Honnan tudod, hogy egy piacra nagy durranás várhat a következő években? Onnan, hogy egy éven belül sorra jelennek meg rajta a nagy játékosok. Elsőként a Rejoy, később a Euronics, végül a Telekom is. A Rejoy mögött az a Flip Technologies áll, amiben az Emag e-kereskedelmi cégcsoportnak 2021 óta háromkörnyi befektetése, összesen tízmillió euró tőkéje van most már. De tényleg jó lóra tesznek a felújított mobilos biznisszel? A sok influenszertartalom nem fog az emberek agyára menni? Az első 12 hónap tapasztalatai.
A Flip három romániai társalapítója 2019-ben állt össze. Amiben ők meglátták a felújított mobilok piacának nyitját, az a marketing, másrészt az elérhető készlet. Románián kívül ma már négy országban vannak jelen, ebből Magyarországon tavaly október óta.
12 hónap alatt közel 2 milliárd forintos forgalmat bonyolított le a hazai üzletág, a Rejoy.hu,
tudta meg elsőként a Forbes.hu Blaumann Bence ügyvezetőtől.
Ez idő alatt több mint tizennégyezren rendeltek náluk felújított, teljes ár alatti mobilt, és közel ötezer másik felhasználó pedig rajtuk keresztül értékesítette régi mobilját. Összesen tehát húszezer ügyfelük volt egy év alatt, 2023 eleje óta 70 százalékkal nőtt az ügyfélkör.
Bence szerint a Románián kívüli területeken (négy országban) a Flip teljes árbevételének 30 százaléka realizálódik. A külföldi piacokból Magyarország teljesít a legjobban. Mindezt úgy, hogy a black friday és az ünnepi főszezon még előttünk. Az év utolsó három hónapjában újabb milliárdos nagyságrendű forgalommal számolnak, a 2024 márciusával záruló pénzügyi évben pedig hárommilliárd forint feletti összbevétellel.
Vigyázó szemetek a használt piacra vessétek!
Hogy lássuk a használt és felújított mobilok iránti kereslet nagyságát: az IDC becslései szerint 2022-ben 282,6 millió használt okostelefon talált gazdára, 2026-ra viszont már évi 413,3 milliót jósol az elemzőcég. Rendkívül dinamikusan bővülő szektor, 2021 óta éves szinten stabil két számjegyű növekedést produkál egy egyébként folyamatosan szűkülő újkészülék-piacon.
Magyarországon több mint 11 millió mobiltelefon van üzemben, mondja Bence a Forbes.hu-nak adott interjúban. Itthon az emberek 70 százalékban még új készüléket vesznek, de Bence szerint két mozgatója lesz annak, hogy a használt és felújított szegmens felé billenjen a mérleg. Nem feltétlen a zöldebb, fenntarthatóbb életmód – kétségkívül fontos tényező, de nem itthon, inkább a fejlettebb nyugati vagy északi piacokon az.
Nálunk a gazdasági helyzet és az ár-érték arány játszik inkább, illetve az, hogy egyre megbízhatóbb és hosszabb élettartamú készülékekkel jönnek ki a gyártók. Nem véletlenül a régebbi iPhone SE, 11 vagy 12 modellek futnak inkább jobban a Rejoyon is. Vagy akár az új iPhone-ok bejelentése előtt a tavalyi Pro modellek is, ha valaki a jobb árért cserébe képes ennyi kompromisszumot kötni magával.
Más értelmezésben: a technológiai fejlődés is egyre lassulóban. Egyre kevesebb olyan új funkciót virítanak a friss telefonok, amiért hajlandók vagyunk évről évre súlyos százezreket kipengetni. Akkor már inkább egy páréves, jó árasított modell, amit előtte 67 lépésben tesztelnek a Rejoy saját, romániai szervizében, ahol a Flip több mint 100 kollégája dolgozik.
„Kategóriateremtőként tekintünk magunkra. A szolgáltatás előttünk is létezett, de nem volt mögötte marketing, ügyfélszolgálat. Mi ennek hoztuk be a zászlóshajóját, és nem külső partnerrel újíttatjuk fel a mobilokat” – jelenti ki Bence.
Nagyobb versenyre számítunk
Nem csoda, hogy a magyar tulajdonú webshopok2022 szerinti legnagyobb forgalmú szereplője, a Euronics is beszállt a játékba felújított, de olcsóbb iPhone-jaival. Vagy hogy a Magyar Telekom is belépett a versenybe, de ne feledkezzünk meg a Forbes Digital Heroes összeállítás egyik Rising Starjáról, a Furbifyról sem, utóbbi ráadásul több termékcsoportban is forgalmaz használt eszközöket.
„Nagyobb versenyre számítunk, amit üdvözlünk is. Kredibilis szereplők szállnak be, ami validálja is a kategóriát, ha pedig többen vagyunk, akkor edukálni, népszerűsíteni is könnyebb ezt a területet” – mondja Bence. Ő már csak tudja, mit jelent a vérre menő e-kereskedelmi verseny, a magyarországi Foodora (egykori Foodpanda) logisztikai igazgatójaként csábította át a Rejoy. (A Foodoránál egyébként főnöke volt az a Patai Zoltán is, aki azóta felmondott és az egyik legforróbb magyar startuppal, a Flawless-szel mártöbb mint egymilliárd forint befektetést húzott be.)
„Nagy a vándorlás, főleg amiatt, mert új fordulatot vesznek az e-kereskedelmi cégek, elsősorban költségvetési nyomásra. Korábban bőkezűen szórták a pénzt, a befektetői kör által viszont most konszolidációra vannak ítélve. Sokaknak ez nem teszik, ami aztán néha lépéseket követel. Itthon szinte folyamatos a vezetőségváltás a top helyeken, ez pedig az érintett cégek munkatársainál további fluktuációt okozhat” – véli Bence.
A siker (egyik) receptje: a marketing
Fent a Rejoy-féle két összetevős recepttel indult a cikk – kezdjük a marketinggel. Lehet, sokan online hirdetésben, vagy még inkább fizetett posztban, influenszerek videóiban hallottak először a márkáról. Jogos benyomás lehet, hogy eszméletlen költés és elérés van e mögött, talán túl agresszív is.
„Szerintem még mindig nem elég, a marzs jelentős részét erre költjük – mondja a marketingköltésekről Bence. – Nem szeretnénk az emberek agyára menni, mérjük, hogy mi az a szint, ami már zavaró az átlagfelhasználónak.”
Azt mondja, törekednek rá, hogy hiteles tartalomgyártókat keressenek meg, tech területen például a Tech2.hu (296 ezer feliratkozó) és az AnonimInc (162 ezer feliratkozó) is rendszeres közreműködő.
Mítosz, hogy Ázsiából töltjük a készleteinket
Ami a készletpótlást és szervizt illeti, a készlet hatvan százalékát magánszemélyektől szerzik, és ez az arány egyre nő. Megadjuk az eladni kívánt telefonunk paramétereit az oldalon, majd futár jön a telefonért. Aztán jön a bevizsgálás, rosta, javítás, valamint minőség- és esztétikai besorolás a szervizben, végül már csak vevőre vár a portéka. Másik út lehet a jövőben a csomagautomatás megoldás, itt Bence szerint logikus út lenne az Emag csoport által kiépített hálózatot használni.
A készlet maradék negyven százalékát B2B-modellben, kifejezetten cégektől, nagykeren keresztül szerzi be a Rejoy. Az Apple-hangsúlyos (részben androidos) termékpaletta európai igényekre van kihegyezve.
„Mítosz, hogy Ázsiából töltjük a készleteinket, Európában kizárólag CE-besorolású termékekkel lehet kereskedni, tehát ami az itteni sztenderdeknek és szabályozásnak megfelel”
– teszi hozzá Bence.
A többségi tulajdonos Emaggal egyébként most kezdik el itthon is kihasználni a szinergiákat. Az iPhone 15 megjelenése kapcsán például közös kampány fut, a Rejoy több tízezer forinttal többet fizet azoknak, akik náluk cserélik be a régi iPhone-t és Emagon veszik meg az új típust. Előbbinek készletet növel, utóbbinak konverziót növel.
Relatíve magas költségekkel operál a cég, részben a kiépített infrastruktúra és megduplázott műhely miatt is, ami már most a jövőbeni magasabb volumenre van berendezkedve. Bence szerint a hibaarány messze átlag alatti, az új termékekhez viszonyítva is csak egyszázalékos az eltérés.
Azt hittük, túl ambiciózus, erre már többször emeltünk
A Rejoy-anyacég Flipnek jelenleg 210 alkalmazottja van, ebből a magyar csapat hatfős, ők az Emag Népliget melletti főhadiszállásán, a Liberty irodaházban dolgoznak. (A szomszédban ironikus módon a Telekom székház.)
Nincs külön magyar cég, az itthoni kollégák a marketinget, pr-t, influenszer-együttműködéseket, és persze a magyar nyelvű ügyfélszolgálatot kezelik. Bence szerint ebben a méretben még jobban megéri egy közös, romániai szervizzel futtatni minden országot és ezt a központot egyre jobban szélesíteni. A magyar kft. lehetőségét ettől még nem zárná ki, nyilván kívánatos cél lenne önellátóvá tenni a magyar operációt.
A növekedést célozza a tervezett kényelmi szolgáltatások, fizetési megoldások bevezetése is. Ilyen lesz a termékbiztosítás, a részletfizetés, valamint a csomagautomatába rendelés lehetősége is. Hosszú, tőkeigényes folyamat volt a felújított iPadek bevezetése a Rejoynak, ehhez ugyanis külön szervizes szakembereket kellett dedikálni, adott piacra pedig külön marketingaktivitást kellett építeni az új termékkategória népszerűsítéséhez.
Profitabilitásban „van még hova fejlődnünk”, vallja be Bence, de ettől még a 2024–2025-ös pénzügyi évben látnak rációt abban, hogy a most tervezett hárommilliárdos forgalmat 60–70 százalékkal megugorják, vagy akár duplázzák.
„Ilyen szempontból még szűz ez a piac – mondja. – Sokszor tűzött ki a központ olyan negyedéves vagy éves célokat, amiről mi is azt gondoltuk, hogy túl ambiciózus. Ehhez képest többször is emeltünk a tervszámokon.”
Borítókép: Sebestyén László