A Qatar Airways által tulajdonolt dohai Hamad International Airport (HIA) logója mostantól egészen 2023-ig ott lesz a német rekordbajnok Bayern München labdarúgó csapatának mezén – közölte a bajor klub és az új szponzor. A csapat pénteken a Bayer Leverkusen ellen kezdi meg a Bundesliga 2017/18-as szezonját, és a mezen már rajta lesz az új szponzor logója is. Katar a profi sport egyik legnagyobb befektetője, a mostani szponzorációtól – ahogy Akbar Al-Baker, a Qatar Airways igazgatója a mostani dohai bejelentésen fogalmazott – azt várja, hogy Katar megtartja globális vezető szerepét a sportban.
Az ún. Platinum Partnership megállapodás részleteit nem hozták nyilvánosságra, korábbi beszámolókból tudható, hogy ez a támogatási fokozat 5-7 millió eurós szponzorációt jelentett évente. A most megkötött és hat évre szoló megállapodás ez alapján 30-40 millió eurós lehet. A Bayern München a KPMG kimutatása szerint a világ negyedik legértékesebb futballklubja – ezt elsősorban annak köszönheti, hogy eddig is sikeresen értékesítette a különböző felületeit. A katariakkal 2016-ban állapodtak meg először, akkor hirdetőként jelentek meg a stadionban, ezt az együttműködést sikerült most elmélyíteni. Már az első szerződést is érték komoly kritikák, elsősorban azért, mert folyamatosan felmerül a gyanú, hogy Katar terroristákat támogat (ezért a közelmúltban több ország megszakította velük a diplomáciai kapcsolatot).
Katar eddig is komoly befektető volt a profi futballban, de egyre nagyobb pénzeket pumpál az európai futballba – miközben a 2022-es világbajnokág házigazdája lesz a több Öböl-menti ország és Egyiptom által elszigetelt monarchia. Katari kézben van a Paris Saint-Germain (PSG), mely rekordösszegért, 222 millió euróért szerződtette nemrég az FC Barcelona sztárját, a brazil Neymart. A PSG tulajdonosa a korábbi profi teniszjátékos, Nasser Al-Khelaifi, komoly médiaportfólióval is rendelkezik, a beIN a sportközvetítések piacán is nagy játékos. Katar volt a mezszponzora korábban az FC Barcelonának is (Qatar Foundation), a klub és az állam kapcsolata elég szoros volt, Pep Guardiola akkori vezetőedző maga is lobbizott Katar vébépályázata mellett (játékosként játszott is itt).
A sportba öntött temérdek pénzzel Katar célja, hogy maradandót alkosson a futballtörténelemben (a PSG-t Bajnokok Ligája győzelemig vinnék), de ekkora pénz megmozgatásánál már nemcsak a sportszakmai és üzleti megfontolások állnak a háttérben. Az arab ország diplomáciájának nagyon fontos eleme a sport, nyilvánvalóan így akar jó pontokat szerezni a nemzetközi közösség előtt, miközben több ország gazdasági embargó alá vonta Katart.
Ha csak a Neymarért lerakott pénzt és a mostani szponzorációt nézzük,
Katar csak ebben a hónapban több mint 250 millió eurót pumpált az európai klubfociba.
Borítókép: a Bayern München és a Qatar Airways képviselői bejelentik, hogy 2017-től a dohai reptér is szponzorálja a bajor klubot. Fotó: Bayern München