Az AviAlliance és a Budapest Airport Zrt. további társtulajdonosai megállapodtak, hogy eladják a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret. A vevő egy konzorcium, amelynek tagjai a magyar állami Corvinus Zrt. és a francia társbefektető Vinci Airports.
Mi történt? A ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport legnagyobb tulajdonosa, az AviAlliance azt közölte a Forbes.hu-val, hogy a társtulajdonosokkal együtt megállapodtak a reptér eladásáról. Ahogy az már korábban kiderült, a magyar állam egy, a reptérüzemeltetésben jártas francia társbefektetővel, a Vinci-csoporttal együtt vitte véghez a felvásárlást, a tranzakció a bejelentés szerint már le is zárult.
A számok. A vételár 3,1 milliárd euró, ami több mint 1200 milliárd forint – a korábbi hírekben 4 milliárdos vételár szivárgott ki.
mellette pedig a reptér korábbi tulajdonosai által felvett 1,44 milliárd eurónyi hitelt is meghosszabbították.
Újdonság a korábban kiszivárgott hírekhez képest, hogy a konzorciumban a magyar állam 80 százalékkal, a Vinci 49 helyett pedig csak 20 százalékkal vesz részt.
Ez azt jelenti, hogy a tranzakció fő finanszírozói az adófizetők.
Jó évet zárt a reptér 2023-ban: 60 milliárddal tudta éves alapon bővíteni a forgalmát, ami 337,8 milliárd lett, adózott eredménye pedig 74 milliárd lett (a megelőző évi 76,6 milliárd után). Ebből 16,7 milliárdot a régi tulajdonosok ki is vettek osztalék formájában.
Kontextus. A Fidesz és Orbán Viktor kormányfő régi álma volt a reptér „visszaszerzése”, az ügy azonban sokáig húzódott. Az állam az elmúlt bő félévben számos érdekeltségétől vált meg, az MVM komoly osztalékelőleget is fizetett, és noha a kormány mindig cáfolta, hogy a reptérvásárlás miatt történnek ezek, a költségvetés helyzetét ismerve aligha lehet kérdéses, miért volt szükség rohamtempóban lezavarni ezeket a tranzakciókat.