Tavaly a Google-nél volt a legmagasabb a tipikus alkalmazott éves juttatási csomagja, szorosan mögötte a PR-ból mostanság elégtelenre vizsgázó Meta és az Elon Musk miatt igencsak turbulens heteket megélő Twitter. Jócskán lemaradásban az Apple és az Amazon – íme az okok.
A techpiaci bérverseny szerte Amerikában kicsúcsosodott. Nem segít az alkalmazotti alkupozíción, hogy a kompenzáció mértéke nagyban függ a finoman sem stabil részvényárfolyamok ingadozásától. Ettől még a tech- és IT-pozíciókban nemcsak hogy szignifikánsan jobban fizetnek más területekhez képest, de elég komoly harc is zajlik a szakértelemért, pláne miközben azért hiány is tombol a szakképzett munkaerőből.
Látványos különbségek
Az amerikai tőzsdefelügyelethez beérkezett éves bevallásokból mazsolázva az Insider listába szedte az amerikai techóriásoknál tavaly kifizetett mediánbéreket.
Ennek alapján, ha csak egy leheletnyivel is maradt el a Meta, de 2021-ben a Google-nél volt elcsíphető a legmagasabb mediánbér, csaknem háromszázezer dollár.
Nagyban közrejátszik kettejüknél, hogy az őket érő kritikák, botrányok, például a Facebookból Metává lett cég megtépázott renoméjának hatására egyre nehezebb munkaerőt toborozni és megtartani, marad tehát a csábítóbb fizetés mint eszköz.
Ami az amerikai munkaerőpiacot illeti, a tanárok (65 ezer dollár) vagy betegápolók (77 ezer dollár) átlag éves fizetéseihez képest még mindig jelentősen jobban lehet keresni techipari munkásként. Ehhez képest mégis érdekes, hogy pont az az Apple és Amazon a sereghajtó az alábbi listán, melyek piaci kapitalizáció alapján ott figyelnek a világ öt legnagyobb vállalata között.
Náluk az alacsonyabb mediánszint a kiskereskedelmi és logisztikai munkakörökben kapható, nagyságrendekkel szerényebb fizetésekkel magyarázható.
2021. évi mediánbérek az amerikai techóriásoknál
- Google: 295 884 dollár
- Meta: 292 785 dollár
- Twitter: 232 626 dollár
- Nvidia: 217 542 dollár
- Netflix: 201 743 dollár
- Microsoft: 176 858 dollár
- Apple: 68 254 dollár
- Amazon: 32 855 dollár
A madaras pokol
Még ha a Twitter harmadik is a szóban forgó listán, nem épp életük legszebb időszakát élik meg a közösségimédia-óriás alkalmazottai. Ki más forgatta volna fel fenekestül az életüket, ha nem Elon Musk?
A Tesla-vezér nemrég 9 százalék körüli részben vásárolta be magát a társaságba, ezzel a legnagyobb hányaddal rendelkező részvényessé válva. Napokig hagyta a levegőben lógni lehetséges igazgatósági tagságát, amiből végül a hét elején kifarolt – és azért bőven szülhetett bizonytalanságot házon kívül és belül egyaránt.
A Bloomberg értesülései szerint elvileg rendkívül nyomasztja az alkalmazottakat a helyzet, egymást próbálják átsegíteni a Musk-féle káoszon,
sőt a igazgatósági tagságról való lemondás óta valóságos „shit show” zajlik a cégben.
Egykori Twitter-részvényesek a Reuters szerint kedden be is perelték az üzletembert, mondván, a szövetségi szabályozással szembemenve, az előírt 10 napos határidőhöz képest Musk túl későn jelentette be friss részesedését a cégben, félrevezetve így a nyilvánosságot, lehetővé téve magának, hogy olcsóbban vásároljon be magának a részvényekből (az április 4-i bejelentés után 27 százalékot ugrott a papír), az exrészvényeseket pedig megkárosítva az ily módon manipulálhatott árfolyammal.
Elképzelhető narratíva az is, hogy Musk csak azért nem ült be végül a Twitter boardjába, mivel igazgatósági tagként legfeljebb 14,9 százalék résszel bírhatott volna mindösszesen, ami így esetleges további felvásárlási szándékát korlátozhatta volna.
A kobold, aki tojik az egészre
Az Axios összefoglalója ennél már sokkal lényegre törőbb: szerintük Musk csak az extra figyelemért becsmérli a Twitter működését, menedzsmentjét az elmúlt időkben, közben pedig magasról tesz arra, ki mit gondol róla vagy a döntéseiről.
Épp mostanság lett internetes mém a „kobold üzemmód” („goblin mode”) kifejezésből, jelentése nagyjából annyi: „Nem érdekel, mit gondoltok rólam.” Musk egy már törölt tweetben persze, hogy erre a vonatra is felszállt. Mintha azt üzenné (nem csak) ezzel: tojik a közvélekedésre, sőt a holnapra is.
Lehet, egy napon többségi részt szerez a Twitterben. Talán nem. Bárhogy is lesz, az biztos, hogy ami mellett dönt, azt jó nagy csinnadrattával fogja tenni. Nem feltétlenül a Twitter-alkalmazottak legnagyobb örömére.
A Nagyon meta! univerzumából:
Borítókép: Elon Musk a Joe Rogan Experience című podcast vendégeként 2018-ban. Fotó: Joe Rogan Experience Youtube-csatorna