Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Rupert Murdoch // Wikimedia Commons

Mit lép Zuckerberg? Murdoch médiabirodalma megegyezett a Google-lel

Órákkal azelőtt, hogy a Facebook bejelentette a tartalmak blokkolását Ausztráliában, az ország legnagyobb médiacége megegyezett a Google-lel, amelyet szintén érzékenyen érint az új ausztrál médiakódex. 

Ahogyan arról írtunk, az ausztrál kormány új médiakódexet vezetne be, a törvény egyik legfontosabb pontja, hogy a tartalmat elő nem állítő médiaplatformokat arra kötelező, fizessen az átvett anyagokért a kiadóknak. Az ügy hátteréről itt írtunk. 

A Facebook visszaüt az őt megrendszabályozni akaró kormánynak

A Facebook keményen nekiment emiatt az ausztrál kormánynak, eddig példátlan módon, bejelentették, hogy a továbbiakban blokkolják az ausztrál híroldalak anyagait és a nemzetközi híreket sem teszik elérhetővé az ausztrál közönségnek.

Engedett az ausztrál kormány is, igaz, nem sokat

A Google is érintett, hiszen a keresőmotorja és platformja használja a médiacégek tartalmait. A keresőóriás januárban még az országból való kivonulással fenyegetett, de az amerikai Forbes most arról ír, hogy megállapodtak a legnagyobb ausztrál kiadóvállalattal, a Rupert Murdoch (borítóképünkön) milliárdos érdekeltségébe tartozó News Corp.-pal – az amerikai piacon

a Fox médiabirodalmat is üzemeltető csoport egyébként az egyik leghangosabb kritikusa az ausztrál piacon a Google-nek. 

A megegyezéshez kellett az ausztrál fél rugalmassága is. Bár a kormány eltökélt abban, hogy bevezeti a szabályozást, nyitott volt arra, hogy a nagy tech cégeknek átalányt kelljen fizetnie és ne kattintásonként kelljen a zsebébe nyúlnia az átvett tartalmak esetében. 

Ki uralja az információt, ki dönti el, mit szabad mondani és mit nem?

Az ausztrálok mutathatják a mintát

Az ausztrál médiakódexet a helyi fogyasztóvédelmi- illetve versenyhatóság szakmai anyagai alapján állították össze, ezek megállapították, hogy a monopolisztikus helyzetben lévő technológiai cégek valóban képesek voltak átcsatornázni magukhoz a hirdetési pénzeket. Kanadában és Európában is az ausztrálhoz hasonló szabályozás bevezetését tervezik. 

Oszd meg!