Román Dávid és Győrffy Orsi már majdnem külföldre költöztek, hogy belekezdjenek a saját
vállalkozásukba, amikor megtalálták a tökéletes üzlethelyiséget a Bartókon. A Pupicake
cukrászda már a hetedik évét tapossa, előfordult, hogy annyi rendelésük volt a covid alatt,
hogy alig bírták el, a lezárások idejét az üzletük bővítésére használták.
„Az üzleti modellünk lényege, hogy természetes alapanyagokból dolgozunk, kis árréssel” –
mondta 2016-ban Román Dávid, a Pupicake társalapítója, amikor először írtunk a
cukrászdáról a Nyitottam egy boltot című cikksorozatunkban. (Sőt, a Forbes.hu indulása után a sorozat első részében szerepeltek.)
Ez a modell és – az üzlettársak mellett magánéletben is párt alkotó – Dávid és Orsi közötti
munkamegosztás eddig bevált. Győrffy Orsi a saját üzlete előtt a patinás Auguszt cukrászdában volt felszolgáló,
a receptekért és a sütésért ő felel. Dávid a cukrászdanyitás előtt is a Thalia színház vezető
hangmérnökeként dolgozott, a főállását azóta sem hagyta ott. Mellette viszi a Pupicake
ügyvezetői feladatait.
Anno a részben rokonoktól kapott, részben saját maguk által összegyűjtött öt és félmillió
forintból bérelték ki és újították fel a Bartók Béla 25. alatti volt utazási irodát, hogy
belevágjanak abba, amit már régóta terveztek: közös vállalkozást indítani. De mi történt a
cukrászdával azóta, és mi az, amit ma már teljesen másként gondolnak, mint amikor
megnyitották a helyet?
Amire a covidhelyzetet használták
Az üzlet 2016-ban még három lépés volt keresztben, és ugyanennyi hosszában. A konyhástul
34 négyzetméternyi cukrászdát már tervezték bővíteni, amikor a járvány miatti korlátozások
adtak nekik erre időt és lehetőséget is. A cukrászda bővítésébe 2020 április elején vágtak bele,
nem sokkal a lezárások kezdete után.
A bővítést több millió forintból tudták megoldani. A mellettük lévő fodrászat bezárt, így azt az
üzlethelyiséget is ki tudták bérelni. Így most egy sokkal kényelmesebb vendégtér várja a
betérőket. Ezzel az üzlet alapterülete 79 négyzetméter lett.
Ami most problémát okoz
Sokat segített nekik, hogy a járvány ideje alatt nagyon hamar át tudtak állni a házhoz
szállításra, és volt olyan időszak, amikor annyi rendelésük volt, hogy alig bírták el őket.
Így covid negatív hatásait inkább mostanában érzik erősebben. Azt mondják, egyre nehezebb
megfelelő munkaerőt találni, a bérigények, emellett az alapanyagárak is nőnek.
Erre jön még rá plusz nehézségként, hogy egyre jobban megérzik az akadozó ellátási lánc okozta gondokat.
Amiért az inzulinrezisztensek hálásak
Orsi maga is szembesült a problémával, hogy inzulinrezisztensként fontos lenne számára,
hogy tudja, miből mennyit visz be a szervezetébe, de ha beülnek egy étterembe, akkor
ebben nagyon kevés helyen tudnak segíteni. Ezért náluk minden sütemény mellett pontosan
fel van tüntetve, hogy az adott szeletben pontosan mennyi szénhidrát és kalória van. Emellett
a kínálatukban cukormentes és vegán sütik is elérhetőek, hogy minél többek igényeit ki tudják
elégíteni.
Naponta körülbelül 14–16 féle süteményből lehet náluk választani. Figyelnek arra, hogy
állandóan változzon a kínálat, de van néhány olyan, amit a törzsvendégek kedvéért biztos
pontként mindig tartanak a pultban. Ilyen például a brownie.
Néhány éve törzsvásárlói kártyarendszert is indítottak. Ebben most 240 regisztrált tag van,
körülbelül a felük az, aki rendszeresen aktív. Van olyan vendégük, aki minden nap betér, van,
aki heti egyszer jön a szeletenként körülbelül ezer forintba kerülő süteményadagjáért.
Amikor a legnagyobb a forgalom
A Bartók Béla úti üzletből nyár elején és nyár végén viszik a legtöbb édességet. „Amikor
nincs sem túl hideg, sem túl meleg, akkor nagyon élénk a teraszforgalom is.” Nyáron az
esküvői torták tudják megdobni a forgalmat, a téli időszakban pedig a szezonális karácsonyi
sütemények.
Amit ma már teljesen másként gondolnak
A nyitáskor még azzal számoltak, hogy hosszú távon láncot nyitnak majd. Mára ezt az ötletet
már teljesen elvetették. „Akkor működik a cukrászda nagyon jól, ha teljes emberként ott
vagyok, és egyszerre csak egy helyen tudok lenni” – mondja Orsi. Ennek ellenére tervben van, hogy idén
nyitnának egy popup boltot a Balaton környékén, de a fenti szempont miatt csak a
nyári időszakra.
Amit a számok mondanak
Ha a Pupicake pénzügyi adatait nézzük, úgy tűnik, mintha nem is lettek volna lezárások. Az
árbevételük a 2019-es 19,7 millió forintról 22,8-ra, az adózott eredményük 2,4 millió forintról
4,1-re nőtt 2020-ban.
2021-ben duplázták a forgalmukat: 43,9 millió forint lett a bevétel. Ezt főként a kiszállítás sikerességének és a sok tortarendelésnek tudják be.
Amit a jövőben terveznek
Orsi kedvencei az esküvői torták. Szeretné, ha a jövőben minél több különleges tortát
készíthetne a párok és a násznép számára.
Borítókép: Sebestyén László