Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Nincs itt a kilábalás ideje: kezd földbe állni az autópiac, amit hazánk is megérezhet

A bíztató július után eljött augusztusban a kijózanodás ideje: nem lesz V-alakú a feldolgozóipar válság. Európában és itthon is zuhantak az autóeladások, de a két slágertermék, az Opel Astra és a Suzuki Swift jól pörögtek a hazai használtautó-piacon.

Úgy tűnt, visszaáll az élet a normális kerékvágásba a gépjárműpiacon, de augusztusban megint alaposan földbe álltak az uniós autóeladások. Múlt hónapban bő 20 százalékkal kevesebb autót adtak el a közösségben, mint egy évvel korábban. Itthon bő 30 százalékos a visszaesés a nyár utolsó hónapjában.

Áprilisban minden idők legrosszabb havi értékesítését könyveltük el, az Unióban 76 százalékos volt a visszaesés. Mindenki remélte, hogy a válság V-alakú lesz és hamar felpattannak az eladások,

de az augusztusi adatok rácáfoltak a várakozásra.

Az látszott korábban is, hogy a június-júliusi, bíztató emelkedést mutató adatok csalókák lehetnek, mert a fogyasztók bepótolták a járvány miatt elmaradt vásárlásokat. Azonban remélni lehetett, hogy vége van Európában a feldolgozóipari válságnak.

Az egész eddig évet tekintve sem szebb a helyzet, a járványidőszakot is beszámítva minden országban csökkentek az eladások, Finnországban a legkevésbé, de ott is 20 százalékkal. Magyarországon a január-augusztus időszakban negyedével kevesebb autót adtak el: a tavalyi több mint 105 ezres eladás után, idén kevesebb, mint 79 ezer autót értékesítettek.

Csak két márkacsoport volt, a BMW és a Hyundai, amely növelte eladásait.

A hazai gyártás szempontjából fontos vállalatok, a Daimler, a PSA-csoport és a Volkswagen-konszern eladásai is 20 százalékot meghaladó mértékben estek.

A hírt kedvezőtlenül fogadta a piac, az európai gépjárműipari vállalatok árfolyama esett, ami hozzájárult az összességében borongós piaci hangulathoz. Az európai autógyártás a kontinens egyik húzóágazata, különösen az unió motorjának számító Németországban számít stratégiailag kiemelt ágazatnak. Persze Magyarországnak sem jelent sok jót, hogy az itthon gyártott autókra szűkül a kereslet, hazánkban is kiemelt szerepe van a szektornak. Az elmúlt évek példái jól mutatják, kis túlzással, hogy ha a győri Audi-gyár köhint egyet, azt a negyedéves magyar GDP-adat alaposan megérzi.

A hazai használtautó-piac viszont pörög, az idei első nyolc hónapban az értékesítés alig 3 százalékkal marad el a tavalyi rekordévtől a Data House adatai alapján. A gazdát cserélt bő 511 autóból két itthon jól ismert darab,

az Opel Astra és a Suzuki Swift volt a slágertermék, a teljes forgalom 11 százalékát adta e két típus.

Borítókép: az Audi győri gyára. Fotó: Audi Médiacenter

Oszd meg!