Nyakunkon a Los Angeles-i E3, most dől el a videojátékok idei évének második fele, és a 2020-as trendek többsége is kirajzolódik majd. Van azonban egy hiányzó: a Sony idén nem vesz részt a világ legnagyobb iparági eseményén, ők már a PlayStation 5 jövő évi startjára készülnek.
Először is szögezzük le, hogy az új PlayStationnek még nincs hivatalos neve, de megeszem a nem létező kalapom, ha a japán gyártó megtöri a hagyományt, és nem simán csak PlayStation 5-nek kereszteli el a gépet – így a továbbiakban én is így fogok hivatkozni rá.
Honnan tudom, hogy lesz? Egyrészt a játékiparban vannak olyan állandók, amiket nem lehet csak úgy megkerülni – az új konzolgeneráció elérkezése is közéjük tartozik, még ha idővel ezek a masinák utat is engednek majd a távoli jövőbe vesző streamingszolgáltatásoknak. Másrészt a Sony már megerősítette, hogy készül a PlayStation 5, sőt technológiai információkat is megosztottak róla a publikummal.
A Sony a sajtón át leplezte le a gépet
Mark Cerny, a Sony konzolrészlegének főmérnöke még áprilisban beszélt az újgenerációs PlayStationről a Wired exkluzív cikkében, amit amolyan megelőző piaci csapásnak szánhatott a gyártó. Mivel a fő konkurens Microsoft már évekkel korábban beszélt az újgenerációs Xbox-konzolokról (egyelőre úgy néz ki, két modell érkezik), a PlayStation 4 pedig novemberben már hatéves lesz, muszáj volt lehűteni a kedélyeket, főleg, hogy a Sony tényleg kihagyja az idei E3-at, és még azt sem közölték, hogy várható-e egy saját rendezvényük.
A Death Stranding magyar felirattal érkezik
A PlayStation 4-re összesen három neves exkluzív játék érkezik még a Sonytól: a szürreális Death Stranding még idén (fent), a szamurájeposz Ghost of Tsushima (lent) és a horrorisztikus The Last of Us Part 2 (még lentebb) pedig előreláthatólag jövőre. És bár két olyan címről beszélünk, amik mind az elemzők, mind a szaksajtó szerint hatalmas sikert aratnak majd a PlayStation 4 konzolok tulajdonosainak körében, ezeken túl már nem látni a gépek élettartamát – a klasszikus PlayStation 4 és a 2016-ban kiadott, 4K-s megjelenítőkhöz igazított PlayStation 4 Pro modellek szép lassan nyugdíjba vonulnak. (Oké, a PS4 még hosszú ideig kapható lesz, de már nem lesz fókuszban, a hardcore rétegnek pedig ez számít.)
Igen ám, de mi jön utánuk?
Nos, Cerny sok fontos információt árult el az általa csak „újgenerációs konzol”-ként aposztrofált masináról. Először is a PlayStation 5 marad az AMD által gyártott alapoknál: 7 nanométeres csíkszélességű, nyolcmagos, Zen2 architektúrás processzorról (CPU) van szó, amit a gyártó saját videochipje (GPU), a Navi egy átalakított változata egészít majd ki.
Azt beszélik, a Ghost of Tsushima is 2020-ra csúszik
Pontos számadatok nincsenek, de egy szivárgás szerint a főegység 3,2, a videochip 1,8 GHz-es frekvencián üzemel majd. Ez utóbbi adatot még a többi pletykához képest is érdemes óvatosan kezelni, mert ha igaz, a negyedmilliós GeForce RTX 2080 videokártyánál is erősebb komponens kerül a konzolba. Szintén nem megerősített infó, hogy a GPU 56 számítási egységet tartalmaz és 12,9 teraflops számítási kapacitással bír – ez végül is nem elrugaszkodott adat, a korábban pletykált 14+ teraflopsnál lényegesen hihetőbb.
Összehasonlításképpen a PlayStation 4 alapmodelljének GPU-ja 18 számítási egységgel rendelkezik és 1,84 teraflops teljesítményű.
Ehhez vegyük még hozzá a 16 gigabájt memóriát és máris el tudjuk képzelni, mennyire látványos játékokat futtathat majd a gép. Pedig van tovább is: Cerny szerint saját sugárkövetési technológiát fejlesztenek, ezzel is közelebb hozva a fotorealizmus álmát a valósághoz.
Virtuális fotonok bombázzák a játékteret
Mit jelent ez? A játékok világában a fény hatásait szimulálják: az adott helyre odasüt a virtuális nap, a gép kiszámolja, hogy mennyire erős fény kell érje a területet, majd az eredménynek megfelelően kivilágítja vagy elsötétíti a 3D-s világ textúráit. Bár az eredmény sokszor meggyőző, a valóságban a fény elektromágneses hullámként viselkedő fotonokból áll, amik ide-oda pattanva verődnek vissza a különböző felületekről.
Azaz minden mindenről vissza tud tükröződni, nem csak a közvetlen megvilágítás számít.
Na mármost a sugárkövetés technológiája ennek virtuális megvalósítását jelenti: ahogy a nevéből is kitalálható, tulajdonképpen virtuális fotonokkal bombázzuk a virtuális világokat, és követve a „fénysugarak” útját, számoljuk ki a végeredményt. A hatás a realizmus egy új lépcsőfoka, a sugárkövetéssel megvilágított játéktér egyszerűen természetesebbnek hat minden korábbi megoldásnál.
A The Last of Us Part 2-t tavaly óta nem láttuk mozgásban
Az elképzelés és a technológia nem mai ötlet, de brutális számítási teljesítményt igényel, így valósidejű rendereléshez nem szokás használni. Tavaly óta az Nvidia RTX videokártya-sorozata hardveresen képes gyorsítani a sugárkövetéses számításokat, így elkezdett játékokban is felbukkanni a technológia, majd a Crytek is bemutatott egy saját megoldást, amit egy Vega sorozatú Radeon GPU-n demózott. A dolgok jelenlegi állása szerint pedig Cernyék pedig kifejlesztették saját módszerüket, ami a PlayStation 5 vizuális tárházának legfontosabb újdonsága lesz.
És igen, 8K-s megjelenítőket is támogatni fog, bár a magam részéről ezt csak egy újabb jól hangzó buzzwordnek tartom.
Az, hogy mindenféle trükkökkel felskálázzuk a felbontást 8K-ra, még nem jelent teljes körű szintlépést – a PlayStation 5 alapvetően 4K-s játékkonzol lesz, jó eséllyel 30 fps-sel futó játékokkal.
A legnagyobb meglepetés
Egyetlen alkatrészről még nem esett szó, ez pedig a háttértár. A PlayStation 4-be ugyan szerelhetünk SSD-t, de alapvetően egy klasszikus merevlemez teljesít szolgálatot a háttérben. A PlayStation 5 esetében viszont nem ez lesz a helyzet: a gép SSD-vel érkezik, meg nem erősített hírek szerint 1 TB-os méretben.
Erről korábban is keringtek iparági pletykák, de sokan csak legyintettek, mert az SSD-k ára egyszerűen túl magas ahhoz, hogy egy alapvetően gazdaságosnak tervezett játékkonzolban helyet kapjanak (ezek a gépek olyan 4-600 dolláros áron szoktak boltokba kerülni, míg a csúcskategóriás gamer PC-k 2-3 ezer dollárba is kerülhetnek – utóbbiakban alapfelszerelésnek számít az SSD).
Amit most a Microsoft bejelentett, az olyan, mintha a Meki összefogna a Burger Kinggel
Az SSD előnye, hogy villámgyors, és nincsenek benne mozgó alkatrészek. Többféle megoldás is van a piacon, a PlayStation 5-be szerelt változatról pedig csak annyit tudunk, hogy Cerny szerint egy 15 másodperces töltési időt 0,8 másodpercre redukál. Egyes források szerint SRAM-ot használó, házilag fejlesztett megoldásról van szó. Saját gyártósor nélkül ez meglepő húzás lenne, ahogy a Zen2 archtektúra PCI-E 4.0 támogatása miatt is életszerűbb volna ezt a csatlakozót használni az SSD-hez, ami olcsóbb is lehetne a statikus memóriánál. Kiderül. Akárhogy is, messze ez lehet a legnagyobb dobás a gép technológiáját illetően, hisz gyakorlatilag megszűnteti a játék közbeni töltést.
És ha mindez még nem lenne elég, a 2016-ban kiadott, több mint 4 millió példányban elkelt PS VR sisak is kompatibilis lesz a PlayStation 5-tel, amely természetesen egy halom VR-játékot is felvonultat majd.
VR-szemüveget a gyereknek karácsonyra? Nem biztos, hogy olyan nagy ötlet!
Jövőre veletek ugyanitt
Már csak két kérdés maradt: mikor és mennyiért?
Előbbire könnyű válaszolni: idén biztosan nem jön ki a PlayStation 5, bemutatkozni viszont bemutatkozhat a Sony saját PSX rendezvényén, aminek egyelőre nincs kőbe vésett dátuma, de hagyományosan decemberben tartják. A piaci elemzők 2020 novemberét tartják logikus startnak, és hát tulajdonképpen ostobaság lenne nem a karácsonyi főszezonban robbantani a géppel. Bár a Sony az utóbbi időben főleg tavasszal jön ki nagyobb exkluzív játékokkal, egy hardver premierjénél nem annyira az ipari kannibalizmus, hanem a hagyomány számít: a fa alatt sok gamer akar új játékszert találni, és ha az Xbox lesz az aktuális sláger, csak azt veszik majd – ezt nyilván a Sony sem szeretné.
Az ár mér érdekesebb kérdés. Bár korábban én is arra számítottam, hogy többféle PlayStation 5 modell érkezik majd, a dolgok jelen állása szerint csak egy gép lesz, így annak árát muszáj a megfizethető szegmensben tartani. A PlayStation 4 indulóára 399 dollár volt – ez nagyon kevés lenne a fenti erőgéphez, elemzők is 500 dolláros árat valószínűsítenek. Ez nagy összeg, de volt már nagyobb is: a PlayStation 3 2006-ban 599 dollárról indult.
600 dollárnál nem lesz több, és a kamasz gyereked ezt akarja két év múlva karácsonyra, mi az?
Hogy lesz-e PlayStation 5 Pro? Ezt az idő dönti el, a Sony az előző generációhoz sem szeretett volna köztes masinát kiadni, de aztán mégiscsak elkélt az erősítés. Az biztos, hogy a PlayStation 5-nek lesz még pár meglepetés a tarsolyában. 3D-s hangchipet kap, akár 120 Hz-es képfrissítésre is képes lesz, és kompatibilissá teszik a mostani konzol játékaival. Azt beszélik, a PS4-es programok gyorsabban futnak majd, akár natív 4K-ban, az pedig már most biztos, hogy a PlayStation 4-es mentésfájlok PlayStation 5-ön is működni fognak. Szóval akik beruháznak a gépre, akár azonnal elköszönhetnek a PlayStation 4-től, még az épp félbe hagyott játékaikat is rögvest folytatni tudják. A fent bemutatott három exkluzív játék akár krosszgenerációs kísérlet is lehet: PS4-en is elfutnak majd, de PS5-ön lesz igazi az élmény.
Kérdés, mit lép erre a Microsoft – az E3-on kiderül.
Főoldali kép: az E3 hivatalos Facebook-oldala