Pocsaji Csilla sokáig várt arra, hogy valaki megnyissa Békéscsaba első csomagolásmentes boltját – végül megunta és ő maga nyitott üzletet. A Cápák közöttben adott pitch-e végül Tomán Szabinát győzte meg, de Csilla 15 milliót így is, úgy is beletett volna a cégébe.
Április 27-én elindult az RTL Klubon futó üzleti showműsor, a Cápák között második évada, ahol öt befektető pénzéért versenyeznek kezdő (vagy nem kezdő) vállalkozók. A forbes.hu-n hétről hétre bemutatjuk egy-egy vállalkozó sztoriját: honnan jött az ötlet, mi történt a műsorban és hogyan alakult a deal azóta, hogy nyélbe ütötték. VI. rész.
„Gyula meg se bírt szólalni a mosható betétek után” – mondja Pocsaji Csilla, amikor arról kérdezem, hogyan reagáltak a Cápák között befektetői a műsorban elhangzott pitchre. Azt meséli, Moldován András szállt ki elsőnek, Balogh Levente és Balogh Péter érdeklődőek voltak, a Ustream-alapító Fehér Gyula viszont úgy tűnt, sokkot kapott. „Mondtam is neki, hogy engem nézzen, ne a betéteket – nevet Csilla. – Neki szerintem túl hippi volt a dolog.” Pedig Csilla vállalkozásában, a Tebében nincs semmi hippi: Békés megye első csomagolásmentes boltja az indulás utáni első három hónapban hárommillió forint árbevételt hozott, a tulajdonos pedig 15 millió forintos befektetési ajánlattal sétált ki a műsorból – az ötödik és egyben egyetlen női cápa, Tomán Szabina szállt be a cégbe, 25 százalék részesedésért cserébe.
A boltban persze nem csak női higiéniás termékek vannak a
polcokon, ugyanazt hozza, amit más csomagolásmentes üzletek: magokat,
fűszereket, tésztaféléket, teákat, péktermékeket, rizst, rizslisztet, fából
készült takarítóeszközöket, komposztálható mosogatószivacsot, de Csilla azt
meséli, a legkeresettebb egyértelműen az édesség.
Megunta, hogy nincs a városban csomagolásmentes bolt
A 26 éves Csilla nagyjából tizenöt éve dolgozik folyamatosan: gyerekként újságkihordásból kereste meg a lovaglóórákhoz szükséges pénzt, később (még mindig tizenévesen) elszegődött a lovardába. Itt gyerektáborokat tartott és patkolókovács-segéd volt, 16 évesen pedig a Békéscsaba melletti Szanazugban lett istállógondozó, ahol egyedül felelt 11 lóért. „30 kilométert tekertem minden nap iskola után, hogy kijussak” – meséli. A lovak szeretete nem múlt el ezután sem, Szegedre került, ahol lótenyésztőnek tanult. Hogy fenntartsa magát, elsőévesen kiváltotta az egyéni vállalkozói engedélyt: elvégzett egy pénzügyi tanácsadói tanfolyamot, és az egyetemmel párhuzamosan dolgozott független tanácsadóként, majd bankoknál.
Közben két dologra döbbent rá: egyrészt, hogy hosszú távon
nem tudja magát alkalmazottként elképzelni, másrészt, ha ő és
generálkivitelezésben dolgozó barátja, Juhász Zsolt ugyanannyi időt és energiát
fektetnének egy saját cégbe, mint munkahelyükbe, valószínűleg már rég
milliomosok lennének. Mindketten felmondtak, és 2016-ban, a „mínusznak
mínuszából” létrehoztak egy generálkivitelezői céget, ahol a szakmai részért
Zsolt, a pénzügyért pedig Csilla felelt.
A környezettudatosság is ekkor kezdett éledezni benne. Egyre
jobban odafigyelt arra, hogy mit, hol és hogyan vesz, közben folyamatosan
zsörtölődött, hogy miért van az, hogy sorra nyitnak az országban a
csomagolásmentes boltok, Békéscsabán mégsem nyit senki. „Mire a párom
megkérdezte: miért nem nyitsz akkor te?”
Így is lett. 2018 őszén létrehozták a Tebe Reform Kft.-t, az
üzlet egy évvel később, tavaly novemberben nyitott. A páros egy évig dolgozott
az előkészületeken, Csilla összesen 4 hétre állt le, miután nyáron megszületett
kislánya, Lili. Az üzletben ma két alkalmazott dolgozik, Csilla csak ritkán
találkozik a vevőkkel.
A cégbe a műsor kezdetéig 16 millió forintot fektettek be. November és január között havonta átlagosan 1 millió forint volt az árbevétel, a profit nagyjából 10 százalék.
A járvány kitörésekor csökkentették a nyitvatartási időt: mivel kevés a nyugdíjas korú vásárlójuk, délelőttönként zárva tartottak. „Aki ilyen időben bezár, főleg ennyivel az indulás után, úgy, hogy még nincsenek törzsvásárlói, az lehúzhatja magát a vécén.”
A 65 feletti vásárlóiknak jófejségből kiszállítják „a szokásos” ételeket, de az, hogy minden vásárlójuknak csomagolásmentesen tudjanak kiszállítani, egyelőre nem opció. „Megoldható lenne, de kellenének hozzá speciális tárolóedények, ez több millió forintot igényelne” – mondja Csilla. Később szeretne majd létrehozni egy webshopot, de ezt is elő kell készíteni, hiszen így már nem lenne teljesen csomagolásmentes az üzlet: a termékekhez például kötelező leírást csatolni, ezt környezettudatos anyagokból oldaná meg.
A lovaktól a cápákig: Tomán Szabinát sikerült meggyőznie
A Cápák közöttbe Csilla azzal az ajánlattal érkezett, hogy 15 millió forinttal ő is beszáll a saját cégébe. Úgy érzi, ez tetszett is a befektetőknek, látszott rajta, hogy partnert keres, nem szponzort, Fehér Gyula meg is eresztett ezzel kapcsolatban egy poént („Akkor te innen mindenképp 15 millió forinttal mész el.”). A cápáktól szintén 15-öt kért, cserébe 15 százalékot ajánlott, ezt Szabina végül 25-re alkudta fel. Csilla azt mondja, tudja, hogy felülértékelte a céget, de szerinte normális, hogy a vállalkozók nehezen adják ki a kezükből a százalékokat. „Épp elégszer számoltam ki a cégértéket ahhoz, hogy pontosan tudjam, mennyit ér.”
A 30 milliós összegből szeretné elkezdeni kiépíteni az
országos üzletlánc-rendszert, ez az összeg a két következő bolt nyitására lesz
elég: Csilla becslése szerint egy bolt nyitása helyszíntől és igényektől
függően 10–15 millió forintot igényel majd, 3–5 év megtérüléssel számol.