Persze még csak Szlovákiából. De onnan egyre többen, a nagy autóipari szereplők felfüggesztették tevékenységüket, a munkaerő így Magyarországon keresi a helyét.
Sokan kezdtek el ingázni Magyarország és Szlovákia közt, miután a nagy autóipari szereplők kénytelenek voltak felfüggeszteni a gyártást északi szomszédunknál – írja a Világgazdaság. Prohuman munkaerő-kölcsönző vállalat ügyvezetője, Juhász Csongor a lapnak azt mondta, a határ menti régióban számos nagy múltú, prosperáló vállalat található, és sok esetben egy ilyen magyarországi lokáció kevesebb utazással járhat a határ túloldalán élők számára.
Ezekben az üzemekben többnyire a szlovákiai bérekhez viszonyítva is versenyképes jövedelmet, korrekt munkakörülményeket kínálnak, és vonzó bónusz- és jutalékrendszerekkel várják a dolgozókat.
A Közép- és a Nyugat-Dunántúl átlagos feldolgozóipari bérszintje már 2018-ban is magasabb volt, mint a pozsonyi és a nyugat-szlovákiai régióban, és ha a jóval alacsonyabb magyar szja-kulcsot is figyelembe vesszük, akkor a két magyar régió átlagos autóipari nettó bérszintje is lényegesen nagyobb lehetett – erről már Matheika Zoltán, a Kopint-Tárki vezető kutatója beszélt az Eurostat legfrissebb adaira a hivatkozva.
A VG ismertette a szlovák és a magyar statisztikai hivatal legutóbbi adatait:
míg Nyitra megyében 2021 második negyedévében bruttó 988 euró volt az átlagkereset, azaz nagyjából nettó 750 euró – mintegy 262 ezer forint –, addig a szomszédos Komárom-Esztergom megyében 270 ezer forint.
Nagyszombat megyében az 1128 eurós bruttó átlagbér nettója 846 euró, mintegy 296 ezer forint, ami nagyságrendileg azonos szintet képviselt Győr-Moson-Sopron megye 303 ezer forintos nettó értékével.
Versenyképes fizetésekkel a nyugati országrészben is egyre gyakrabban lehet találkozni, Győr környékén a pályakezdő mérnökök gyakornoki tapasztalattól és nyelvtudástól függően bruttó 450–550 ezer forint körül számíthatnak ajánlatokra, három-öt éves tapasztalat mellett pedig már 650–850 ezer forint között mozoghatnak az általános bérigények.
Ráadásul, ha speciális technológiai, esetleg automatizálási tudást keresünk, sokszor ennél is többet kell ajánlani a megfelelő szakemberek eléréséért
– mondta a lapnak Seres Tamás, a Hays Hungary Engineering & Manufacturing csapatvezetője.
Szlovákia amúgy a járvány miatt bezárt, az ingázás a munkaerőt érinti.
A borítókép illusztráció: A pozsonyi vár – Martin Katler / Unsplash