Ugrásszerűen megnövekedett az építőanyag kereslet, azonban az építőanyag gyártó és forgalmazó cégek kapacitása nem képes tartani a lépést. Az ellátási láncban eddig is voltak nehézségek, most azonban logisztikai nehézségek is fokozzák a problémát, ami az egész iparágra hatással lesz.
Jelentősen hosszabbodtak az alapanyag és késztermék beszállítási idők, emelkedtek a szállítási költségek, ami kihathat az építőanyag árakra is – számolt be tapasztalatairól Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője.
A megnövekedett keresletet a fuvarozók nem bírják kapacitással, nincs elég sofőr, megnőttek a szállítási idők. A hosszabb szállítási idő miatt nehézzé vált a tervezhetőség, nem mindig lehet tartani a terveket az igényekkel. A gyártók és kereskedők nem tudják tartani a szállítási határidőket, nem tudnak határidőre szállítani vagy nem olyan mennyiséget, amire igény lenne.
A probléma tovább gyűrűzik és az ellátási lánc minden szereplőjére kihat, dominóhatást indítva el. Csúsznak a kivitelezési határidők, ami mind az egyébként is kapacitáshiánnyal küzdő szakember, mind pedig a megrendelő számára égető problémát jelent.
A megoldást a beszerzési szokások megváltozása jelentené. Jelenleg az a jellemző, hogy a megrendelők egyik napról a másikra adják le a beszerzési igényeket, azonban ez a módszer a kereslet robbanásszerű megnövekedésével tarthatatlanná vált. Előre kell tervezni és időben leadni a megrendeléseket. Minimálisan azzal kell számolni, hogy a szállítási határidők átlagosan egyharmadával nőttek.
fotó: Alan Weiner // Unsplash