Ritka kincset tett közzé az RTL csoport március közepén – legalábbis streamingszempontból. De mit is jelent pontosan ez a szám?
A médiacsoport 2022-es jelentésében pontos előfizetőszámokat közölt nemcsak a német és holland, de a magyar streamingpiacról is. Az RTL Most és RTL Most+ szolgáltatásokat leváltva tavaly november közepén indult itthon közvetlen előfizetői streamingszolgáltatásuk, az RTL+. Indult mellette egy ingyenes, valamint telekommunikációs szolgáltatón keresztül igényelhető csomag is, az RTL+ Light, valamint az RTL+ Active.
251 ezer előfizető
A német és magyar RTL+, valamint a Hollandiában futó Videoland 5,488 millió előfizetéssel bírt 2022 végén. 2021. december 31-hez képest ez 44,3 százalékos növekedés (kb. 3,8 millió előfizető).
Ebből a magyar RTL+ és RTL+ Active szolgáltatásokhoz 2022 decemberének végén 251 ezer előfizetés tartozott.
A magyar RTL+ rajtját a beszámoló sikerként könyveli el. Azt írják, a Zámbó Jimmy életét bemutató A Király című sorozat, valamint a napi sorozatok és realityk, például a ValóVilág hozta leginkább az előfizetőket. A Király kulisszatitkairól tavaly írtunk hosszabban a Forbes.hu-n. A platform következő kiemelt exkluzív sorozata a Mellékhatás második évada lesz, ez március 29-én fog rajtolni.
Helyezzük kontextusba
A nagy streamingóriások a Netflixtől kezdve a Disney+-on, Amazon Prime Videón át az HBO Maxig legfeljebb kontinensre, régióra szoktak előfizetési adatokat bontani. Az egyáltalán nem megszokott, hogy (az Egyesült Államok kivételével) országonként, vagy akár konkrétan Magyarországról ismerhessünk meg pontos előfizetőszámokat.
Hozzáférői bázisokról itthon a GKID nevű kutatócég szokott becsléseket közölni. Legutóbb 2022 októberében végeztek adatfelvételt, sem a tavaly novemberben indult RTL+-ról, sem a februárban elstartolt SkyShowtime-ról nem tudtak emiatt becslést végezni. Hozzáférőkről beszélünk, nem előfizetőkről, tehát ezekbe a becslésekbe minden olyan felhasználó beletartozik, aki bármilyen módon hozzáfér valamilyen előfizetéshez.
A GKID októberi mérése szerint itthon továbbra is a Netflix a vezető szolgáltató több mint 1,8 millió hozzáférővel, őt követi az HBO Max (kb. 1,2 millió) és a Disney+ (720 ezer).
Mivel pontos magyar előfizetési számok egyiküknél sem ismertek, így nehéz megállapítani, hogy magyar viszonylatban 251 ezer előfizető sok vagy kevés-e az RTL+-hoz és RTL+ Active-hoz. Az alábbiakat viszont így is érdemes figyelembe venni.
- Az RTL+ 2022. november 16-án nagyon agresszív bevezetési kampánnyal indított, a kommunikációnak fontos eleme volt az első ingyenes hónap. Jó kérdés, mekkora volt december 31-ig a lemorzsolódók száma, vagy hogy abban a pillanatban hányan használták ingyen hónappal a platformot. Megkerestük az RTL csoport kommunikációs osztályát, ők azt írták, a 251 ezer felhasználó csakis az előfizetőket takarja, és nem tartalmazza a próbahónaposokat.
- A másik kérdőjel, hogy vajon mekkora lehet a közvetlenül igényelhető RTL+, valamint a telekommunikációs szolgáltatón keresztül igényelhető RTL+ Active aránya ebben a 251 ezer előfizetőben. Utóbbi csomag már RTL Most+ néven is kedvelt választás volt, és értelemszerűen nem ugyanakkora bevétele származik a cégnek a telekommunikációs szolgáltatón keresztüli előfizetés miatt, ebből a telkóknak is jár valamekkora arány. Kérdésünkre az RTL csoport azt írta, hogy nem teszik közzé a két csomag közti felhasználóarányt.
Érdekes lesz látni azt is, hogy a többi szolgáltató kedvezményes ajánlataival szemben (éves előfizetés, életre szóló 50 százalékos kedvezmény stb.) helyt tud-e állni az RTL+ 1990 forintos havidíjjal, bármilyen kedvezmény nélkül. Pár szolgáltató listaára:
- SkyShowtime: 1990 forint/hó;
- HBO Max: 2390 forint/hó;
- Disney+: 2490 forint/hó.
Okosabbak lehet, már csak a 2023. első negyedévi számok után leszünk.
Ki lesz a magyar kontentkirály?
Az RTL Magyarország menedzsmentje nemrég a Marketing&Media magazinnak adott interjút. Ami ebben elhangzott és talán érdekes adalékinfó lehet még:
- Vidus Gabriella vezérigazgató szerint a rajt óta közel 38 millió órát, valamint átlag napi 98 percet töltöttek a felhasználók a platformon,
- Grósz Judit digitális területekért felelős vezérigazgató-helyettes elmondása szerint pedig „a felhasználói adatokat tekintve az látszik, hogy a helyi, magyar nyelvű tartalom segíti a platform növekedését, erre van a legnagyobb fogyasztói igény”.
Ha meg kellene jelölni versenytársat az RTL+-nak, talán az HBO Maxot lehetne mondani. Hiába van utóbbinak sokkal kiterjedtebb katalógusa, miután felhagytak a magyar nyelvű streamingsorozatok gyártásával, talán az RTL+ lehet az, aki betöltheti ezt az űrt.
Még néhány szám
A csoport streamingtevékenységéből 2022-ben 267 millió euró keletkezett, ez csaknem 20 százalékos növekedés 2021-hez képest (223 millió euró).
A német RTL streamingbevezetéshez kapcsolódó veszteségei nőttek, a tévés reklámbevételek pedig csökkentek, ami csoportszinten az RTL korrigált EBITA-ját is csökkentette 1,152 milliárd euróról 1,083 milliárd euróra. A csoport 2021-es streamingbevezetési veszteségei még csak 166 millió eurót vittek el, tavaly már 233 millió eurót, jövőre ezt a számot 200 millió euró alá szeretnék csökkenteni.
Hosszú távú célszámait is frissítette a cég, ezek szerint 2026-ra már 10 millió streamingelőfizetéssel, valamint 1 milliárd eurós streamingbevétellel kalkulálnak – és hogy 2026 végére már nyereséges lesz az üzletág.
Cikkünk március 29-én 17:13-kor frissült az RTL csoport kommunikációs osztályának válaszaival.
A borítóképen Nagy Ervin mint Zámbó Jimmy A Király című sorozatból.