A tengeri szállítás nehézkes a háború miatt, Magyarország besegít. Záhonynál indul 12,4 milliárdos vasúti fejlesztés, hogy minél több szemes terményt tudjon exportálni Ukrajna.
Vitézy Dávid, közlekedésért felelős államtitkár bejelentette, hogy nagy vasúti beruházás indul Záhonyban és környékén, eddig nem használt, leromlott állapotú vágányokat is felújítanak, a cél a vasúti kapacitás növelése Ukrajna felől.
Ukrajna a világ egyik éléskamrája, a háborút azonban megszenvedi az agrárium. Vitézy szerint a fejlesztésre azért van szükség, mert
- Ukrajna így exportbevételhez jut,
- csökkenti a globális éhínséget a gabona célba juttatásával (a Fekete-tengeren még mindig korlátozott a szállítási kapacitás),
- Magyarország is gabonaimportra szorul az aszály miatt.
Miről szól a beruházás?
A kapacitásbővítésre azért van szükség, mert sokkal nagyobb az áruforgalom ma már, mint a rendszerváltás előtt volt. A háború miatt ráadásul sokkal több gabonát kell az EU fele elszállítani Romániának, Lengyelországnak, Szlovákiának és Magyarországnak is. A magyar szakaszon a határ mellett ezért is kell fejleszteni. Csakhogy a vagonok sokszor fizikailag is egymás útját állják.
Ezek a munkák készülnek el a MÁV saját beruházásában:
- Záhony széles állomás: két vágány megerősítése
- Záhony rendező: egy vágányszakasz felújítása
- Fényeslitke déli: transzformátorfelújítás
- Fényeslitke déli: térvilágítási tornyok felújítása
- Fényeslitke déli: nyolc vágány átépítése
- Fényeslitke déli – magasfogadó: négy vágány szakaszainak átépítése
- Fényeslitke déli – magasfogadó: 11 váltó átépítése
- Fényeslitke déli – magasfogadó: biztosítóberendezés újrakábelezése
- Eperjeske rendező: hét vágány felújítása
- Eperjeske rendező: fogadóvágány átépítése, a töltés helyreállítása
Az orosz-magyar milliárdos gigaprojektje
Vitézy ugyan nem említi az erről szóló Facebook-posztjában, de a felsorolásból is látszik, hogy Fényeslitkén is komoly munkákat végeznek majd. Ez azért is érdekes, mert itt épült fel Európa legnagyobb intermodális terminálja, az East-West Gate.
A leggazdagabb magyar testvárpár közül a fiatalabbik fivér, Rahimkulov Ruszlán érdekeltsége a magyar–ukrán határtól 20 kilométerre lévő óriási vasúti terminál, miután a tulajdonában lévő Greennovatív Energetikai Fejlesztő Kft. 2019-ben 50 százalékos tulajdonrészt szerzett a központot építő East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt.-ben.
Ahogy tavasszal írtuk, az átadás előtt, az EWG elindulása azért lehet fontos a magyar (és régiós) logisztika szempontjából, mert a vasúti konténerszállításban komoly torlódásokat okoz a kapacitáshiány a meglévő átrakóállomásokon.
Itt, Fényeslitkénél ér véget az Európában használt keskeny nyomtávú vasúti hálózat, és indul a szélesnyomtávú, szovjet típusú vasúti hálózat. Itt tehát a vonatoknak meg kell állnia és átrakodniuk. Fényeslitke azonban ennél is többet tud: az intermodális jelző ugyanis arra utal, hogy vasútról kamionokra is át lehet itt rakodni. Az EU-ukrán is egy fontos tranzitvonal, amiben szerepet vállalhat, de például az adriai kikötők felől észak irányába haladó forgalom számára is fontos csomópont lehet. (Hogy éppen mi történik Európa legnagyobb intermodális terminálján, azt itt amúgy élőben lehet nézni.)
A 30 milliárd forint beruházási értékű gigaprojekt egyik deklarált célja volt eredetileg is, hogy újjáélessze az ukrán határról egykor érkező áruforgalmat. A projekt hídfőállás lehet a távol-keleti fuvarozásban is. Előnye, hogy olcsóbb, mint Lengyelországon keresztül szállítani, és biztonságosabb is, mint Fehéroroszország fele kerülni.