Pánikolhatott az NBCUniversal a tokiói olimpia nézettségi adatait látva: régóta nem nézték még ilyen kevesen a nyitóünnepséget. A közvetítési jogokért dollármilliárdokat fizető NBC csatornán viszont egyre többen kapcsolnak a versenyszámokra és az összefoglalókra is, elmúlni látszik a bukás veszélye – írja a CNN.
Csupán 17 millióan nézték az Egyesült Államokban a tokiói olimpia pénteki nyitóünnepségét, ez 36 százalékkal kevesebb, mint a 2016-os riói ötkarikás játékok nyitányának nézőszáma. A közvetítési jogokat licencelő NBC-nél aggódva nézhették a számokat, hiszen
az olimpia közvetítési jogáért 1,1 milliárd dollárt, a 2022-2032 között megrendezett téli és nyári olimpiákért pedig még 7,75 milliárd dollárt fizetett 2014-ben.
„Ez lehet minden idők legkevésbé nézett olimpiája” – nyilatkozta a CNN-nek Patrick Crakes, a konkurens Fox Sports volt munkatársa. A szombati és vasárnapi közvetítések után viszont úgy tűnik, az amerikaiak is kedvet kaptak a játékokhoz, ekkora, péntektől vasárnapig tartó növekedés még nem volt a nyári olimpia közvetítésének történelmében.
Kevesebbet tévézünk, mint öt éve
A tévés nézettség hanyatlása azonban várható volt: sokat változott a piac a riói ötkarikás játékok óta. Egyre kevesebben kapcsolják be otthon a tévéket abból a célból, hogy valamelyik csatornát nézzék, az élő közvetítések sem képesek már annyi embert megmozgatni.
A legnézettebb amerikai sportesemény, a Super Bowl nézettsége is csökkent idén, a díjátadók – a Golden Globes, az Oscar-gála vagy az új generációkat megfogni képtelen MTV VMA-díjátadó is – évek óta szenvednek a csökkenéstől.
A kevesebb nézőszám pedig kevesebb reklámbevételt jelent, ezért is aggódhatott az NBC.
A díjátadókkal ellentétben azonban szerencséje van az NBC-nek:
a nyári uborkaszezonban még így is az olimpiát nézik a legtöbben, így könnyen kiemelkednek a csatornák közül.
„Az olimpia az olimpia” – mondja Jay Rosenstein, a CBS Sports korábbi elnökhelyettese. „Ez az egyik legnépszerűbb esemény a világon, a nézőszámok továbbra is meghatározóak maradnak.”
A tévé már nem a teljes képet mutatja
A 2010-es évek széttagolták a tévépiacot: a közvetítéseket, műsorokat egyre többen nézik meg később egy-egy csatorna streaming platformján vagy weboldalán. Így műsorok nézőinek száma már nem a valódi össznézettséget jelöli, mint régebben.
Nagy nyertese például az olimpiának a Peacock, az NBC streaming szolgáltatása, ami a legforgalmasabb vasárnapját bonyolította az indulása óta.
Az olimpia indulása óta az NBC digitális platformjain pedig több mint 371 millió percnyi videóközvetítést néztek meg az amerikaiak.
Persze ez nem jelenti azt, hogy a csatornák ne törődnének a „hagyományos” nézőszámokkal – a pénteki nyitány továbbra is csalódás az NBC-nek. De a vállalat reménykedhet, hogy a digitális nézettség továbbra is magas marad.
Fotó: Glenn Carstens-Peters // Unsplash