A közterületi parkolás ingyenessé tétele teljesen szétverte a Parkl üzleti tervét: év elején a 350 milliós árbevételt lőtték be, az új cél a 250. A bevételkiesést egy új termékkel kompenzálják, de a CEO, Somogyi Zsolt felvállalja azt is, ha van olyan probléma, amire még nem tudja a megoldást, például hogy mivel helyettesítse a személyes találkozókat, ha már a Zoom-meetingek ennyire „elinflálódtak”. Interjú.
Mivel foglalkoznak?
„Az autós beparkol a parkolóba, kihajt a parkolóból a parkolás végén, levonjuk tőle az összeget, és mindenki boldog. Egyrészt ez pluszbevétel a helyszínnek, másrészt kényelmes parkolási megoldás az autósoknak” – ezekkel a szavakkal foglalta össze a Parkl tevékenységét Somogyi Zsolt másfél éve a Forbes.hu-nak. Jöjjön a részletesebb magyarázat! A Parkl egy applikáció, amin keresztül öt szolgáltatás érhető el. Egyrészt a felhasználók „felokosított” zárt téri, illetve közterületi parkolást tudnak intézni, és elektromos töltőket is üzemeltetnek – ezeknek a gyűjtőneve a Parkl Connect. A Parkl Business tavaly év végén indult, kétféle szolgáltatást nyújt, mindkettőt cégek számára. A Fleeten keresztül a cég alkalmazottjai hasonlóan tudják intézni a parkolást vagy töltést, mint a Connect magánfelhasználói. A vállalat a hónap végén kap egy számlát, azaz nem kell bajlódnia azzal, hogy a munkavállalói egyenként nyújtják be azokat. A Parkl Office tavaly év végén jött ki, a járvány miatt pedig még jobban megnőtt iránta az érdeklődés. A lényege az irodaházak parkolóhelyeinek optimalizálása. „Ha például van egy parkolóház, ahol egy cégnek ötven helye van, adunk egy kamerás beléptetést – rendszám alapján be tud jönni mindenki –, a parkolóhelyeket pedig dinamikusan ki tudjuk osztani. Most mindenki össze-vissza jár be, de nem optimális, hogy egy kollégának dedikált helye van, mert lehet, hogy hetente csak egyszer megy be a munkahelyére, más viszont használná a helyét. A mi rendszerünk ezt képes kezelni” – foglalja össze Zsolt. A Parkl sztoriját másfél éve írtuk meg.
Forbes.hu: Úgy tűnik, mintha az irodából jelentkeznél be. Bejártok most dolgozni?
Somogyi Zsolt: Hát, tavaly, amikor elindult az egész őrület… Bocsánat, dehogy tavaly! Csak úgy tűnik, mintha tavaly lett volna. (Nevet.) Szóval amikor márciusban elindult az egész őrület, azt mondtuk, próbáljuk ki, hogy milyen, ha a teljes iroda home office-ban dolgozik néhány napig. Szerencsére egy éve egyébként is Microsoft Teams alapon dolgoztunk cégen belül, így össze volt rakva egy tök jó struktúra. Csütörtökön átálltunk a home office-ra, szombaton pedig bejelentették a világvégét.
Amikor most ősszel újra bedurvult a helyzet, megint mindenki home office-ba ment, a fejlesztők már kicsit korábban – a hatékonyságon amúgy ez javított is. Az irodát pedig átalakítottuk laborrá. Most mindenhol elektromos töltők vannak, szerszámok, itt egy szerver, ott egy töltő vagy parkolórendszer. Egy kollégám, Boldizsár, most bevetette magát a tárgyalóba, ott szerel.
Forbes.hu: Mihez kell nektek a labor? Azt gondolná az ember, hogy gőzerővel fejleszt mindenki.
S. Zs: A parkolás mellett elektromos töltéssel is foglalkozunk: a laborban most főleg elektromos töltőkkel tevékenykedünk. Van egy szervizasztal az iroda hátsó részében, idáig az volt a helyszín, hogy a napi működést ez ne befolyásolja. Most viszont ki lehet pakolni mindent, gondoltuk, hadd szóljon.
Forbes.hu: Mennyire befolyásolta a működéseteket a kényszerű távmunka?
S. Zs: Nagy változást nem hozott az életünkben. A csapat fele fejlesztőkből áll, akik nagyon szívesen dolgoznak home office-ból, és a többieknek is volt lehetősége a távmunkára eddig is, nyilván nem olyan mértékben, mint most. Az első hullám után visszatértünk az irodába, váltott munkarendben: a hétfő üzleti nap, a kedd-szerda fejlesztői, a csütörtök megint üzleti, pénteken teljes home office. A működésünket tehát nem befolyásolta, amivel viszont mindenképp foglalkoznunk kell, az az, hogy a csapatkohéziót elősegíti az irodai környezet – az, hogy most nem járunk be, komoly kihívás elé állít még egy ilyen kicsi, tizenhat fős céget is, mint a miénk.
Forbes.hu: Másfél éve, amikor legutóbb beszélgettünk veletek, még csak három terméketek volt. Most hogyan tevődik össze az árbevételetek?
S. Zs.: A Parkl Connect szolgáltatás adja a nagyobbik részét, nagyjából 60–70 százalékot – de a járvány miatt épp mostanában változik az árbevétel-struktúránk.
A március csonka hónap volt, az alaptevékenységben nem is volt növekedés, sőt teljesen visszaesett, amikor bejelentették az ingyenes parkolást a közterületeken.
Ekkor még nem láttuk, hogy mi fog történni. Mindenki átkerült részmunkaidőre, feleannyi bérért, két hónapra, amíg átrendeztük a sorainkat. Ez idő alatt átalakítottuk az értékesítési stratégiánkat és elkezdtünk terjeszkedni a piacon az új termékkel, a Parkl Office-szal.
Ez két dolgot is befolyásolt. Egyrészt projektbevételeket tudtuk realizálni: júniusban, amikor még semmi bevételünk nem volt alaptevékenységből, már voltak jelentős projektbevételeink, ki tudtuk pótolni a hiányt az új tevékenységekkel. Novemberben megint lesz egy visszaesésünk, mert most újra ingyenes a parkolás. Ezekkel a projektekkel egy havi fix bevétel is párosul, hiszen a rendszereket üzemeltetni kell.
Forbes.hu: Ekkora bevételkiesést okozott az ingyenes parkolás? Azt a részét értem, hogy kevesebben mozogtak tavasszal, de azt gondolná az ember, hogy attól még, mert ingyen van, még nem lesz több parkolóhely a belvárosban, főleg, ha mindenki átvált az autózásra. Azt is el tudtam volna képzelni, hogy valaki inkább fizet, csak hogy ne kelljen öt kört mennie a háztömb körül.
S. Zs.: Ezt jól látod. Ha sosem tudsz megállni az úti célod környezetében, párszor még talán rápróbálsz, de egy idő után megunod. Mi is ezt láttuk az ügyfeleinken, másfél–két hónap után elkezdett nőni megint a zárt téri parkolóink kihasználtsága. A negyedik hónapban újra fizetőssé vált a parkolás, helyreállt a világ rendje.
Az ingyenes parkolás sok mindent hoz magával. Például a felhasználóink visszamondják a havi bérletüket, és inkább kiállnak az utcára. Tényleg nincs hely a belvárosban, ez komoly probléma.
A fizetős parkolásnak van egy forgalomoptimalizáló funkciója is: kétszer is meggondolja valaki, hogy bejöjjön-e a belvárosba az autóval. A parkolás ingyenessé tétele az egész ökoszisztémát felborítja.
Forbes.hu: Mit vártok most év végéig, a legújabb korlátozások fényében? Legutóbb az ingyenes parkolás tovább tartott, mint maga a veszélyhelyzet, minden bizonnyal ez most is így lesz. Mik a kilátások?
S. Zs.: Ami nagy változás, az az, hogy eddig nagy volt a kitettségünk a tranzakcióalapú bevételre. Fontos volt, hogy minél többet parkoljanak nálunk, de ha hatóságilag kikapcsolják a bevételünket, azt valahogy pótolnunk kell – ezt most havidíjas és projektbevételekkel tesszük meg. Százmillió forint feletti árbevételt vesz ki a büdzséből az ingyenes parkolás, de az új projektekkel vissza tudjuk ezt pótolni valamennyire. Jó esetben január elsejére várjuk, hogy visszakapcsolják a fizetős parkolást, rossz esetben február elejére. Mi most a rosszabb forgatókönyvvel számolunk, azaz nagyjából három hónapos kieséssel.
A tulajdonosoknak az volt az elvárása, hogy lássák, miként tudunk egy ilyen helyzetre reagálni. Másfél hónap alatt átalakítottuk az értékesítési stratégiánkat, és egyből találtunk egy olyan szegmenst – az irodai szegmenst –, ami mentőövként szolgálhat most. Az irodáknak alapjaiban változott meg a működésük, hiszen össze-vissza jár be mindenki: mi egyből tudtunk reagálni erre a problémára, és vissza tudtuk állítani a havi bevételünket.
Forbes.hu: Hogyan érintett titeket, hogy múlt héten a kormány ingyenessé tette a parkolóházak éjszakai használatát?
S. Zs.: Egyelőre nehéz megmondani, hogy mekkora bevételkiesést fog ez a rendelet eredményezni a szektornak és ezáltal nekünk. Nagyon összetett a piac, több típusú partnerrel, parkolóüzemeltetővel állunk kapcsolatban, akikre más-más módon fog hatni az ingyenesség. Például egy bevásárlóközpont számára, ami jelenleg este 7 után amúgy is bezár, nem fog akkora hátrányt jelenteni, mint például egy parkolótársaságnak, aminek a parkolásból származik az egyetlen bevételforrása.
Az ingyenes idősáv bevezetésének technikai megoldása is nehézséget okozott az üzemeltetőknek, mi szerencsére ilyen szempontból flexibilisek vagyunk és a partnerekkel egyeztetve pár órán belül át tudtunk állni az intézkedéseknek megfelelő működésre. Egyelőre úgy értelmezzük, hogy december 11-ig élnek ezek a rendelkezések, a héten már valószínű többet látunk abból, hogy milyen változásokat indít el a parkolók használatában az intézkedés.
Forbes.hu: Az üzleti terveteket mennyire borította fel a vírus?
S. Zs.: 2018-ban 33 millió forint volt a nettó árbevételünk, 2019-ben 150 millió, az idei évre 350 köré vártuk.
Ezzel szemben 250 milliót fogjuk alulról súrolni.
Az árbevétel-kiesés jelentős, de azzal, hogy átállítottuk az értékesítésünket, fenn tudjuk tartani a működésünket.
Forbes.hu: Ha már a tulajdonosok szóba kerültek: másfél éve tizenegy tulajdonosotok volt, 230 milliót vontatok be addig a pontig. Ez változott azóta?
S. Zs.: Azóta vontunk be tőkét, illetve tavaly év végén csatlakozott egy szakmai befektető is a projekthez, az ausztrál Care Park – az a terv, hogy a segítségükkel külföldre is el tudjuk vinni a Parklt. Ez most kicsit nehézkesebb így, hogy nem lehet utazni.
Szeretnénk megcélozni az Egyesült Királyságot, Ausztráliát, Új-Zélandot és az Egyesült Arab Emírségeket – egyik se olyan helyszín most, hogy felszállok egy repülőre és néhány óra múlva: Good morning, how are you? (Nevet.)
Forbes.hu: Mekkora tőkét vontatok be eddig összesen?
S. Zs.: Összesen 500 millió körül járunk.
Forbes.hu: Nem láttam, hogy megjelent volna róla hír.
S. Zs.: Nem nagyon szoktuk ezeket nagydobra verni. Mi nem kockázatitőke-befektetőkkel dolgozunk együtt. Egy picit unortodox startup vagyunk, inkább egy innovatív digitális cégnek mondjuk magunkat. Nem az van, hogy locsoljuk bele a pénzt, hogy minél több piacon induljunk el, hanem mint egy kkv, szépen lassan építjük fel a céget.
Mindennap olvassa az ember, hogy melyik startup mennyi pénzt vont be. Mi nem ebben mérjük a sikerességünket, szerintem nem ez a legjobb mérőszám. Sokkal inkább hiszek a teljesítményben, az árbevétel-növekedésben, és hogy minél hamarabb elérjünk egy nullszaldós működést. Vegyük például a mostani szituációt!
Tök mindegy, hogy mennyi pénz áll a számlánkon, nem lehetne haladni a külföldi terjeszkedéssel, mert nem lehet utazni. Most lokálisan kell fejlődni.
Forbes.hu: Beszéltünk a különböző hullámokról – hogyan kezelitek a második hullámot? Miben más, mint az első?
S. Zs.: Az első hullámot nem is hullámnak, inkább egy ijedtségnek vagy sokknak nevezném. Mindenkinek új volt, senki nem tudta, hogy mivel állunk szemben. Minden hónapban tartunk egy úgynevezett town hall meetinget: ezen elmondtuk, hogy figyeljetek, nem tudjuk, mi fog történni, de ahhoz, hogy fenn tudjuk tartani az operációnkat, fél munkaidőben kell most dolgoznunk. Nagyon lojális a csapat, mindenki vállalta ezt, meghozták ezt azt áldozatot.
Most hiába sokkal rosszabb a helyzet, az embereket is személyesebben érinti – az édesanyám általános iskolai tanár, a feleségem orvos –, felkészültebbek vagyunk. Ami a céget illeti, a működésünket stabilizálni tudtuk az új termékkel. Megyünk előre.
Fontos az is, hogy a mi szolgáltatásunk egy digitális szolgáltatás, tehát a koronavírus olyan szempontból „jó” nekünk, hogy az emberek sokkal szívesebben használják a telefonjukat és a bankkártyájukat.
Az viszont pech, hogy a mi szolgáltatásunkat nem tudod a nappaliból igénybe venni, mint mondjuk a Woltot, el kell menni otthonról.
Forbes.hu: Ez az első válságod cégvezetőként. Hogyan érint személyesen?
S. Zs.: Remélem, ez az utolsó is. (Nevet.) Sokat segített, hogy a 2008-as válságot átéltem a családommal – édesapám vállalkozásán keresztül láttam, hogy mik a nehézségek, milyen az, amikor az embereknek nincsen munkája. Látok egy generációs különbséget a 21–22 évesek között és köztünk – ők nem tudják, mi az, hogy válság, mert konjunktúrában nőttek fel. Volt 3–4 kőkemény év, amikor nem volt utazás és felesleges fogyasztás. Ez nekem sokat számított.
A mostani válságban egyetlenegy dolgot tűztem ki magam elé: ha már egy ilyen szerencsés szegmensben vagyunk, nem a vendéglátóiparban vagy a turizmusban, hanem digitális területen, ha már úgy alakult, hogy könnyen tudunk változtatni a dolgokon, akkor oldjuk meg őket! A digitális szegmensben csak át kell konfigurálni valamit, és máris kialakítottunk egy új helyzetet – bár a fejlesztők ezért a kijelentésért csúnyán néznének rám.
Forbes.hu: És mi a helyzet a csapat egyben tartásával?
S. Zs.: Ez az egyik legnehezebben megoldható probléma. Igenis szükség van a társas kapcsolatokra. Az első sokk alkalmával is folytattuk a havi town hall meetingeket, online. Ez normális esetben úgy zajlik, hogy az irodában összejövünk, megvendégeljük a kollégákat, van sör, bor, kaja, van, amikor egymásnak főzünk, van, amikor hidegtálakat hozunk.
Megkajálunk, aztán van egy félórás-egyórás fejtágítás, amikor elmondom, hogy mi minden történt az előző hónapban és mik a terveink a következő hónapra, így az egész cég tudja, hogy milyen irányban megyünk. Ez szerintem nagyon sokat számít.
Forbes.hu: Ezek praktikus jellegű infók, vagy a víziót foglalod össze hónapról hónapra?
S. Zs.: Mindkettő, de inkább utóbbi. Fontos, hogy mindenki képben legyen, és ne az legyen, hogy reggel elkezd dolgozni, de egyébként fogalma sincs, hogy mi történik. Tudtuk, hogy erre továbbra is szükség van. Az első hullámban azt csináltam, hogy
elmentem az ABC-be, bevásároltam tizenvalahány papírzacskót, abba tettem gint, tonicot, gyümölcsöt, csipszet, kekszet, a lányoknak virágot, maszkot, fertőtlenítőt.
Beültem a kocsiba, és fél nap alatt végigjártam mindenkit, hiszen alig volt forgalom. Kivittem a kis szeretetcsomagokat, este pedig leültünk velük a gép elé. Ez nagyon jól működött.
Aztán visszajöttünk az irodába, és azóta kialakult egy felemás szitu. Vezetőként nehéz ilyen döntéseket meghozni, de az ember inkább a biztonságot választja, nem zsúfolsz be mindenkit a tárgyalóba. Nyáron kimentünk a Margitszigetre és ott tartottuk az értekezleteket, de ez most egy megoldandó dolog.
A Zoom-meetingek teljesen elinflálódtak, nem akar az ember leülni a képernyő elé, miután egész nap online meetingeken ült.
Most már kirándulni sem lehet, úgyhogy ez egy nehéz helyzet, még gondolkozom rajta, hogy hogyan oldjuk meg a telet. Egy vezető nem vállalja be, hogy miatta megbetegszik valaki. Ez egy olyan kihívás, amire még nem tudom a megoldást.
Borítókép: Sebestyén László