Ebből is látszik a hazai filmgyártási logika fókuszváltása: jelenleg mindennél nagyobb figyelmet – és pénzt – érdemelnek a támogatási rendszerben a magyar történelmet bemutató gigaprodukciók.
A szeptember 29. és október 2. közötti nézettségi adatok alapján újabb 12 619 látogatót vonzott a Nyugati nyaralás című magyar vígjáték – ezzel Tiszeker Dániel és Lévai Balázs közös rendezése 2022 eddigi legnézettebb magyar filmje, beelőzve a szintén nemrég bemutatott Szia, életem!-et (össznézőszám: 56 288) és az Együtt kezdtüket (össznézőszám: 45 115) is.
Így tart a Mészáros Mátét, Pokorny Liát, Szőke Abigélt, valamint Tóth Mátyást felvonultató vígjáték immáron 60 984 nézőnél.
Az elmúlt évek sikerfilmjei
Összehasonlítva a nézettséget az elmúlt évek magyar sikerdarabjaival, nem 2022 lesz a magyar közönségfilm nagy éve.
- A 2021-es év három darab, egyenként legalább 100 ezres látogatottságú mozifilmet is ki tudott termelni magából: az Elk*rtukok (132 695), a szintén Tiszeker-Lévai-féle Nagykarácsonyt (128 987 néző), valamint a Toxikomát (106 448).
- A 2020-as járványév legnagyobb magyar sikerfilmje a Pesti balhé volt (72 442 néző), míg 2019-et a Kölcsönlakás (152 775 néző) és a Seveled (131 926 néző) dominálta.
- Onnan visszahaladva is kijelenthető, hogy a BÚÉK (274 358 néző), a Valami Amerika 3. (372 866 néző), A Viszkis (332 863 néző), a Pappa Pia (227 228 néző) vagy a Kincsem (456 448 néző)
nagyságrendekkel magasabb nézőszámokkal zsonglőrködött, mint a jelenlegi magyar közönségfilmek.
Ehhez képest…
2022-t amúgy sem a nagyobb költségvetésű és/vagy széles közönségeknek szóló magyar produkciók jellemezték eddig.
- Minőségüktől függetlenül sem Az unoka (39 607 néző), sem a Katinka (21 543 néző), sem pedig A játszma (24 529 néző) nem lett komolyabb közönségsiker.
- Ezeken túl is inkább kisebb méretű produkciók kerültek hazai vásznakra párezres, maximum tízezer körül nézettségekkel – a Kilakoltatástól kezdve A szelíden át a Zanox – Kockázatok és mellékhatásokon keresztül a szintén nemrég debütált Erőss Zsolt-filmig, a Magasságok és mélységekig.
Ami az év hátralevő részét illeti, nem biztos, hogy változni fog a helyzet. Az Antall Józsefről szóló, 1,5 milliárd forint körüli állami támogatással készült Blokádban (tervezett premier: október 20.), valamint a Madarász Isti (Hurok) rendezésében érkező Átjáróházban (tervezett premier: december 8.) még talán van potenciál.
De érdemes inkább arra készülni, hogy a magyar filmipar idén már nem nagyon fog tudni 100 ezer néző feletti bemutatót felmutatni.
Számít-e bármit is?
- Hogy egyébként egy-egy film megtérülésében játszik-e bármilyen szerepet is a nézőszám, már csak azért sem lényegi kérdés, mert ahogy azt Káel Csaba filmügyi kormánybiztos is elmondta a Katinka tavaszi sajtóeseményén: a hazai filmtámogatási rendszer logikája nem a mozis nézettségen, bevételeken vagy a megtérülésen alapul.
- Ez már csak annyiban is megmutatkozik, hogy a jelenleg készülő, legnagyobb állami támogatást élvező produkciók zöme egyértelmű trendet követnek, elsősorban magyar történelmi filmek, sorozatok nyerik már el jó ideje a legjelentősebb NFI-összegeket.
- Ennek minden bizonnyal hatása lesz a klasszikus közönségfilmes műfajokra is, avagy hogy a nagy költségvetésű Petőfi-, Semmelweis- és Aranybulla-filmek, valamint a Hunyadi-sorozat mellett mekkora keret fog maradni a jövőben magyar vígjátékok, romantikus filmek vagy családi mozik gyártására. Legalábbis állami támogatásból.
És a hollywoodi szuperprodukciók hol vannak?
Arról korábban többször is írtunk a Forbes.hu-n, hogy az elmúlt és elkövetkező időszakban hollywoodi blockbusterekben sem bővelkedhetünk, ennek pedig így vagy úgy, de a nagy moziláncok is kezdik meginni a levét. E téren 2022 utolsó hónapjaiban jöhet változás, érkezik ugyanis többek között a Black Adam, a Fekete Párduc 2., valamint az Avatar rég várt folytatása is. Ez utóbbi első részét nemrég hozták vissza a mozitermekbe, méghozzá elég szép sikerrel.