Az év legcukibb Forbes magazinja

Az év legcukibb Forbes magazinja jelent meg decemberben, a címlaptól már önmagában elolvadok: Halász Judit és Bálint György közös képen. De a tartalomjegyzékben lévő felvétel az igazi kedvesség. A fotózáson […]

Bővebben

Egy magyar startup mutatja, hogyan kellene működnie a parkoló-biznisznek. Töltést is adnak

Változatos befektetői-baráti kör több mint 230 millió forintot fektetett eddig a Parkl nevű magyar startupba. Zárttéri és utcai parkolást is tudnak intézni mobilalkalmazásból, a jövő elektromos autósaira gondolva pedig töltőket is telepítenek. Budapesten foghíjtelkeken és nagy parkolócégeknél is ott vannak. Fantáziát látnak bennük az Equilor alapítói és az OTP-vezérigazgató helyettese is. Közös projektbe kezdtek a Greengóval.

Somogyi Zsolt, a Parkl Digital Technologies Kft. alapító-tulajdonosa

Somogyi Zsolt, a Parkl Digital Technologies Kft. alapító-tulajdonosa. Fotók: Sebestyén László

A világ népessége egyre nagyobb arányban lakik városokban, megy is a vita arról, hogy tudnak élhetők maradni ennyire sűrűn lakott terek. A város élhetőségének egyik fokmérője a laikusoknak is egyértelműen a parkolás: belvárosokban az autósoknak sosincs elég tér, a többiek pedig hasznosabb dolgokat is el tudnának képzelni a kocsik által passzívan elfoglalt hatalmas területek helyén.

Mindeközben egy csomó már létező parkoló ideje nagy részében üres, mert mondjuk szezonálisan telített szállodához tartozik. A másik oldalról foghíjtelkek állnak üresen a belváros közepén, körülöttük járdára szoruló kocsikkal. Erre a helyzetre figyelt fel a Parkl nevű magyar startup, amely mára utcai és zárttéri parkolás mellett e-mobilitással is foglalkozik.

A Parkl – egyre nagyobb – csapata.

Három évvel ezelőtt fejlesztettek egy informatikai rendszert: egy mobilos alkalmazást, ahol az autósok megtalálják az általuk felokosított parkolókat és egy hardvert, amivel vezérelni tudják a parkolók sorompóit vagy kapuit. Innentől az autósok a telefonjukkal tudnak mindent bonyolítani a kapunyitáson át a fizetésig.

„Az autós beparkol a parkolóba, kihajt a parkolóból a parkolás végén, levonjuk tőle az összeget, és mindenki boldog. Egyrészt ez pluszbevétel a helyszínnek, másrészt kényelmes parkolási megoldás az autósoknak”

– mondja Somogyi Zsolt, a Parkl Digital Technologies Kft. alapító-tulajdonosa.

„Az elején csak egy prezentációnk volt és egy ötletünk”. 2015 végére készítettek üzleti tervet, 2016 januárjában mutatkoztak be az első potenciális befektetőknek. Miután 2017 elején néhány kisebb helyszínen kipróbálták a szolgáltatást, és az tetszett a felhasználóknak, működött a technológia is, felvették a kapcsolatot a nagyobb parkolóházakat üzemeltető cégekkel: a digitalizációval jól járnak ők is, nem kell azzal foglalkozniuk, hogy az autós a helyszínen hogy vesz jegyet, hogy kap számlát, minden megy a mobilappon. Magyarországon nagyjából négy nagy parkolórendszer-szolgáltató van, a Parkl mindegyikük rendszeréhez fejlesztett, vagy most fejleszti az integrációt, így nem kell külön foglalkozniuk a dologgal vagy még egy szervert telepíteni, hanem egyben láthatják a folyamatokat az üzemeltetők.

„2017 októberében kezdtük Magyarországra behozni a Care Parkot; parkolóház tulajdonlással, bérléssel és üzemeltetéssel foglalkozunk, valamint saját parkolóautomatikát is gyártunk. Hamar észrevettük a versenytársakat a piacon: a Parkl ugyan nem üzemeltető, de rendkívül szignifikáns eredményeket ért el rövid idő alatt. Minden üzemeltetővel dolgozik, így hamar megtaláltuk egymást” – mondja Szabó Márk, a Care Park magyarországi ügyvezetője. „A technológiai fejlettsége a legfőbb erénye, az alkalmazás használata olyan egyszerű, gyors és kényelmes, hogy szinte észrevehetetlenné változtatja a parkolási szolgáltatást. Hamarosan minden parkolási szolgáltatás így fog működni, mi is erre törekszünk” – mondja, miért is választották a Parklt.

Amikor a Parkl parkoló(ház)üzemeltetőkkel szerződik, a beszerelés díja általában ingyenes. A szolgáltatásért kérnek egyrészt kényelmi díjat a felhasználóktól (50 forintot parkolásonként), másrészt százalékos alapon jutalékot a generált forgalomból, az üzemeltetőktől. Ez akár a 30 százalékot is eléri, attól függően, mennyi új forgalmat, bevételt generálnak a tulajdonosnak. Ezért a jutalék alacsonyabb olyan partnernél, akinek fő bevételi forrása eleve a parkoltatás, az olyan helyszíneken, ahol korábban nyilvános parkolóként nem üzemeltek – például hotelekben –, magasabb. Utóbbi érthető, hiszen itt az egész rendszert a Parkl viszi.

Somogyi Zsolt, a Parkl Digital Technologies Kft. alapító-tulajdonosa. Fotó: Sebestyén László

Ahol van hely, oda bemennek: a privát parkolókat is használják, de mindenki jól jár.

Mostanra 60 partnergarázs csatlakozott és csaknem az összes budapesti üzemeltetőnek nyújtanak szolgáltatást. Az ügyfelek parkolási kihívásait teljes körűen kezelni akarják, ezért a zárt téri parkolás mellett pár hónapja elindult a közterületi parkolás funkciójuk is.  Ezzel az egész ország területén miden fizetős zónában lehet az appból intézve parkolni, bankkártyával fizetve, előre zárolt összeg nélkül.

Mindenhol tölteni fogunk

És ha már jövő: bár még viszonylag kevés elektromos autó van a világon – igaz, Budapest belvárosában egyre többet látni -, a Parkl tudatosan készül arra az időre, amikor már nem lesznek belső égésű járművek a közutakon. „A fő probléma, hogy nincs elég töltőkapacitás” – mondja Zsolt. Víziója szerint

a jövőben háromféleképpen fogunk elektromos autókat tölteni: otthon, saját hálózatról, egész éjszaka, szépen lassan; átmenőútvonalakon villámtöltőkkel, és úgynevezett desztinációs töltéssel.

„Ebben vagyunk mi érdekeltek: bárhova, ahova az autós megy, mindig legyen elektromos töltő, nem kell ultra nagy kapacitás. Itt ér össze a három szolgáltatásunk: egy appban három különböző dolgot le tudunk kezelni, a jövő autósainak komplett megoldást tudunk adni, mert ő bármikor parkol, mellé elektromos töltést is kap”.

A töltést nem ingyen adják a felhasználóknak, mivel hivatalos energia kereskedői engedéllyel rendelkeznek, pénzt szedhetnek érte. A gyakorlatban továbbadják az áramot: ha mondjuk egy hotel mélygarázsába telepítenek töltőt, a hoteltől veszik az áramot, és azt adják tovább a fogyasztónak, aki fizet érte, közterületi töltőnél pedig az ELMŰ van a lánc elején.

Ezzel az üzletággal 2018-ban kezdtek foglalkozni. „Nincsen saját márkánk, az itthon forgalmazott legtöbb elektromos töltő gyártóval leszerződtünk. Az ő elektromos töltőiket integráltuk a rendszerünkbe. Ha bármelyik projekthez töltőre van szükségünk, a készüléket valamelyik üzleti partnerünk hozza, és mi a töltési folyamat vezérléséhez szükséges rendszert biztosítjuk: a töltés indítása, megállítása és a fizetés mind az alkalmazáson keresztül történik.”

Van is már olyan partnerük, akinek pont erre volt szüksége: az elektromos flottával rendelkező autómegosztó, a Greengo a Parkl segítségével indította el töltési szolgáltatását, ami jelenleg tesztüzemben működik. Az eddig letelepített 6 töltőpont pár héten belül élesben is használható lesz.

„A Parkl egyik vezetője indulás utáni nap regisztrált a Greengóra. Beszélgettünk, ők mit csinálnak, mi mit csinálunk, hogyan tudnánk együttműködni.

Kerestünk olyan töltőt, amiről kiderült, hogy nem lehet kapni a piacon. Ők viszont meg tudták oldani, és hoztak mindent, ami ehhez szükséges” – meséli Michaletzky Bálint, a Greengo tulajdonosa.

Összefog a GreenGo és az Elmű-Émász, gyorstöltővel és új környékkel bővül a lefedettség

Az elektromos töltés alapesetben úgy néz ki, hogy a töltőpontokon csak az áramkutak vannak ott, a kábelt az autósnak kell vinnie. A Greengo viszont olyan megoldást szeretett volna, ahol a töltőoszlopon ott a kábel, és nem is lehet elvinni – hiszen elsősorban nem saját tulajdonú autókat visznek majd oda, hanem a Greengo flottáját. Azért a többi elektromos autósra is gondoltak: minden oszlopra két töltőkábel kerül, az egyikkel csak greengós autókat lehet majd tölteni, míg a másikat bárki használhatja a Parklön keresztül.

A Parkl és a Greengo egymás partnerei lettek: az autómaegosztó elektromos járgányait lesz hol tölteni. Fotók: Sebestyén László

A Parkl és a Greengo egymás partnerei lettek: az autómaegosztó elektromos járgányait lesz hol tölteni.

Az OTP-s topvezetőtől is jön befektetés

Ez a több lábon álló jövőkép a befektetőket is megfogta. A befektetők köre eléggé változatos, ott van közöttük Wolf László, az OTP vezérigazgató-helyettese, magánszemélyként az Equilor három tulajdonosa, Szécsényi Bálint, Kőrösi Krisztián és Gereben András is; társaságokkal és magánszemélyekkel együtt összesen 11 tulajdonosa van most a cégnek.

„Akkor fektetek be, ha jó a csapat vagy tetszik az ötlet. Az ötlet mellett szól, hogy jogos tömegigényt próbál kiszolgálni azáltal, hogy a parkolást és a fizetést racionalizálja, könnyebbé teszi. Előbb-utóbb sikeres lesz. Nem kevésbé fontos, hogy a menedzsmentet rátermettnek és elkötelezettnek találtam” – mondja Wolf László a Forbes.hu-nak arról, miért fektetett be a startupba. Az OTP vezérigazgató-helyettese BW-INVEST Kft. nevű befektetőcégén keresztül (amelyben 90 százalékos tulajdonos) lett érdekelt a Parklben, 12 százalékos tulajdonrésszel. Ezért azt várja el, hogy – a növekedés mellett – 2020-tól már saját forrásaiból finanszírozza magát a cég.

Gereben András a kapocs a befektetők között: részben ötletgazda is, ő az, aki mindenkit ismer korábbról, aki befektetett a Parklbe. „Akiket összegyűjtöttünk befektetők, mind úgy gondolták, hogy ugyan ez magas kockázatú befektetés, de mindenki egyetértett abban is, hogy a digitális technológiának a parkolásban, elektromos töltésben van jövője, érdemes befektetni” – mondja Gereben András, aki egyébként az Equilor elnöke.

A startupba együtt több körben eddig 230 milliót fektettek, közben voltak új érkezők és kiszállások, de a befektetők nagyjából azonos arányban tulajdonosok. „Speciális struktúrában vagyunk benne. Van egy minimum tulajdonrészünk, ami bármennyire fel van tőkésítve a cég, az nem csökkenhet” – mondja Zsolt arról, hogy a befektetés után mennyi üzletrésze maradt az alapítóknak (50 százalék alatti).

Mások is beszálltak: az Equilor-vezetők mellett Wolf László OTP-s csúcsvezető is, például.

Mások is beszálltak: az Equilor-vezetők mellett Wolf László OTP-s csúcsvezető is, például.

A befektetésből először a mobilalkalmazást, a háttér-szolgáltatás alapfunkcióit és a kisebb helyekre szánt saját hardvert (pl. foghíjtelkekre, ahova sokszor mindent ők visznek) fejlesztették ki. Az öt helyszínes teszt után 15 helyszínnel indultak. „Igazi tyúk vagy a tojás: ha felhasználónk van, könnyebb helyszínt szerezni, könnyebb felhasználót szerezni, ha van helyszín. 15 helyszínnel már tudtunk csinálni egy nagyobb marketingkampányt” – mondja Zsolt. 2018 elején volt két ingyenes napjuk, pont, amikor a legnagyobb volt a szálló por koncentrációja Budapesten. „Nagyon jól sikerült, két hét alatt lett 10 ezer regisztrációnk”. Innentől kezdve már tudtak fejlesztésre, értékesítésére és marketingre költeni a befektetésből. Most 26 ezer felhasználónál tartanak, és újabb befektetési kört terveznek, amiből már egész Magyarországon terjeszkednének. A következő lépés pedig a nemzetközi piacra lépés lehet, önerőből vagy akár partnerrel – hosszú távra ez a befektetők elvárása is.

 


A mobilparkolásban nem csak a Parkl, hanem a 29. leggazdagabb magyar, Emőri Gábor cége is fantáziát látott: az i-Cell vállalati ügyfeleknek flottamenedzsment szolgáltatásai közé vette fel a mobilappos parkolássegítést, ami automatikusan meghosszabbítja a parkolási időt, ha túllépnénk a korlátot.

Olyan parkolássegítő alkalmazást fejlesztett a magyar milliárdos cége, amivel megúszhatjuk a bírságokat

 

"A mai nap csak egy az elkövetkező számtalan nap közül. De hogy mi történik a jövő számtalan napjain, az talán épp a mai naptól függ."