Kiszállt az egy milliárd dollár feletti online repjegyárusító startupból, a Skyscannerből Orosz Bálint és Kapui Ákos, akik Budapestről vezették a cég mobilos részlegét. Most első cégük, a Skyscanner által felvásárolt Distinction egyetlen befektetőjével, Weiszbart Zsolttal közösen befektetői céget alapítottak A3 Ventures néven. Pénz mellett networkkel és tudással is segítenék a magyar startupokat.
„A mi generációnkban nem a kora alapján ítéled meg valakinek a tudását” – mondja a harmincéves Orosz Bálint, amikor arról beszélünk, hogy fiatal koruk ellenére, mit tudnak ők adni pénzen kívül a kezdő magyar vállalkozásoknak, mert fő elvük pont az, hogy a pénzen kívül is adjanak valamit.
És bár fiatalok, tényleg van miből tudást átadniuk: Orosz Bálint és Kapui Ákos (meg egy harmadik társuk, Zöldi László, akit korábban kivásároltak) alapította anno a Distinction nevű mobilos fejlesztőcéget, ahová első – és egyetlen – befektetőnek beszállt Weiszbart Zsolt. Hármukkal beszélgetek most, az alapítás után hét évvel (azaz a bejegyzéskor Bálint és Ákos is 23 évesek voltak) már túl vannak egy felvásárláson (a Distinctiont 2014-ben vette meg az online repjegy-foglalással foglalkozó Skyscanner), alattuk a csapat háromról először 28, aztán 100 főre nőtt, most pedig kiszálltak újra a saját cégükbe, befektetni és magyar startupokat segíteni.
Balról jobbra: Kapui Ákos, Weiszbart Zsolt, Orosz Bálint
Mindezt nem alapkezelő, hanem befektetési cég formájában: az A3 Ventures Kft. a tervek szerint évi 2-3 startupba átlagosan 100–150 ezer dollárt fektetne. Jó pár évig valószínűleg akár bevétel nélkül is lesz pénzük rá: bár hivatalos adatok nincsenek, a Forbes számításai szerint a Distinctiont anno tízmillió dollárért vette meg a Skyscanner, a felvásárlásnak pedig csak egy része volt készpénz, a többi Skyscanner-részvény, márpedig a felvásárlás után lett a Skyscannerből unikornis, vagyis egy milliárd dollárnál értékesebb, tőzsdén nem jegyzett startup. 2016 decemberében a kínai Ctrip 1,7 milliárd dollárért felvásárolta a Skyscannert, a tagok kezében lévő részvényeket pedig – a Forbes becslése szerint – duplaannyiért vásárolhatta meg, mint amennyiért eredetileg hozzájutottak.
Szeretnék egy fekete lukat valahol a lakásban, és a gép előtt ülni
Így fiatalság ide vagy oda, tapasztalat és tőke is adott ahhoz, hogy az A3 Ventures tényleg hasznos segítséget adjon.
De mi vette rá a Skyscannerben magas pozícióban lévő srácokat, hogy inkább kiszálljanak? Pont ez.
„A Skyscanner zseniális cég, nagyon jó dolgokat csinál. Azt éreztem, hogy ahogy egyre inkább magasabb pozícióba kerülök, ami jó, talán egyre távolabb kerültem azoktól az alapvető értékektől, amiket még mindig nagyon szeretek: közel vagyok a termékhez, van direkt befolyásom” – mondja Bálint a kiszállásról. (Januárban interjúztunk vele, akkor még a Skyscanner mobilos verziójának fejlesztésén dolgoztak, amit azóta be is fejeztek).
A Skyscannerben egy szinten dolgoztak: Bálint volt a mobilos rész főnöke termékoldalról, míg Ákos ugyanezt technológiai oldalról vitte. „Az elmúlt nyolc év, Distinction, Skyscanner, folyamatos, 16 órás munkanapok egymás után, a rengeteg utazás. Úgy éreztem, hogy fáradt vagyok, nem éreztem, hogy olyan szinten tudnék teljesíteni, amilyen szinten elvárnám magamtól” – mondja. Végül pár hónapig azzal foglalkozott, hogy minden kritikus információt, pozíciót átadjon, és július közepén kilépett, szabadságra ment.
Ákos október végén hagyja ott a céget, hasonló okokra hivatkozik. „Januárban jeleztem, hogy egy listán dolgozom arról, hogyan tudok kilépni, úgy minden a továbbiakban is működjön. Bálint elég nagy veszteség volt, és most én is elmegyek, ezért egy szintet esik a vezetés jelenléte Budapesten, szerettük volna biztosítani, hogy a korábbi felállás megmaradjon” – mondja.
„Nagyon hasonló utat jártunk be hasonló célokkal, közösen hoztuk meg a Distinction eladásáról a döntést” – folytatja Ákos. „Akkor is már zavart az utolsó években, hogy fejlesztésért felelősként igazából könyvelővel kellett érintkeznem, pr-ossal beszélgetnem, rohangáltam, szervezetet építettem, irodát intéztem, és így tovább. Vezetőként eltávolodtam attól a mérnöki feladattól, ami igazán motivált volna. A következő időszakban szeretnék egy fekete lukat valahol a lakásban, és a gép előtt ülni, blockchainezni, vagy bármi mást, ami elment mellettem. Csapatokat vezettem, ami gépi tanulással foglalkozott, de saját magam nem csináltam még semmi ilyen algoritmust, és ez zavar” – mondja.
Visszaadni a közösségnek
Közben 2017 januárjában megcsinálták az A3 Venturest, és elindultak az NKFIH közép-magyarországi startup-inkubátorok létrehozására kiírt programján, ahol a nyerteseknek 500 milliós állami támogatást és mellé saját tőkés támogatást kell szétosztaniuk. Nem nyertek, de akkor már úgy voltak vele, miért ne csinálhatnák maguktól?
„Nekünk Ákossal fontos, hogy visszaadjunk annak a közösségnek, ahonnan jöttünk. Amerikában és Angliában, amelyik startuppiacokat jól ismerjük, fontos a mentoring, visszaadás szerepe, ez Magyarországon ez sokkal kevésbé megszokott. Kezdve ott, hogy a sikeres emberek a korábbi közösségeiket – akár egyetemüket vagy gimnáziumokat is támogatják” – mondja Bálint.
„Nem mondom, hogy mi már mindent elértünk vagy mindent tudunk. De a Skyscannerben ez alatt a pár év alatt rengeteg dolgot tanultunk, például, hogy hogy működik egy unikornis. Korábban a Distinctionben is sok tapasztalatunk volt” – mondja Bálint. Azt mondja, sokat tanultak a vezetőktől, tanácsadóktól. „Nem csak azért, mert okosak, hanem mert láttak egyszer valamit, és tudják, hogyan működik. Ez a fajta tudás és tapasztalat, főleg a skálázásban, gyors növekedésben hiányzik itthonról” – mondja.
Minderre még rájön, hogy a Skyscannerből erős kapcsolatrendszert tudtak kiépíteni. „Van egy network, amihez hozzáfértünk, ami Budapestről ritka. Ilyen stratégiai fontossággal kevés cég tud Budapestről dolgozni” – mondja, arra utalva, hogy a Skyscanner teljes mobilos részlegét innen irányították: 100 fejlesztő több országból dolgozott ezen a terméken, végül a cégnek a mobile first, azaz az elsőként mobilra fejlesztés lett az alapfilozófiája (a mobilos alkalmazást nulláról teljesen újra is írták).
Az A3 Ventures közösségi irodája
„Kétfajta modellben gondolkodunk” – mondja a lehetséges befektetésekről Zsolt Az egyik, hogy olyan startupokat keresnek, amelyekben megvan a mély technológiai tudás, és abban segítenek nekik, hogyan építsenek céget, skálázzanak, hozzanak be tőkét. Ilyen helyekre szívesen beszállnak első befektetőként, átadják a tudást is – ennek végül a kifutása következő körös befektető behozása is lehet.
A másik modelljük, hogy felhasználják az évek során kialakult külföldi kapcsolatrendszert és velük közösen dolgoznak . Ilyen első befektetésük, az Ipad Prón 3D modellezéssel foglalkozó Shapr3D nemrég zárult 1,3 millió dolláros befektetési köre. (A Shapr3D története októberi lapszámunkban olvasható!) A startupba, amelynek termékét az Apple is kiemelten kezeli – még tévéreklámokban is futtatják -, 150 ezer dollárral szálltak be.
Az A3 Ventures első befektetése elég izgalmas sztori, nemzetközi befektetők is fantáziát láttak benne. A startup teljes története a Forbes novemberi számában! A lap már az újságárusoknál!
„Össze tudunk rakni a product-market fit közelében járó magyar startupoknak saját szindikátust, ha külföldről szeretne jó nevű befektetőktől pénz szerezni. Nem mi vagyunk a vezető befektetők, de mi is beszállunk” –mondja Zsolt.
Ezenkívül már most is van pár startup, akiknek befektetés nélkül segítenek. „Kéthetente egyszer egy órát beszélgetünk. Befektetésbe akkor fogunk bemenni, ha látjuk, hogy készen áll rá a startup. Nincs nyomás, ezért jó, hogy nem alap vagyunk, így segíthetünk. Korlátozottan, nem heti negyven órában, de segítek” – mondja.
„Ezt nem úgy tesszük, hogy nagy konferenciákat szervezünk, prezentálunk, én sokkal jobban hiszek az ember és ember közötti kapcsolatban. Ez lassabb, kevesebb embert ér el, de mélyebb. Ebből kevesebb van itthon, mint konferenciából, ahol kiállok és elmondom mi a tuti” – mondja Bálint, aki szerint minél többet beszél cégekkel, annál jobban látja, hogy nagy szükség van erre.
És olyan dolgokról tud mesélni, amiket ő sem tudott három évvel ezelőtt, és egyszerűek – ha már egyszer elmondta valaki.
Úgy látják, itthon például eléggé hiányzik a kockázatvállalás a magyar vállalkozókból. „A Skyscannerben dolgoztunk, beszéltünk Facebook, Spotify, Linkedin termékeinek technológiai vezetőivel. Ők nagyon hasonló problémákkal szembesültek, mint mi. És aztán rájön az ember, hogy senki sem tökéletes – úgy gondolod, hogy a Facebookban minden ilyen tökéletes megy, de ott is ugyanúgy rosszak a dolgok.
Most olyan alapítókat keresnek, akik erős technológiai háttérrel rendelkeznek, de más területeken is nyitottak a fejlődésre. „Ha nincs meg az a fejleszthető képessége, hogy kilépjen ebből a techgyerek figurából, és igazi alapító legyen, céget tudjon képviselni, befektetői tárgyalásokon tudjon részt venni vagy ki tud állni egy konferenciára, a cégnek tud az arca lenni, akkor nem tudod eladni a következő befektetőnek, nem fognak odajönni hozzá dolgozni” – mondja Zsolt, aki szerint ritka, hogy egyszerre meglegyenek valakiben ezek és a programozói készségek is. De az A3 Ventrues most őket keresi.
És hogy mit várnak a jövőtől? Ákos csak 2-3 lépésben előre szeret gondolkodni – mint, ahogy mondja, a sakknagymesterek -, azt reméli, hogy a Shapr3D-hez hasonló startupokkal tudnak majd akkor dolgozni. „Tízéves célként örülnék neki, ha a cégek, akikkel dolgozunk, és a vezetők, akikkel dolgozunk, sikeresek lennének, angyalbefektetőként, tanácsadóként segítenek a következő startupoknak” – mondja Bálint. Pont, ahogy ők próbálják most.
A Shapr3D története a friss magazinban. A lap már a standokon!
Lapozz bele!