Az óriási Stellantis, amely évente 6 millió autót gyárt – köztük olyan márkákat, mint az Opel, a Chrysler, a Fiat, a Peugeot, az Alfa Romeo vagy a Maserati – megvette a nagyon okos magyar aiMotive-ot.
„Mindegy, mennyiért veszik meg a Vodafone-t, az elmúlt 12 hónap üzlete mindenképpen ez. Minden értelemben.” 2013 óta, vagyis amióta kiadjuk a Forbesot Magyarországon, szoktunk írni a „fejünk alá”. Én ezt a személyes kommentet fűztem az aiMotive felvásárlásáról írt cikkemhez.
Az aiMotive a magyar mérnöki kreativitás folyamatos kiteljesedése. De az nagyon ritka, hogy egy ilyen tudásbázist üzletileg is úgy menedzseljenek, hogy aztán összehozzák a Nagy Üzletet. Ez a folyamat nem volt feszültségektől mentes. Sőt, a hatalmas Stellantis első ajánlatát Kishonti László nem is fogadta el.
A Forbes becslése szerint 300 millió dollárért (jelenlegi árfolyamon 108 milliárd forint) kelt el a magyar önvezetőautó-technológiát fejlesztő startup.
A felek az üzlet zárása után sem kommentálták becslésünket. Ezzel az aiMotive a legnagyobb eddigi magyar klasszikus exit (vagyis ami nem tőzsdei bevezetéssel zárult).
A magazinban olvasható cikkből kiderül:
- miért törte fel az első iPhone-t az aiMotive alapítója, Kishonti László, és mit szólt ehhez aztán Steve Jobs és az Apple;
- hogy jutott el a Nokia telefonoktól az autóiparig Kishonti mérnökcsapata;
- mit mondott a Stellantis-vezér Carlos Tavares Kishontinak, amikor Las Vegasban először találkoztak;
- tényleg egyik napról a másikra finanszírozták a céget az eladás előtt?;
- hogyan állt elő azzal a Stellantis, hogy felvásárolnák a céget.
- Melyik az a mondat Kishontitól, amit Nyáry Krisztián író szerint minden magyar tudásalapú cég ajtajára ki kellene tenni? (A friss lapszámot Nyáry Krisztián kommentálta.)