Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Nélkülözhetetlen a digitalizáció, de kevés cégvezető készül rá tudatosan

A megkérdezett cégvezetők többsége nélkülözhetetlennek látja a digitalizációt és fejleszti önmagát, de csak a felüknek van digitális stratégiája a Spark Institute at IBS felmérése szerint.

A budapesti székhelyű nemzetközi vezetőképző intézet azt vizsgálta, mit gondolnak a hazai közép- és nagyvállalati döntéshozók a digitális transzformációról. Ebből kiderült, hogy

a vezetők 91 százaléka szerint az a cég, amelyik nem fektet digitális fejlesztésekbe, nagy eséllyel elbukik.

Túlnyomó többségük nélkülözhetetlennek látja a digitális megoldások és eszközök alkalmazását, ugyanakkor nincs egységes kép a vezetők fejében a digitalizációról: 31 százalékuknak ez szimplán technológiai kérdés, 30 százaléknak egy új szemléletmódot, 24 százaléknak kultúraépítést a cégen belül, 16 százaléknak pedig módszertant jelent.

Infografika: Spark Institute at IBS

Amiben már jobban egyetértenek, hogy milyen lehetőséggel kecsegtet a digitalizáció:

a megkérdezettek fele bevételnövekedést vagy költségcsökkenést, másik felük új termékek bevezetését, új piacok meghódítását várja.

Ennek ellenére csak a cégvezetők fele készül tudatosan, 54 százalékuknak van digitális stratégiája.

Infografika: Spark Institute at IBS

A helyüket nem féltik, pedig kevesen vannak képben

A megkérdezettek háromnegyed része felkészültnek vallja magát a digitalizáció hatására létrejövő változásokra és nyitottsággal néz szembe a kihívásoknak. Többségük, 68 százalékuk úgy véli, emiatt átstrukturálódnak a munkafolyamatok, és

a munkavégzéshez szükséges tudás jellege is változik, ezért ugyanannyi, de más képességű emberekre lesz szüksége a jövő szervezeteinek.

Attól sem félnek, hogy pozíciójuk veszélybe kerülne a megváltozott környezetben, sőt legnagyobb részük, 73 százalékuk egyenesen úgy tekint a digitális átállásra, hogy annak hatására több szakmai lehetőség közül válogathat.

Infografika: Spark Institute at IBS

A megkérdezettek alig 19 százaléka állította, hogy magabiztos tudással tudja segíteni a cégét a digitalizációban. Ugyanakkor a döntéshozók jelentős része, 42 százaléka érzi úgy, hogy azért alapvetően tájékozottnak érzi magát a témában, de majdnem ugyanekkora részük, 39 százalékuk egyáltalán nincs képben, vagy csak felszínes tudásuk van.

A kutatás szerint a magyar cégek digitális transzformációjának három fő gátja van:

  • a házon belüli szakértelem hiánya,
  • a félelem a megszokott útról való letéréstől, tehát a kis kockázatvállalási hajlandóság,
  • és a vállalati rugalmatlanság.

Infografika: Spark Institute at IBS

Képeznék magukat

Pozitív, hogy a megkérdezett vezetők közül tízből kilenc tervezi, hogy továbbképzi magát egy éven belül valamilyen digitalizációval kapcsolatos üzleti vagy technológiai témában. A felmérés azt mutatja, hogy a digitális készségek mellett milyen irányban fejlesztenék még magukat a vezetők: ezek között ott van az agilis módszertanok elsajátítása, megnyerőbb kommunikációs képesség, a gyors, rugalmas, innovatív és kreatív gondolkodásmód, a kudarctűrés képessége és a piac mélyebb ismerete, valamint az ahhoz szükséges szaknyelvek megtanulása.

A Spark Institute at IBS vezetője, Frankó-Csuba Dea tapasztalatai szerint három területen muszáj fejleszteni magukat a vezetőknek:

  • a digitális szemléletmód és kultúra elsajátítása,
  • a második a radikálisan új üzleti logikák lefordítása napi gyakorlatra, ami újfajta módszertanok használatát feltételezi,
  • a felforgató technológiák mélyebb ismerete.

Ennél is többen, a megkérdezettek 93 százaléka állította, hogy van törekvés a cégében a digitális transzformációra, még ha mikroszinten is.

A módszertanról

A mélyinterjús és az ezt megerősítő online kérdőíves felmérést a Spark Institute at IBS, az IBS Nemzetközi Üzleti Főiskola vezetőképző intézete végezte 2017 októbere és 2018 januárja között. A felmérésben 117 résztvevő vett részt, 84 százalékuk klasszikus közép- és nagyvállalat vezetője, tulajdonosa, szakterületi üzletágvezetője volt, másik hányaduk startupok élén álló szakemberek.

Borítókép: Carlos Muza // Unsplash

Oszd meg!