Újabb milliárdos tűnt fel a kormányközeli luxusjachtok körül. Mit kell tudni a Soltút Kft.-ről, és hogyan nyílt meg a Közgép szétesésével az út a közbeszerzések előtt?
- Néhány évvel ezelőtt az addig közepes méretű építőipari cégnek számító a Soltút Kft.-hez elkezdtek dőlni az állami megrendelések. Az így keletkező több tízmilliárd forintnyi vagyon azonban meglehetősen furcsa utat járt be.
- Mindezt a G7.hu tárta fel. A hét elején megjelent cikkből kiderül, hogy a vagyonból jutott a NER jachtoztatására, valamint Szíjj László vagyonát kezelő vagyonkezelőhöz is.
- Mit kell tudni a Soltútról és hogyan nyílt meg a Simicska-féle Közgép szétesésével az út az állami építőipari közbeszerzések előtt?
Rencsár és családja először a 2019-es Forbes-listán tűnt fel, a 27. helyen, 44,3 milliárd forintos becsült vagyonnal. 2020-ban 30,8 milliárd, 2021-ben 37 milliárd, legutóbb pedig 37,5 milliárd forintos becsült vagyonnal szerepelt a listán, 2022-ben ezzel az összeggel a 48. helyen szerepelt.
A G7 friss cikke alapján két érdekes átrendeződés is történt a vagyonában:
- Április 11-én Máltán közgyűlést tartott az a helyi vállalat, ami az elmúlt években a luxusjachtokat biztosította a kormányközeli gazdasági és politikai elit több tagjának nyaralásához is. A cég pénzügyi helyzete ezt megelőzően fokozatosan romlott. A problémát a közgyűlésen Rencsár Kálmán oldotta meg: a saját mércéjével mérve is hatalmas összeget, közel 7 milliárd forintot tolt a vállalatba.
- Alig három nappal később Budapesten Rencsár cégjogi lépésekkel lehetővé tette, hogy a Soltút nyereségének nagy részét néhány, ekkor kibocsátott, speciális részvény tulajdonosa kaphassa meg. A részvényeket eleinte ugyan ő maga birtokolta, ám ez nem maradt így sokáig. A milliárdokat érő papírok még tavaly más tulajdonába kerültek.
Bár a két esemény elsőre egymástól függetlennek tűnhet, valójában nem azok. A jachtos céget és a milliárdokat érő részvények új tulajdonosát az elmúlt évtized állami megrendeléseinek egyik legnagyobb haszonélvezője, Mészáros Lőrinc barátja, az Orbán Viktorral meccset néző, és Szijjártó Péter nyaralásáról is gondoskodó Szíjj László köti össze.
Közbeszerzések 264 milliárdért
A Soltút Kft.-t a rendszerváltás idején alapították, de a cég előtt a Simicska-féle Közgép szétesése nyitotta meg az utat. A Soltút a 2019-es infrastruktúra-bővítési keretmegállapodás egyik nagy nyertese volt.
A felemelkedés idejét szépen tükrözi a közbeszerzéseken elnyert megbízások értéke.
Az Opten céginformációs adatbázis adatai alapján a solti cég 2007 óta összesen 264,1 milliárd forint értékben nyert közbeszerzési pályázatokon – ez 559 alkalmat jelent. Az adatok jól mutatják, hogyan kezdte az egyébként családi kézben lévő cég egyre jobban betölteni a Simicska-űrt. 2009-ig mindössze tízmilliárd forint értékben nyertek tendereket, de 2010 és 2015 között is csak 16,8 milliárd forintért dolgoztak az államnak. A G-nap után aztán kilőtt a cég: 2016 és 2019 között 47,7, 2020 óta pedig 189,6 milliárd forint értékben nyert közbeszerzéseken.
Ha a számokat nézzük, Rencsár építőipari vállalata a 2021-es üzleti év után vált nagy játékossá. 20 milliárdról 65-re nőtt a cég árbevétele, amiből ágazati szinten is kiugró, 17 milliárd forint nyeresége maradt.
Ennek megfelelően busás, összesen 12,3 milliárd forintos osztalékot fizettek ki az S-Útvonal Zrt.-n keresztül, a G7.hu azonban már tavaly felfedte, milyen cégjogi átrendeződés történt az S-Útvonalnál. Rencsár látszólag teljesen feleslegesen emelt tőkét a cégében – legalábbis akkor feleslegesen, ha csak egy tulajdonos van. Az osztalékelsőbbségi részvényre akkor lehet szükség, ha az osztalék egy részét másra akarják átruházni. Mivel a részvényeket nyomdai úton állították elő, nem kellett jelenteni egy esetleges tulajdonosváltást, elég, ha azt a nyomtatott értékpapír hátoldalán átírják.
Ilyen módon akár 8,6 milliárd forint osztalék juthatott valakinek, aki a külvilág számára teljesen láthatatlan maradt.
Az elmúlt években ez a cég vitte a debreceni BMW-gyár úthálózatának második ütemét és több fontos dunántúli felújítási és fejlesztési projektet. A Soltút dolgozott például a 83-as főút kétszer kétsávossá fejlesztésének rövidebb szakaszán (46,2 milliárd forintért). Friss munkájuk egyike egy 36 kilométeres útfejlesztés Pápa és Tét között. Ezen a Soltút Szíjj László csoportjával, a Duna Aszfalttal közösen dolgozik. A Soltút teljesítményében a közbeszerzéseken túl szerepet játszhat az is, hogy földrajzilag jó az elhelyezkedésük, a dunaföldvári Duna-híd miatt könnyen el tudják érni a dunántúli területeket is.
Rencsár az építőipari karrier mellett a magyar lovassport egyik nagy támogatója. A solti Rencsár ménes tulajdonosa, és a Távlovagló Országos Bajnokság rendezője és versenyigazgatója. 2020-ban a Magyar Lovassportért Emlékérmet is elnyerte.