Csak egy dolgot kértek a Pókember-rajongók: mindent. Majdnem 600 millió dollárt adtak cserébe. Mit szól ehhez innentől az új vírusvariáns?
253 millió dollárral a Pókember: Nincs hazaút (Spider-Man: No Way Home) című képregényfilmé a covidkorszak legerősebb mozis nyitóhétvégéje Amerikában. Világszinten 587,2 millió dollárt hozott a Sony által forgalmazott, és a Disney-féle Marvel Studiosszal közösen gyártott film, ez szintén járványidőszaki csúcs.
Ilyen számokkal békeidőben sem kellene szégyenkeznie egyetlen stúdiónak sem:
Amerikában ez minden idők harmadik legerősebb nyitánya, globális szinten úgyszintén, pedig Kínában még be se mutatták a filmet.
Hatalmas kasszasiker az új Pókember, az összes covid-rekordot megdönti
Eközben a magyarországi forgalmazó, az Intercom 189 904 látogatót jelentett le a múlt hét csütörtöki premiertől vasárnapig bezárólag (plusz a szerdai elővetítések).
Ez azt jelenti, hogy a nyilvántartott hazai látogatottsági adatok alapján ezé a filmé az ötödik legerősebb hazai nyitóhétvége.
A legmerészebb jóslatokon is túlindázott
Ahogy a Forbes.hu-n is megírtuk, a hétvége eleji jóslatok még 130 millió és 200 millió dollár közé lőtték be a film első három napi, péntek és vasárnap közötti (plusz csütörtök esti premier előtti) eredményeit Amerikában. Még a pesszimistább becslések is simán covidrekorderré tették volna az új Pókember-filmet, már ami a 2020 márciusa, tehát a koronavírus világjárvánnyá nyilvánítása óta debütált mozifilmek első hétvégéjét illeti. Az USA-beli covidcsúcsot idáig egy másik Marvel-Sony-féle film, a Disney nélkül készült Venom 2: Vérontó tartotta 90 millió dolláros nyitánnyal.
A korrekt kritikusi átlagértékelések (Metacritic: 72%, Rotten Tomatoes: 94%), valamint a várható rekordokról szóló szalagcímek jól megágyaztak a Nincs hazaút hájpjának, hogy aztán a film a nyitónapra 121,5 millió dollárt hozzon a tengerentúlon. Ennél többet a mozitörténelem során eddig csak egy másik Marvel-film, a 2019-es Bosszúállók: Végjáték tudott összegründolni kint a legelső napján (157,4 millió dollárt).
Hollywoodban a nagy felhajtás és a nézői ömlengések (a film Cinemascore-értékelése A+-os lett) ilyenkor csak még feljebb tornázzák az érdeklődést. Amikor a Nincs hazaút a szombatot 74 millió dollár körül zárta, már teljesen világos volt, hogy Pókember az amerikai debütlista dobogóját veszi célba. Végül fel is fért rá, sőt jegyezzük meg, hogy a karakter amúgy az ezüst- és aranyérmes filmben is felbukkan.
Egy egész multiverzum erre várt
A 200 millió dollárból készült, streamingláb nélkül, kizárólag mozivásznon debütált Pókember: Nincs hazaút egy vérbeli eseményfilm, abból is a járvány óta az első. Ekkora felhajtást talán a 2019-es Star Wars: Skywalker kora óta nem láttunk, sőt ilyen tekintetben még a messzi-messzi galaxis utolsó filmjét is sikerült túlszárnyalni. Pedig nem volt zökkenőmentes az idáig vezető út, és nem csak a koronavírus miatt.
Az előző felvonás, a 2019-es Pókember: Idegenben után rövid időre összekapott a Sony és a Disney a forgalmazást, finanszírozást és részesedést illetően.
Nagyon leegyszerűsítve: a karakter filmes jogai a Sonynál vannak, míg a Disney viszi a gigasikeres Marvel Moziverzumot (MCU). Így hát közös nevezőre kellett jutni, hogy a Tom Holland által megformált Pókember, aki a két cég együttműködésében először 2016-ban, az Amerika Kapitány: Polgárháború során tűnt fel az MCU-ban, továbbra is ott szövögethessen a többi szuperhős között.
Végül megegyeztek a felek, így elkezdett körvonalazódni a Hazatérés és Idegenben alcímű szólófilmek utáni harmadik rész is, a Nincs hazaút. A kezdeti castingpletykák és rajongói teóriák után a Pókember-fanok legmerészebb vágya is beteljesülni látszott. Az előzetesek ugyanis felfedték, hogy a Sony régi Pókember-filmjeinek korábbi gonosztevőit is beleírják a sztoriba, kihasználva az MCU-ban nemrég elindult multiverzum-történetszálat, ami immáron párhuzamos világokkal igyekszik felpezsdíteni a bulit. Így boronálnak össze olyan karaktereket és színészeket, akiknek együttes szerepeltetése a stúdió- és franchise-rendszer miatt eddig elképzelhetetlen volt.
Mindeközben az alkotók is folyamatosan azzal hergelik a nézőket, hogy ne spoilerezzék el másoknak az élményt – finoman arra utalva ezzel, hogy illik mielőbb nagy vászon elé zarándokolni.
A következő kihívó: az omikron?
Tényleg igaz a klisé, hogy a koronavírus-járvány egy új valóságot teremtett. Elég csak belepörgetni a vörös szőnyeges premier legjobb pillanataiba, ami bár tényleg a pandémia előtti eseményfilmek hangulatát idézi meg, közben immáron a védettségi igazolványnak, a negatív PCR-tesztnek és a maszkviselésnek is főszerep jut.
Ahogy a film is egy minden várakozást felülmúló siker lett, úgy az elkövetkező hetekben várható teljesítménye is nehezen megjósolható, pláne az omikron fokozatos térnyerésének árnyékában. Vajon felboríthat-e mindent a jelenlegi kutatások szerint a deltánál sokkal gyorsabban terjedő variáns?
A Pókember: Nincs hazaút vörös szőnyeges premierje. Fotó: a Marvel Entertainment Youtube-csatornája
Nos, az amerikai mozizás egyik kiemelt piacán, New York államban január óta nem regisztráltak annyi új napi megfertőződést, mint múlt hét pénteken és szombaton. És ha már Pókember: a Variety írt annak a hollywoodi top ügynöknek a megfertőződéséről, aki épp az új film vörös szőnyeges eseménye, illetve a főszereplő, Tom Holland zárt körű afterpartyja után produkált pozitív tesztet. Sőt, Holland és színésztársai meglepetés felbukkanását pár Los Angeles-i mozi Pókember-vetítésénél is az utolsó pillanatban fújták le.
Olybá tűnik tehát, az elmúlt hónapok filmfesztiváljai, sajtókörútjai után iparágszerte készek behúzni Hollywood PR-osai, ügynökei és rendezvényesei a kéziféket, vagy legalábbis újratervezni az omikron miatt. Ez alatt a nyilvános események, nagy premierek, céges karácsonyi bulik megtartását kell érteni, nem a mozik nyitva tartását.
Persze, a mozibajárási kedven ettől még változtathat az omikron, habár a téli szünet és az ünnepi időszak mindig remek ürügy az iskolásoknak és családoknak a mozizásra, pláne ha közben még szájról szájra (vagy most maszkról maszkra) is megy a film jóhíre.
A régóta várt Mátrix-folytatás, a Mátrix: Feltámadások (The Matrix Resurrections) közelgő premierjén kívül (ami Amerikában ráadásul egyidejű stream- és mozis premier lesz) idén már nem fog túl sok vizet zavarni a moziműsor maradéka. Ez is egyértelműen Pókember további pályafutásának kedvezhet, és a mozik is biztosan mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy inkább a szuperhősnek biztosítsanak minél több időpontot, semmint néhány fős vetítéseknek jelenleg kevésbé népszerű (de nem feltétlenül gyengébb) filmekkel.
Ami pedig a Nincs hazaút folytatását illeti: a Marvel atyaúristene, a filmstúdió elnöke és az anyacég kreatív vezetője, Kevin Feige pókemberes producertársa, Amy Pascal oldalán beszélt a The New York Timesnak a napokban arról, hogy már dolgoznak a történet folyatásán. Valószínűleg az új rész sikere sem bizonytalanította el őket.
Borítókép: Tom Holland mint Pókember a Pókember: Nincs hazaút forgatásán. Fotó: Tom Holland Instagram-oldala