Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Soros György beszállt az Uber-konkurens Lyftbe annak tőzsdei bevezetése előtt

A magyar származású milliárdos 2,7 százalékos részesedést vásárolt az Uber-konkurens autómegosztó startupban, körülbelül 550 milló dollárért.

A széles körben ismert befektető, Carl Icahn a Lyft múlt pénteki tőzsdei bevezetését (IPO) megelőzően értékesítette a cégben meglévő teljes részesedését – írja a Wall Street Journal. A kibocsátási árral számolva a pakett 550 millió dollárt ért.

Icahn 2015-ben vásárolt először részesedést a Lyftben, akkor 100 millió dollárt fektetett be a cégbe, amit később további 50 milló dollár követte. Ha a kibocsátási áron értékesítette a részét, akkor jobban járt egyelőre, mint a friss részvényesek: 150 milliós befektetésre 550 millió dollárt keresett. A tőzsdei kereskedésben ugyanis jól indult a Lyft, de azóta inkább csak lefele oldalazott az árfolyam.

A részvények kibocsátási árfolyama 72 dollár volt, ami az első kereskedelmi napon 88 dollárra kúszott fel – a piac ünnepelte a bevezetést. A nap végén az árfolyam már 78,29 dollárra esett le, hétfőn pedig csak 69,01 dolláron állt, ami a kibocsátási árnál is kevesebb – azóta ismét a 72 dollár körül jegyzik a papírokat, leginkább valamivel alatta.

A Lyft árfolyama a bevezetést követő héten. Forrás: Nasdaq, 2019. április 5.

A Lyft árfolyama a bevezetést követő héten. Forrás: Nasdaq, 2019. április 5.

Egy hét után persze nehéz következtetéseket levonni a bevezetésről, és azt se felejtsük el, hogy

a 2,7 százalékos pakett úgy ért 550 millió dollárt, hogy a Lyft masszívan veszteséges: tavaly 2,16 millárd dolláros árbevétele volt és 911 millió dolláros veszteséggel zárt.

Csakhogy a piac hatalmas, és a közlekedés átalakulásán mindenki hatalmasat akar kaszálni.

Gyorsasági verseny a tőzsdéig: ki nyer igazából az Uber-Lyft gyilkos küzdelmén?

Az Uber első számú amerikai konkurensének számító vállalat fő részvényesei között ott van a Fidelity Managmenet, a japán Rakuten, valamint a General Motors is.

Icahn távozásának pontos okát nem lehet tudni, de az közismert, hogy nem fogadta túl jól, amikor a Lyft-alapítók, Logan Green és John Zimmer bevezették a kettős részvénystruktúrát, ami a cég irányítása miatt fontos.

Green és Zimmer jelentős szavazati joghoz jutott és gyakorlatilag a kezükben tartják a vállalat teljes irányítását (egyáltalán nem egy különleges dologról van szó, a Facebook és a Google is így ment tőzsdére annak idején).

Az Uber közben készülődik a maga tőzsdei bevezetésére, például egy 3,1 milliárd dolláros felvásárlással.

3,1 milliárd dollárért felvásárolja arab kistestvérét az Uber

 

"Az első marketingesünktől azt kértem, hogy küldjön nekem egy titkosított levelet. Két nap alatt sem sikerült neki."