A szolgáltató azzal nyugtat mindenkit, hogy így is közel teljes lesz a kínálat. Csak hát valószínűleg mégsem lesz fent minden. A reklámoknak így vagy úgy, de ára van.
Érdeklődve várja a piac és a felhasználótábor is, mit hoz majd a Netflix életébe, hogy immáron ők is belépnek a jóárasított, de reklámmal dúsított előfizetési csomagok világába. A streamingszolgáltató még az első negyedéves pénzügyi jelentése során jelentette be, hogy vizsgálják az erről szóló lehetőségeket, miután kétszázezres előfizetőszám-csökkenésről számoltak be. A második negyedévre újabb 970 ezres csökkenést jelentettek (növekvő globális és csökkenő USA-beli számokkal), ez a cég és a Wall Street-i elemzők előzetes várakozásaihoz képest is egy kifejezetten pozitív forgatókönyv, csöppet meg is hálálta a részvényárfolyam.
Ami a reklámokat illeti
A pénzügyi jelentés során szó esett a tervezett reklámos csomagról is: mint kiderült, a Microsoft technológiai-, értékesítési és platformtámogatásával készülő ajánlat valamikor 2023 elején válhat elérhetővé. Igen ám, de elég valószínű, hogy induláskor nem lesz rajta elérhető a teljes Netflix-katalógus, vagyis azok a tartalmak, amik amúgy most, reklámmentesen is megtalálhatók.
Ted Sarandos, a cég társ-vezérigazgatója és Spencer Neumann pénzügyi igazgató egészen pontosan úgy fogalmazott,
jelen állás szerint „a netflixes néznivalók túlnyomó részét” be tudják emelni a reklámos csomagba. Pár címet viszont nem, ezek jogairól még tárgyalnak az illetékes stúdiókkal.
Ettől függetlenül tartják, hogy ha ma indulnának, már az is bőven elegendő élményt nyújtana az előfizetőknek, menet közben pedig még akár bővülhet is pár korábbi kimaradóval a katalógus. De minden bizonnyal így is lesznek hosszú távú hiányzók.
Fájni fog?
A Wall Street Journal még a múlt héten írt arról, hogy a szolgáltatónak éppen szerződéseket és streamingjogokat kell újratárgyalnia a hollywoodi stúdiókkal ahhoz, hogy saját gyártásain kívül minél több külső gyártású, licencelt vagy régi konzervtartalmat be tudjon majd szórni a reklámos csomagba.
Amíg a slágertartalmakat A Bridgerton családtól kezdve a Stranger Thingsen át a Nyerd meg az életedig nem érinti a mizéria, addig valószínűleg tényleg felfogható járulékos veszteségként, ha minimálisan kevesebb néznivaló jár majd, de tört áron. Márpedig az amerikai elemzők 10 dollár (kb. 3900 forint) környékére saccolják az új csomag havidíját, ehhez képest a Netflix HD-csomagja az Egyesült Államokban most 15,5 dollár havonta (kb. 6000 forint).
Ha viszont pont a legsikeresebb címek pottyannak így ki, pláne a Netflix saját logós műsorai közül, az annyira nem lesz szerencsés.
Márpedig a Te című sorozat például Warner-produkció, a Végtelen matrjoska a Universalé, A korona és a Cobra Kai pedig a Sonytól jött, ezeknek a jogait tehát újra kell tárgyalni. Hiába, a reklámoknak mindig ára van.
Amerikai csökkenés, stúdiófelvásárlás és a tévé halála
Az aktuális pénzügyi jelentés során több minden más is kiderült, valamint a Wall Street is gyorsan lereagálta a híreket.
- A közel egymilliós előfizetői csökkenéshez inkább az Egyesült Államok és Kanada járult hozzá a maga 1,3 milliós mínuszával. Gyorsult a fogyatkozás üteme, az első negyedévben még csak 600 ezres volt ezeken a területeken az esés. Persze, az észak-amerikai nagyobb csökkenés így azt is jelenti, hogy a világ többi részén viszont nőtt az előfizetői tábor, így tart most a platform globális szinten 220,6 millió előfizetésnél.
- Emellett a cég azt is bejelentette, hogy felvásárolja A LEGO-kaland és a Táncoló talpak mögött álló animációs stúdiót, az Animal Logicot. És végül Reed Hastings vezérigazgató, mint az elmúlt 8 évben folyamatosan, ismét azt hangsúlyozta magabiztosan: a lineáris tévézés „5-10 éven belül” meg fog halni.
Olybá tűnik, a piac is megértette a körülményeket, illetve hogy a sajátos helyzet miért számít kisebbfajta győzelemnek, hiszen a cég részvényárfolyama 5,6 százalékos pluszban zárt tegnap. Igaz, a jegyzés még mindig alig harmada annak, mint ahol tavaly decemberben volt.