Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Nyolc pont az influenszergyerekek személyiségi jogairól, a márkák és a szülő felelősségéről

Átfogó szakmai anyaggal, benne nyolc konkrét javaslattal hívja fel a figyelmet a gyermekinfluenszerek személyiségi jogaira a Magyar PR Szövetség. A kezdeményezés célja, hogy a tiszta szabályozás és az etikai kérdések mellett tartalmi ügyekben is ajánlást tegyen a márkák számára.

2016-ban egy 18 éves ausztrál nő beperelte a szüleit, mivel nem voltak hajlandók törölni a róla megosztott gyerekkori képeket. Elmondta, hogy számos kép felnőttként kínos számára, például ahol a bilin ül, vagy ruha nélkül fekszik a rácsos ágyában. Franciaországban egy szülőpár akár börtönt és komoly pénzbüntetést is kaphat, ha „intim részleteket” oszt meg a gyereke életéről annak hozzájárulása nélkül. A Brooke Shields-ügy során az ismert modell-színész perelte az anyját és a róla 10 éves korában meztelen képeket készítő fotóst azért, hogy a képeket visszavonják. A szerződést korábban az anyja kötötte az ő nevében.

A bíróság megállapította, hogy a színésznő nem bonthatja fel ezt a szerződést, de a fotónak tartózkodnia kell a pornográf kontextusban való felhasználástól. A képek máig elérhetőek az interneten.

A Magyar PR Szövetség (MPRSZ) közleményben tudatta a forbes.hu szerkesztőségével, hogy jó gyakorlat kialakításába és terjesztésébe fognak egy szakmai anyaggal, amelyen keresztül párbeszéd indulhat a szereplők között. A változáshoz azonban a márkák, az ügynökségek és az influenszerek csatlakozására is szükség van. 

„Egyre nagyobb hangsúly kerül a megoldások jogi és etikai vonatkozásaira és úgy láttuk, hogy a gyerekek megjelenése az influenszer-térben is eligazításra szorul” – mondta Sztaniszláv András, az MPRSZ elnöke.

Advertisement

Gyereknap apropóján körbejárták a gyerek influenszerek és az influenszerek gyerekei szerepeltetésének jogi és etikai oldalát. A letölthető anyagot a Cerha Hempel Ügyvédi Iroda szakértői segítségével dolgozták ki. 

Kitérnek a kiskorúsággal együtt járó jogi szabályozásokra, személyiségi jogaikra, arra, mi minősül reklámnak, a márkák felelősségére és arra is, hogy

mi történik akkor, amikor a gyermek személyiségi jogait épp az érdekei képviseletével megbízott személy, a szülő sérti meg.  

A kiadvány második részében megfogalmaz egy nyolcpontos jógyakorlatot is a márkák, az ügynöksések és az influenszerek számára.

Jogszabályi megfelelés

Ne csak a cégek tartsák be a vonatkozó jogszabályokat, hanem vállalják, hogy tájékoztatják a szülőt és a gyereket is. Ebbe a tájékoztatásba tartozzon bele a reklámszabályokról való felvilágosítás, a szerződéskötési szabályok, a képmáshoz és hangfelvételhez való jogok, a szerzői jogi kérdések és az adózási, pénzügyi szabályok. 

Ne mutassuk a gyerek arcát

Az első és legfontosabb: a gyermek személyiségi jogainak tiszteletben tartása, még akkor is, ha részben a szülők rendelkeznek vele.

Helymeghatározó funkció kikapcsolása

A márka felhívhatja a figyelmet a funkció kikapcsolására, így nehezebb beazonosítani a gyermek tartózkodási helyét.

Kommentelési lehetőség kikapcsolása 

A YouTube tavaly kikapcsolta a gyermekeket szerepeltető videók alatt a kommentelési lehetőséget a pedofil tartalmú üzengetések elkerülése érdekében.

Egy márka is kérhet hasonlót a gyermekét szerepeltető influenszertől.

Edukáció

A márka edukálhatja a szülőt, az együttműködő partnert, rámutathat a gyermek szerepeltetésének veszélyeire, hiszen a szülő tudja a leginkább kontrollálni a saját vagy a gyermek közösségi média felületeit.

A gyermek bevétele

A márka javasolhatja vagy akár ki is kötheti az együttműködés során, hogy a szülő a hirdetésekből befolyt összeget különítse el a gyerek számára vagy bizonyíthatóan költse a szereplő gyerekre. 

A szülők bevonása a tartalomfogyasztásba

A gyerekeknek szánt tartalom nagy részét a 25-35 év közötti nők nézik. Ennek oka, hogy a gyerek nagy részt a szülő eszközén nézi a tartalmat. A márkáknak figyelembe kell venni, hogy az üzenetük egyszerre legyen értékes a szülő és a gyerek számára.

A gyerekek bevonása a kampányba

Korábban számos alkalommal kiderült, hogy a gyerekek máshogy játszanak a játékokkal, mint ahogy a játéktervezők megálmodták.

Lehetséges, hogy más típusú tartalmat vár el a gyerek, mint amit a marketingesek megálmodtak.

Érdemes a gyerekeknek szóló gyerek-influenszer kampányok kidolgozásába is bevonni a gyerekeket – természetesen a szülőkkel együtt.

A teljes szakmai anyag ezen a linken érhető el.

 

Az érdem azé, aki elkezdi, akkor is, ha az, aki folytatja, jobban csinálja.