A Stellantis összeáll az Archer légitaxi-fejlesztő céggel: a cél, hogy 2024-ben sorozatgyártásba kerüljön a városi közlekedésre fejlesztett Midnight. 2025-ben New Yorkban indulhat el az új taxiszolgáltatás.
Összeáll és stratégiai partnerségre lép a Stellantis és az Archer Aviation, hogy az utóbbi zászlóshajó projektjének számító Midnight névre keresztelt, helyből fel- és leszállni képes légijárművét (ún. EVTOL) piacra vigyék.
A 2021 elején az olasz-amerikai Fiat-Chrysler és a francia PSA összeolvadásából létrejött Stellantis a világ 4. legnagyobb autógyártója. A konszern nemrég vásárolta fel az önvezető technológiát fejlesztő magyar Aimotive-ot.
A 2020-ban alapított Archer Aviation 2021 őszén lépett a New York-i tőzsdére, de részvényei értéke nagyot zuhant az elmúlt másfél évben. Az IPO előtt a cég 1,1 milliárd dollárnyi befektetői tőkét szívott fel. Ebből is látszik, hogy EVTOL-t fejleszteni nem olcsó mulatság.
150 millió dollár a légitaxi sorozatgyártására
A kaliforniai Archer nemrég jelentette be, hogy Georgiában épít üzemet, ennek finanszírozásába beszáll a Stellantis, a tervek szerint itt fogják 2024-től gyártani a Midnight-okat.
Az Archer Midnight – New York első légitaxija lehet | Fotók: Archer Aviation (5 kép)
A négy utas és egy pilóta szállítására alkalmas Midnightot alapvetően rövid városi repülésekre tervezik: 20 mérföldes (32 kilométeres) oda-visszautak megtételére hozzávetőleg 10 perces töltési idő mellett lesz képes. A két elektromos motorral és 6 különálló akkumulátorral hajtott gép teljes hatótávolsága elérheti a 100 mérföldet (160 km) is akár egyetlen töltéssel, csúcssebessége 240 km/óra. Az Archer szerint az elektromos EVTOL-juk egy csendes, biztonságos és fenntartható közlekedési eszköz lesz.
A Stellantis 150 millió dolláros tőkeemeléssel száll be az Archerbe, a repülőgépgyártó a friss tőkét a következő két évben hívhatja le bizonyos mérföldkövek teljesülése esetén. A Stellentis a tőke mellett tudást is ad: segít a gyártókapacitások kiépítésében, de később az értékesítésben is, hiszen ebben kiterjedt hálózata és tapasztalt csapata van.
A fejlesztés is kockázatos és drága volt, de most jön a neheze
A Stellantis lesz a Midnight kizárólagos gyártója. De mit nyer az Archer? Leginkább azt, hogy a fejlesztés után nem egyedül kell végigmennie azon az úton, hogy tömeggyártásba vigye legfontosabb projektjét. A Stellantis – amely alá olyan autómárkák tartoznak, mint a Fiat, a Chrysler, a Citroen, a Peugeot vagy a Maserati – éppen ebben erős. A 150 millió dollár elköltéséről az Archer maga dönthet, de a Stellantis szakmai támogatásával nagyon hatékonyan használhatja majd fel ezt az összeget.
Légitaxit fejleszteni legalább annyira komplex, mint megszerezni a légitaxi működési engedélyét és a megfelelő légügyi tanúsítványokat. Ebben elég erős az Archer csapata, arra számítanak, hogy a 2024-es sorozatgyártást követően 2025-ben már engedéllyel repülhetnek az amerikai nagyvárosokban. A megfelelő certifikátok megszerzésében a cég már most elég jól áll, sikeres tesztrepüléseken is túl vannak már.
A Stellantis hosszú távú stratégiai befektetőként szerezne még nagyobb részesedést a későbbiekben a tőzsdén jegyzett Archerben. A kapcsolat nem újkeletű. A két cég 2020 óta dolgozik együtt különböző felállásokban, és egyre jobban mélyítették el az együttműködésüket. A Stellantis 2021-ben már befektetőként is beállt az Archer mögé.
Az Archer már lekötött egy komolyabb előrendelést is:
tavaly nyáron a United Airlines 10 millió dollár előleget fizetett 100 darab EVTOL-ra.
A légitársasággal együtt indíthatják majd el az első kereskedelmi járatokat is. A tervek szerint a New York melletti Newark repülőteret kötik össze a várossal. A gyorsforgalmi úton, főleg csúcs idején, az út akár egy óra is lehet, az EVTOL kevesebb mint 10 perc alatt teljesíti.
Az innovatív óriás
A Stellantis-vezér Carlos Tavares szerint a mostani bejelentés azt mutatja, hogy
mennyire tágan értelmezi, és hogyan feszegeti a Stellantis a mobilitás határait.
Hogy ledolgozza hátrányát, a Stellantis komoly összegeket fordít a követkető években arra, hogy Tavares korábban meghatározott víziójának megfelelően félig-meddig szoftvercéggé váljon.
A konszern erőforrásaival az Archer még jobb esélyekkel lép a légitaxik egyre zsúfoltabb piacára, ugyanakkor a portfólióban az Archerrel a Stellantis tovább tudja erősíteni az innovatív óriás imázsát is.
Arról nem is beszélve, hogy a világ élvonalába tartozó EVTOL-fejlesztő magához láncolásával komoly tudástőke is áramolhat a Stellantishoz. Az Archer nem csupán egy légitaxit fejleszt, hanem egy nagyon hatékony elektromos hajtásláncot, motort és akkumulátort is.