Nettó 8 óra, és menj haza játszani!

Csanády István szembe megy az árral. Van egy 30 fős startupja, amely most kapott 2 milliárd forint befektetést, nem is akárhonnan, hanem a Revolut és a Spotify egykori befektetőitől. Alkalmazásuk, […]

Bővebben

Kép: Josh Barwick // Unsplash

Milliókat költenek az olaj- és földgázvállalatok, hogy hamarabb nyírják ki a Földet

Van az úgy, hogy a kapitalizmus is visszájára fordul. Például mikor a világ öt legnagyobb olaj- és földgázcége azért lobbizik, hogy tovább folytathassa környezetkárosító tevékenységét.

Fontos dolog a siker és a profit, de nem mindegy, milyen áron – az energetikai szektorban például egyre többen fektetnek megújuló forrásokba, mert az olaj- és földgázkitermelés fokozza a klímaváltozás káros hatásait.

Vannak azonban cégek, amik köszönik, nem kérnek az új korból, sőt inkább dollármilliókat költenek arra, hogy akadályozzák a környezet (és ezáltal az emberiség) védelmében hozott szabályozások bevezetését.

Az amerikai Forbes adatújságírója, Niall McCarthy arról ír, hogy hozzávetőlegesen évi 200 millió dollár megy el az olaj- és földgázlobbira, ezen az összegen pedig öt gigacég osztozik. A BP vezet a maga 53 millió dolláros éves lobbipénzével, ezt a Shell 49 millió dolláros büdzséje követi. Középre szorul az ExxonMobil, 41 millióval, a Chevron és a Total pedig 29–29 milliót költenek erre a nem épp nemes célra.

Ezek persze nem olyan kiadások, amiket a nagy energiacégek örömmel osztanak meg a publikummal, McCarthy is az InfluenceMap jelentésére hivatkozva írta össze őket, mely irat elsősorban oknyomozói tevékenységgel és kiadáselemzéssel állította össze a felsorolt cégek becsült lobbikiadási sorrendjét.

Ehhez képest a 2008-as válság is kutyafüle lehet

És hogy mégis miként lehet lobbizni a természetnek alapvetően ártalmas gyakorlatok mellett? Nos, az InfluenceMap szerint ez a 200 milliós éves összeg hol befolyásos politikusokhoz, hol a publikumhoz vándorol, utóbbit elsősorban a közösségi médiával érik el a nagyvállalatok. Jó példa erre a BP azon kampánya, amiben a klímaváltozást mint „kettős energiakihívást” próbálták előtérbe tolni, hol máshol, mint a Facebookon.

Az efféle kampányok nem ritkák, és vannak még furcsább kezdeményezések is. Ilyen, amikor egy cég látszólag sokat aggodalmaskodik a klímaváltozás veszélyei miatt, kiemelve, hogy milyen fontos az alacsony szénkitermelési és -fogyasztási arány, úgy pozicionálva magát, mintha komoly szakértője lenne a témának. Mindeközben viszont hanyagolja azokat a megoldási javaslatokat, amikkel valóban javítani lehetne a helyzeten – a jelentés szerint a sok low carbonos szövegelés ellenére a cégek kiadásainak mindössze 3 százaléka ment efféle kutatásokra.

A világkormány tagjai is lehetnek idióták, de a reményt nem szabad feladni

A Shell és a Chevron persze reagáltak a jelentésre, a két cég szerint nincs valóságalapja a sztorinak, és ők igenis küzdenek a klímaváltozás ellen.

Főoldali kép: Josh Barwick // Unsplash

 

A lét válna kibírhatatlanul unalmassá, ha nem próbálnánk megfejteni azokat a titkokat, amelyeket Isten elrejtett előttünk.