Az amerikai Insight Partners – a korábbi befektetőkkel együtt – a kört vezető invesztorként 60 millió dollárnyi tőkét és bizalmat helyezett a magyar Bitrise csapatába. Nemcsak a vízió, hanem a fókuszált munka és a piaci teljesítmény is meggyőzte őket, másfél hét után úgy írták alá a befektetési szerződést, hogy személyesen nem is találkoztak a Bitrise alapítóival. Így élték meg az érintettek az év legnagyobb magyar startup üzletét belülről.
„A legtöbb cég rájött, hogy ahhoz, hogy versenyképes legyen, mobilon elsőnek kell lennie” – mondja lendületesen, de mély, kissé reszelős hangján Birmacher Barnabás, miközben egy plüss figura unatkozik a feje feletti polcon. Egyértelmű, legyinthetnénk. Csakhogy a Bitrise már 2014-ben nagyobb téttel fogadott erre a jövőképre, és az elmúlt években 29,5 millió dollárnyi befektetői tőke osztotta velük ezt a víziót – és persze a kockázatokat.
Ami különös súlyt ad a kijelentésnek, az az a 60 millió dollárnyi friss befektetői tőke, ami már nemcsak a víziónak szól, hanem annak is, hogy a mobilalkalmazás-fejlesztőket kiszolgáló Bitrise a maga területén az elmúlt 8 évben piacvezető lett.
Barnabás szenvtelenül mondja tovább. „A cégek mobile-first gondolkoznak, aki nem innovál itt megfelelően, ez nem létezik.”
És minden szám azt mutatja, hogy alkalmazást fejleszteni ma fontosabb, mint valaha. A felhasználók 2020-ban, vagyis a nagy bezárkózások évében, átlagosan napi 4,2 órát töltöttek a telefonjukon, ami éves alapon 20 százalékos növekedés. Barnabás ezt úgy fordítja: az átlag egy évben két hónapot foglalkozik a mobiljával, ami olyan felhasználói élményt ad, amit más felület nem tud. Ez ziccer a cégeknek. A különböző alkalmazás-boltokban 143 milliárd dollárt költöttünk el (20 százalékos növekedés éves szinten itt is), 218 milliárd alkalommal töltöttünk le új appot a telefonunkra (7 százalékos növekedés). Az alkalmazások adoptációja 12 hónap alatt 2-3 évet ugrott előre az App Annie globális riportja szerint. Az emberek sokkal hamarabb kezdtek el a mobiljukon keresztül cipőt, zöldséget vagy kriptovalutát vásárolni, mint amire a piac számított. Ebben persze nagy szerepe volt a covidnak.
Megnyitottuk előttük a data room-ot, adott idejük volt eldönteni, hogy beszállnak-e vagy sem
A Bitrise két éve ment a ki a piacra tőkéért, és noha azóta keresték őket befektetők, egyetlen dologra összpontosítottak: a végrehajtásra.
A fókuszáltság az egyik olyan tényező, ami megkülönbözteti a kiemelkedő cégeket az átlagostól.
Amilyen fókuszáltan haladt előre a mobilra célzó stratégiájában a csapat, olyan fókuszáltan dolgozott azon, hogy a vállalt növekedési számaikat teljesítsék. Az alap: minden évben duplázni a bevételt. E mellé persze más KPI-ok és részcélok is tartoznak. „Folyamatosan a kirakott előrejelzések felett teljesítettük. Minden számunk zöld.”
Barnabás eddig sem és most sem mond konkrét számokat, ez egyfelől bevett gyakorlat a kockázati tőke által finanszírozott cégek esetében, másrészt jobb tárgyalási pozíciót is biztosít nekik.
Azon nem izgultak, hogy mit szólhat a piac ahhoz, hogy két évig nem vontak be friss tőkét. Mint mondja, ilyen alapon biztos találtak volna valakit, aki olyan százalékot mond, amire rábólintanak. Ennél sokkal fontosabb volt, hogy a saját maguknak felállított sarokszámokat elérjék, a mérföldkövek teljesítése ugyanis azt jelentette, hogy irányban vannak és képesek a következő szintre lépni.
„Szerencsés helyzetben vagyunk. Az eleje óta a befektetők vadásznak ránk.”
Két év után eljött az idő. Októberben nagyjából 20 olyan top befektetőt kerestek meg, akikkel már kapcsolatban voltak, és pitchelték nekik a számaikat. „Reggel 8-tól este 8-ig ültem a Zoom-call-okban, a befektetőknek prezentáltam, hogy mit is csinálunk. Megnyitottuk előttük a data room-ot, adott idejük volt eldönteni, hogy beszállnak-e vagy sem.”
Az Insight Partner nem nagyon gondolkozott: azonnal be akartak szállni. „Másfél hét után megkaptuk a term sheet-et, elfogadtuk és zártunk is.” Amire másfél hónapot szántak összesen, azt két héten belül alá is írták. Onnantól mással nem is tárgyaltak. Ezek szerint igen jó pozícióban voltak végig. A hígulást firtató kérdésre Barnabás azt mondja, nagyon sikeres volt a kör, de értékelést egyelőre nem mondhat.
„Egy-két éven belül megütjük az unikornis szintet. Az a cél, hogy ezt minél gyorsabban elérjük.”
Majd decemberbe találkoznak személyesen is
„A mi víziónk az, hogy ha te sikeres cég akarsz lenni a mobilpiacon, akkor vagy a Bitrise-t használod, vagy nem fog összejönni.” Barnabás szerint ez, és a piacvezető pozíciót alátámasztó számok győzték meg az új befektetőt arról, hogy a víziónak van komoly üzleti alapja, a stratégia működik – ebből nem érdemes kimaradni. „A mobiltelefonjaink világszerte elsődleges kommunikációs, szórakozási, és kereskedelmi eszközzé váltak, és a Bitrise képessé teszi a vállalatokat arra, hogy lépést tartsanak az egyre gyorsabb változásokkal és a rengeteg innovációval” – mondta tegnap Josh Zelman, az Insight Partners alelnöke, mikor bejelentették a befektetést.
Az Insight Partners igazi nagyágyú, eddig 175 exitet hozott össze, a legjelentősebb kiszállói között ott van a Wework, a Shopify és a Nextdoor. A legnagyobb amerikai növekedési befektetőkkel beszéltek, például a hírhedt Sequoia-val is. „Az Insight-nál nagyon tetszett, hogy különálló, nagy csapatuk van külön sales-re, marketingre, hiring-re. Őket folyamatosan, ingyen tudjuk használni – amellett, hogy a partnerekkel nagyon jó a kapcsolatunk, ez is fontos érv volt.”
A 60 millió dolláros szerződést online „írták alá”, az üzletet ugyanis személyes találkozó nélkül ütötték nyélbe. Az első találkozóra majd csak decemberben kerül sor. Az Insight vezette a kört, de a korábbi befektetők is beszálltak (ez mindig annak a jele, hogy hisznek a sztoriban, vagyis arra játszanak, hogy fog még többet is érni a részük, nem akarnak nagyon kihígulni).
A végcél az amerikai technológiai tőzsde, a Nasdaq. Addig további 1-2 befektetési kört zárhatnak még, de a cél nem az, hogy minél hamarabb részvényt bocsássanak ki (IPO), hanem, hogy tőzsdeérett állapotba kerüljenek. „Ahhoz, hogy ezen gondolkodni tudjunk, el kell érni a 100 millió dolláros éves árbevételt.”
Gyorsítani akarnak: legalább 140 ember fel akarnak venni
A friss tőkére most azért volt szükség, mert növekedni akarnak. „Két dologra költünk igazán. A termékfejlesztésre, vagyis minél több embert veszünk fel, hogy felgyorsítsuk a haladást. A másik oldal: sales, marketing, customer succes – ha valaki megveszi a terméket, akkor mindent meg kell tennünk, hogy minél jobb alkalmazásokat tudjon vele készíteni.”
Egyelőre nincs kimondott cél, de nem kizárt, hogy újabb cégeket vásárolnak fel.
Nem minden terméket szükséges házon belül hegeszteni, ha a piacon lesz érdekes célpont, szóba jöhet az akvizíció is.
A létszámot a mostani 160-ról emelnék 300-ra világszerte a jövő év végéig, valamennyi irodájukat beleszámítva.
Japánban nemrég nyitottak, itt korábban organikusan nagyon szépen nőttek.
„Épületről épületre meg tudjuk mutatni, hogyan kezdtek el minket használni Tokióban. Egy fejlesztő vitt minket a cégéhez, implementálták a Bitrise-t, amikor munkát váltott, vitt tovább. Szépen zöldült ki a térkép.”
Két éve azonban célzott, direkt értékesítési stratégiát visznek, elsősorban Amerikában és Európában, de ezen a fronton erősítettek most Japánban is. Főleg a céges ügyfeleket szolgálják innen ki, fejlesztők nem fognak itt dolgozni.
Platformot építettek, mindent akarnak
Alkalmazásokat fejleszteni komplex, erőforrásigényes feladat: a kitalálástól a rendszer felépítésén keresztül egészen az alkalmazás üzemeltetéséig, a program visszaméréséig, frissítéséig számos olyan művelet van, amire az egyszerű felhasználók nem is gondolnak. Ahogy ebből a felsorolásból is látszik, egy mobilra fejlesztett szoftver nem olyan, mint egy dobozos termék, ami egyszer csak kész van, és az alkotók megpihenhetnek. Nincs megállás.
A Bitrise olyan platformot hozott létre, amiben a mobilalkalmazások fejlesztőinek csak le kell venniük a polcról a megfelelő eszközt és már dolgozhatnak is: legyen szó akár a nulláról való építkezésről vagy üzemeltetésről. Nagyjából ezt fedi le a CI/CD, vagyis a folyamatos integrációs tesztelés- és fejlesztés-támogatás (Continuous Integration/Continuous Delivery), ez az ő piacuk.
„A nagy célunk az, hogy minden, ami a mobilalkalmazáshoz tartozik, azt meg tudd csinálni a Bitrise-on.”
A Bitrise teljes uralomra tör: ott akar lenni, amikor egy alkalmazás ötlete megszületik és akkor sem engedné el a fejlesztők kezét, amikor az app már felkerül az App Store-ba.
Pontos kimutatásokkal paraméterezné a felhasználói élmények mellett akár a bevételi adatokat is. „A fejlesztés egy végtelen ciklus, ezeket a köröket minden egyes iterációnál újrakezded. De mi nemcsak az iterációt kínáljuk, hanem egy teljes megértést is hozzá. Minden szegmens mellé olyan vizualizációt adunk majd, amin értelmezni tudod, mi történik a termékeddel és mit kell tenned, hogy jobb legyen.”
Sőt, a Bitrise monitoring rendszere szektor szinten is el tudja majd helyezni a fejlesztők miben járnak a piacuk előtt, miben vannak lemaradva. Mivel a Bitrise-nak rengeteg adata van a különböző piacokról és arról, hogy az ottani élmenők hogyan innoválnak.
„A mobilpiac szakértői lettünk, ezáltal tudjuk edukálni a piacot is, hogyan legyenek ott az élen ők is.”
Erre pedig szüksége lesz a cégeknek. Mert igaz ugyan, hogy a covid legsúlyosabb éve alatt nagyot lépett előre a piac, de most jön a neheze: az appokat letöltőket meg is kell tudni tartani, és igényeik magasszintű kielégítése mellett arra is rá kell őket venni, hogy minél többször költsenek – vagyis generáljanak minél több bevételt a másik oldalon.
Mindenki tulajdonos, mindenki csinálja majd meg a saját, újabb sikersztoriját
Noha a nagy startup-triumvirátus (Prezi-Logmein-Ustream) már utat vágott a sajátos magyar kapitalizmus dzsungelében és fontos evangelizációs munkát végzett a hazai startup-ökoszisztéma építésében, a Bitrise sok tekintetben szintén élen jár. A triumvirátus elindulásában nagy szerepe volt – nem kisebbítve a magyar alapítók érdemeit –, hogy az indulásnál jelen volt több külföldön szocializálódott vezető is, aki más attitűdöt hozott a cégkultúrába.
A Bitrise teljesen magyar alapítói csapattal jutott el a neves Y-Combinatorba (első magyar csapatként), „túlóráztak” a YC Growth programban, és sikeresen építettek ki komoly nemzetközi kapcsolatrendszert. A sort az unikornis mérettel és a Nasdaq-kal folytatnák.
A Bitrise azért is akarja ezt az utat végigjárni, hogy minél nagyobb tudástőke kerüljön aztán vissza a hazai piacra: szeretnék, ha minél több munkatársuk inkubálná majd később az ötletét, csinálná meg a saját sztoriját vagy adna tanácsot, tőkét, kapcsolatrendszert a hazai ökoszisztémának. Akkora dobást akarnak összehozni, ami újabb alapítókat visz majd a piacra. A tulajdonosi szemlélet már ma is elvárás náluk. „Ha ma az elmúlt hét évet újra kellene csinálnom, feleannyi idő alatt meglennék. Szeretnénk, ha cégen belül minél többen tennének szert ilyen tudásra.”
A csapat azt az ökoszisztémát berobbantó globális sikert hajtja, ami Romániában a Uipath, Szlovákiában az ESET, Észtországban a Skype volt.
Barnabás a lehetséges IPO-val így is óvatosan fogalmaz. Mert a New York-i tőzsde az egyértelmű cél, de nem mindenáron – utal arra, hogy az inflációs környezetben a tőkepiac nyomás alá kerülhet.
„Ha oda kerülünk és kockázatos, akkor maximum még nem lépjük meg. Az időzítés azért sem mindegy, mert a cégben mindenki részvényes.
Itt rohadt keményen tolja mindenki, tartozunk nekik annyival, hogyha csináljuk, akkor annak sikeresnek kell lennie.”
A Bitrise-t Birmacher Barnabás (CEO), Benei Viktor (CTO) és Balla Dániel (CPO) alapította 2014-ben. A cég 2019-ben és 2021-ben is első helyen végzett a Forbes legforróbb magyar startupok listáján, Benei Viktor pedig idén az amerikai Forbes technológiai tanácsadó testületének is tagja lett.