Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Több tucat önvezető autó lepheti el az amerikai utakat, de ennek nem mindenki örül

Nyilvános utakon tesztelheti önvezető autóit a Waymo, az eddigi gyakorlattal szemben biztonsági sofőr nélkül – írja az amerikai Forbes.

Ha nem ismerős a cég neve, akkor jobb, ha azt mondom: ez a vállalat a Googe-t is magába foglaló Alphabet Inc. önvezető járművek fejlesztéséért felelős szárnya. Ugyan a cég már 2014 óta kimerészkedhetett az utakra, hogy egy biztonsági sofőrrel a fedélzeten a forgalomban is tesztelhesse az önjáró autókat, ezúttal nemcsak hogy nem kell többé embert ültetni a járműbe, de

az új engedély értelmében háromtucatnyi teljesen önvezető autó lepheti el a kaliforniai sztrádákat.

A Waymo persze megdolgozott a sikerért: bár Kaliforniában cirka hatvan cég tesztelhet önvezető járműveket biztonsági sofőrök közreműködésével, a Google-családba tartozó vállalat már közel egy évtizedes fejlesztést tudhat maga mögött, robotjárművei pedig 10 millió mérföldet tettek meg eddig nyilvános utakon.

Persze nem mindenki boldog amiatt, hogy a Waymo egyszeriben sofőr nélküli járművek tucatjait engedné szabadon Kaliforniában. Az erre engedélyt adó állami járműosztály (Department of Motor Vehicles – DMV) rengeteg kiritkát kapott a döntés miatt, John M. Simpson, a Consumer Watchdog nevű biztonsági csoport projektvezetője szerint „a DMV arra adott engedélyt a Waymónak, hogy a cég kísérleti tengerimalacaivá váljunk”.

A kritikus hangokat csak erősíti, hogy tavasszal egy arizonai nőt az Uber egyik önjáró autója gázolt halálra, mire a kormányzó betiltotta az önvezető személyszállítást az államban.

A DMV szerint ugyanakkor nagyon komoly engedélyeztetési folyamatok és biztonsági tesztek egész sora áll a döntés hátterében. „Kalifornia éveken át keményen dolgozott azért, hogy elérhessük ezt a mérföldkövet, és továbbra is figyelünk a közbiztonságra a technológia fejlődése során” – mondta Jean Shiomoto igazgató.

A Waymo szerint sincs mitől tartani, az autók azonnal biztonságba húzódnak és megállnak, ha váratlan, általuk feldolgozhatatlan helyzettel találkoznak. Tekintve persze, hogy a még messze nem kész termékek a vállalat szerint már most bevételt termelnek, érthető, hogy a Google nem engedi el egykönnyen a projektet. „Vannak, akik fizetnek a fuvarért, és már a fizetős autókat is teszteljük” – monda Ruth Porat igazgató egy október 25-i konferencián.

Hogy a teljesen önjáró taxik mikor válnak sztenderddé, nem tudni, Kalifornia állam engedélye viszont az eddigi legfontosabb lépés ennek eléréséhez.

Oszd meg!