió dollárt ért.

Icahn 2015-ben vásárolt először részesedést a Lyftben, akkor 100 millió dollárt fektetett be a cégbe, amit később további 50 milló dollár követte. Ha a kibocsátási áron értékesítette a részét, akkor jobban járt egyelőre, mint a friss részvényesek: 150 milliós befektetésre 550 millió dollárt keresett. A tőzsdei kereskedésben ugyanis jól indult a Lyft, de azóta inkább csak lefele oldalazott az árfolyam.

A részvények kibocsátási árfolyama 72 dollár volt, ami az első kereskedelmi napon 88 dollárra kúszott fel – a piac ünnepelte a bevezetést. A nap végén az árfolyam már 78,29 dollárra esett le, hétfőn pedig csak 69,01 dolláron állt, ami a kibocsátási árnál is kevesebb – azóta ismét a 72 dollár körül jegyzik a papírokat, leginkább valamivel alatta.

A Lyft árfolyama a bevezetést követő héten. Forrás: Nasdaq, 2019. április 5.

A Lyft árfolyama a bevezetést követő héten. Forrás: Nasdaq, 2019. április 5.

Egy hét után persze nehéz következtetéseket levonni a bevezetésről, és azt se felejtsük el, hogy

a 2,7 százalékos pakett úgy ért 550 millió dollárt, hogy a Lyft masszívan veszteséges: tavaly 2,16 millárd dolláros árbevétele volt és 911 millió dolláros veszteséggel zárt.

Csakhogy a piac hatalmas, és a közlekedés átalakulásán mindenki hatalmasat akar kaszálni.

Gyorsasági verseny a tőzsdéig: ki nyer igazából az Uber-Lyft gyilkos küzdelmén?

Az Uber első számú amerikai konkurensének számító vállalat fő részvényesei között ott van a Fidelity Managmenet, a japán Rakuten, valamint a General Motors is.

Icahn távozásának pontos okát nem lehet tudni, de az közismert, hogy nem fogadta túl jól, amikor a Lyft-alapítók, Logan Green és John Zimmer bevezették a kettős részvénystruktúrát, ami a cég irányítása miatt fontos.

Green és Zimmer jelentős szavazati joghoz jutott és gyakorlatilag a kezükben tartják a vállalat teljes irányítását (egyáltalán nem egy különleges dologról van szó, a Facebook és a Google is így ment tőzsdére annak idején).

Az Uber közben készülődik a maga tőzsdei bevezetésére, például egy 3,1 milliárd dolláros felvásárlással.

3,1 milliárd dollárért felvásárolja arab kistestvérét az Uber

Olvasd el Pénz rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő