Hiány idén semmiképpen nem lesz húsvéti édességből, mert a kereskedők már jóval a vészhelyzet kihirdetése előtt feltöltötték raktáraikat és polcaikat a szokásos mennyiségből.
A magyar piacon évente körülbelül 5 milliárd forint értékben 800 tonna húsvéti édesség fogy, elsősorban csokinyúl és csokitojás. Az elmúlt években mindig nőtt a húsvéti édességpiac, és 2017-2018 között különösen nagy ugrás, 10 százalékos forgalombővülés történt. Ez elsősorban a magasabb minőségre váltásból fakadt, nem a tonnák száma gyarapodott – áll Magyar Édességgyártók Szövetsége szerkesztőségünknek eljuttatott közleményében.
A gyártók ebben az évben a húsvéti édességfogyasztás csökkenését valószínűsítik, mivel a felmérések szerint a jelenlegi helyzetben a liszt, az olaj, a rizs és a konzerv a legnépszerűbb termék, amelyekre akár a szokásos kiadások dupláját is elköltötték, illetve elköltik a vásárlók.
Valószínűleg nem ez lesz az édességgyártók legjobb éve, mondja Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke, és hozzáteszi, hogy reményei szerint jövőre már más viszonyok között ünneplejük a húsvétot.
Várható, hogy húsvéti élelmiszer-vásárlásra szánt összegek részben eltérültek, továbbá tartalékképzésre is komolyabb lehet a motiváció, mint korábban. Az export most sok irányban korlátozott, vagy egyenesen lehetetlen.
A piaci kereslet csökkenésének, negatív hatásainak elsősorban a hazai kis- és középvállalatok kitettek, ezért mind számukra, mind munkatársaik számára elsődleges a cégek életben tartása, a munkahelyek megőrzése, annál is inkább, mert a minél zökkenőmentesebb újraindulás a versenyképesség megőrzéséhez elengedhetetlen.
A leginkább negatív hatásokkal a csokoládé, az impulzus termékek, az exkluzív csatornákon (például belvárosokban, repülőtereken, kávéházakban) értékesített különleges édességek esetén kell számolni, itt a visszaesés terméktől függően akár a 70 százalékot is elérheti.
A szövetség tagjai a kekszek keresletének növekedéséről számoltak be. A kekszeknél jelenleg az is nagy előnyt jelent, hogy az alapanyagok döntő része hazai, ezért itt a szállításból adódó nehézségekkel kevésbé kell számolni, de az export ebben az esetben is nehezített pálya. A snack-ek és chipsek piaca stabil, a müzlik, gabonapelyhek és funkcionális szeletek iránt erőteljesen nőtt az érdeklődés.
A Cerbona székesfehérvári üzemében például új dolgozók felvételével és az üzemidő megnyújtásával reagálnak a megnövekedett igényekre.
Egy kis örömforrást, módjával fogyasztott minőségi édességet a rendkívüli körülmények között is szinte mindenki megengedhet magának, ezért a Szövetség azt kéri a fogyasztóktól, hogy ne hagyják árválkodni a csokinyulakat és különleges édességeket a polcokon, amikor végeztek az alapvető termékek megvásárlásával vagy megrendelésével – zárul a közlemény.