Álszent érvnek tartja, hogy a magyar családoknak segít a kormány a veszteséges ágazatra kivetett extraprofitadóval, Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert pedig egy idióta tökfejnek, amiért szerinte különadót kell kivetni a légiiparra, holott az a járvány és a háború miatt rekordveszteséges volt az elmúlt években. Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója a HVG-nek adott interjújában járatcsökkentésekről, a jegyárak emeléséről és a légitársaság jövőjéről is beszélt.
A Ryanair 355 millió eurós veszteségről számolt be az elmúlt 12 hónapra, a Wizz Air, amelyik a második legnagyobb légitársaság Magyarországon a Ryanair után, majdnem 650 millióról, a két légitársaság tehát egymilliárd eurós veszteséggel számol az elmúlt évre. Tudom, hogy végzett közgazdász, de mégis azt gondolom, hogy vissza kéne őt küldeni az iskolába, el is küldöm neki a „Közgazdaságtan tökfejeknek” könyvet, mert őt is tökfejnek tartom – mondta O’Leary Nagy Mártonról.
Más országok gyakorlatát említette példaként, ahol több milliárd eurós támogatásokat ajánlottak fel a nemzeti légitársaságok számára, a váratlan nyereségre adót az olaj- és gáztársaságok esetében vetettek ki. Kiemelte: Magyarország az egyetlen ország, amely extraprofitadót vetett ki a légitársaságokra.
Az emberek máshova is el tudnak utazni Magyarország helyett
Ez az adó káros lesz nem csak a légi forgalom, de a turizmus és a foglalkoztatás számára is – mondta a Ryanair-vezér.
A jelenlegi tervek szerint bár desztinációkat nem szüntetnek meg, kevesebb időpontban fognak járatokat indítani: van, ahol a heti sűrűség fog csökkenni, van, ahol a napon belüli járatok száma. A járatritkítások esélyeiről már két hete írtunk az Ács Világában.
Más országok helyett az emberek „miért jönnének Magyarországra, ahol van egy miniszter, aki megadóztatja azt a kiváltságot, hogy valaki belépjen az országába?”
Fogyasztóvédelmi vizsgálatot kezdeményezett Nagy Márton a Ryanair ellen, amiért a különadót a jegyárakba építik be, de a légitársaság nem tárgyalt a kormánnyal. „Nem fecséreljük arra az időnket, hogy egy olyan kormánnyal tárgyaljunk, amelyiknek ez az ostoba miniszter is a tagja” – mondta O’Leary.
A jövő
A vezérigazgató idén erős növekedésre számít a légi forgalom tekintetében Európa-szerte, számításaik szerint 150 millióra növekedhet az utasszám a tavalyi 97,1 millióról. A nyereség termelésében azonban már nem biztos, a háború miatt ugyanis jelentősen nőtt az olajár: a korábbi 60 dollár helyett most 120 dollár hordónként.
A háború egyelőre nem befolyásolja nagy mértékben a légitársaság forgalmát, ha a háború átlépné Ukrajnát, azzal természetesen összeomlana, ha pedig az ukránok visszavernék az orosz inváziót, növekedés indulna be. Ha a téli hónapokban újból felbukkanna a koronavírus, az ismételt problémákat okozna, de O’Leary nem bocsátkozik jóslatokba.