A tőzsdén jegyzett Gloster Infokommunikációs Nyrt. 54,7 százalékos tulajdonrészt vásárolt a huszonéves ikerpár által alapított Ff. nextben, hogy egyesítve erőiket jobb esélyekkel rúgjanak labdába a nemzetközi fintech projektekben. A deal jó példa arra, hogy hogyan találja meg az útját egy magyar startup úgy is, hogy nem feltétlenül a klasszikus startupos működés jön be nekik, és hogy a fiatalok energiája kell egy IT-óriás versenyképességének felpörgetésére.
Többségi tulajdonrészt szerzett a Gloster Infokommunikációs Nyrt. Az Ff. next nevű fintech cégben, tudatták a felek a Forbes.hu-val. A Muck ikrek által alapított startup útját mi is figyelemmel kísértük, az alapítók 2021-ben a 30 sikeres magyar 30 alatt összeállításunkban is szerepeltek. Több irányváltás után úgy érzik, most találták meg azt a fajta működést, amiben igazán jók és élvezik is, ezt a pénzügyi eredményeik és a Gloster érdeklődése is alátámasztja.
Az céget 2017-ben alapította Muck Iván és Ferenc, az eredeti küldetésük szerint azért, hogy segítsenek az embereknek, főleg a fiataloknak, hogy okosabban és felelősebben kezeljék a pénzügyeiket. 3 éve csatlakozott a csapathoz Horváth Dávid CTO-ként, aki azóta alapítói minőségben fogja össze a technológiai csapatot, és akinek egyben egyetemi barátai adják a magját a cégnek. Dizájnvezérelt banki megoldásokat, még egyszerűbben banki felületeket, termékeket, folyamatokat fejlesztenek, a pláne abban van, hogy olyan dizájnt, UX-et és UI-t pakolnak mellé, amitől lehetőleg gyerekjáték kezelni az elsőre ijesztő banki ügyeket. Dolgoztak Közép-Európa három vezető pénzintézetének mobilbanki alkalmazásának újratervezésén, az Intesa Sanpaolónak (a CIB bank olasz tulajdonosa), az OTP-nek, az MKB-nak és az ismert hazai fintech cégnek, a Barionnak is. De volt ügyfelük Szingapúrban, Ausztráliában, a Közel-Keleten és az Egyesült Királyságban is.
Pivot! Pivot!!
„Ez a misszió bevált, de öt év alatt mi ötször pivotáltunk” – idézi fel Iván. Először a családi bankolás segítésében látták a jövőt, aztán látták, hogy a bankoknak ennél sokkal égetőbb problémáik vannak, akkor ráálltak a klasszikus startupos működésre, és önálló termékek fejlesztésébe fogtak. Végül a termék alapú növekedés és az ügynökségi üzleti modell hibridjében találták meg a harmóniát, és nagy jelentőséget tulajdonítanak a dizájn központú gondolkodásnak. Ezt egyrészt az egyre szépülő pénzügyi eredményük mutatta meg, 2020-ban az értékesítésük nettó árbevétele 87,6 millió forint volt, a 2021-es évüket pedig már 200,7 millió forintos árbevétellel zárták. Adózott eredményük 30,8 millió forintról 79,3 millió forintra nőtt. A másik visszaigazolás onnan jött, hogy az egyik ügyfelük komolyabb érdeklődést kezdett mutatni irántuk a sima bérmunkánál.
A startup eddig kockázati tőkéből, nevezetesen a Széchenyi Alapok Zrt., az MKB Fintech Lab és az Oxo Labs befektetéséből, majd 2020 óta megtermelt profitjából működött. A cég megváltozott működése kezdte kinőni a startupos, ezáltal a kockázati tőkéből finanszírozható kereteket, és lassan egyértelmű lett, hogy más típusú szakmai befektető után kell nézniük.
Nagyban segítettek a pénzügyi befektetőink újabb szintre emelni a cégünket, azonban a jelenlegi üzleti modellünket és növekedési terveinket olyan szakmai befektetővel való közös munkában látjuk megvalósíthatónak, mint a Gloster”
– mondja a szétválás okairól Iván. Lehet, hogy a mostani szintlépést 3-5 év alatt önerőből is meg tudták volna ugrani, de szerették volna minél kisebb hibaszázalékkal, minél gyorsabban meglépni, és adott volt a lehetőség.
Stabil beszállítóból leányvállalat
A Gloster így a teljes pénzügyi befektetői kört kivásárolta a cégből (érdekesség, hogy az Oxo Technologies idén áprilisban 300 millió forinttal emelte meg a Gloster tőkéjét), és még az alapítóktól is vásároltak némi tulajdonrészt, így állapodtak meg 54,7 százalékban, a vételár azonban üzleti titok. Az ügylet a Gloster 2025-ös stratégiájának részeként jött létre, melyben nagy növekedés előtt álló felhős és szoftverfejlesztő cégek akvizícióján túl a 2021-es pénzügyi eredmények négyszerezését tűzték ki célul. Mivel az Ff.next több mint nyolc hónapja stabil beszállítója a Gloster Csoportnak, könnyű integrációra számítanak,
ezt úgy szoktam mondani az IT iparban kevésbé járatos olvasóknak, hogy olyan ez, mint amikor a házasságot megelőzi egy kis együttélés, és ha jól mennek a dolgok, jöhet a házasság”
– mondja Szekeres Viktor, a Gloster elnöke.
A tőzsdén jegyzett informatikai szolgáltató most 25 fiatalt integrál a cégcsoportba, és eddigi fókuszuk, az autóipar mellett a pénzügyi szektorba is nagy erőkkel exportálnák a magyar műszaki tudást, hiszen a fejlesztési piacon ez a szektor az egyik legnagyobb (pénz)költő. A Glosternek ez már a hetedik akvizíciója, eddig is és ezután is csak olyan cégeket fognak akvirálni, akiknek már vannak nemzetközi ügyfeleik, hogy reális eséllyel rúgjanak labdába a nagy, nemzetközi tendereken.
Be kell látni, hogy a magyar IT iparban tényleg briliáns elmék viszik a bizniszt, de a cégszerkezet nagyon széttöredezett. Nagyon sok, tízen-huszon fős kis cég van, a száz fős cég már ritka.
Amikor külföldön kell ringbe szállni, akkor nagyvállalatokkal versenyzel, és hiába vagy nagyon okos, egy bizonyos méret alatt egész egyszerűen nem állnak szóba veled” – mondja Viktor. A Gloster fejlett pénzügyi, jogi, számviteli infrastruktúrájával és sales erejével az Ff.next is ligát válthat, és a mostani 25 fős csapatot egy év alatt 40 főre szeretnék növelni.