A román határ mellett egy kis repülőtérben lett érdekelt Mészáros Lőrinc és a hozzá köthető magántőkealapok. Nem akárki a cégtársa sem. A kormány tavaly októberben jelentette be, 4-5 vidéki repülőteret fejlesztene, építene.
A 444 szúrta ki a cégadatokban, hogy Mészáros Lőrinc bejegyzett egy új vagyonkezelőt (Kutas Management Kft.), ami megvásárolta a korábban magánszemélyek tulajdonában lévő KUTAS ’95 Mezőgazdasági Zrt.-t. Ebben a társaságban a nagy állami beruházásokon alvállalkozóként rendre szerepet vállaló Bayer Construct is érdekelt, négy éve szálltak be. Ezen a társaságon keresztül Mészáros is érdekelt lett a Bihar Airport Kft.-ben. Utóbbi tulajdonképpen egy projektcég, amit a biharkeresztesi repülőtér fejlesztését készítette elő.
Mit vett Mészáros?
A Bihari Airport egy IV. osztályú, nem nyilvános repülőteret üzemeltet. Tervben van, hogy a jelenlegi füves futópályát szilárd burkolattal látják el.
Miből?
A Balázs Attila érdekeltségébe tartozó Bayer Construct a NER-es építőipari világ fontos szereplőjévé nőtte ki magát, saját ingatlanfejlesztése is van (az újbudai Bikás parkban), cégfelvásárlásokkal terjeszkedik, egyéb iránt a cég is rendelkezik egy magángéppel. A reptérfejlesztésnek a mostanában leginkább bankár szerepben feltűnő Mészárossal, Magyarország leggazdagabb emberével foghatnak neki.
A történet a Kutas Management Kft-vel kezdődött, amiben Mészáros maga személyesen is tulajdonos, de nemcsak ő. Ott van még a tagok között:
- a Talentis Agro Zrt.: ez Mészáros mezőgazdasági érdekeltségeit összefogó cége;
- a Prime Deal Magántőkealap (ez szintén Mészároshoz köthető);
- és a Takarék Mezőgazdasági Befektetési és Fejlesztési Magántőkealap (a szálak itt is Mészároshoz vezetnek).
Háttér
Azt ugyanakkor nem tudjuk, hogy a magántőkealapokban kik a befektetők, hiszen ebben a konstrukcióban ők rejtve maradhatnak.
Az ugyanakkor mindenképp beszédes, hogy egy ebbe az – egyelőre nem túl nagy – ingatlanügyletbe bevonták a komoly befektetési forrással rendelkező tőkealapokat is.
A reptérfejlesztés speciális és drága műfaj, persze a tulajdonosoknak lehet elég likvid forrása, hiszen mindketten a kormány nagy építőipari projektjeinek nyertesei. Az ugyanakkor szintén fontos körülmény, hogy az állam tavaly októberben jelentette be, komplex repülőtérfejlesztési programot indít, a cél, 4-5 vidéki repülőtér fejlesztése, építése.
Az államháztartás helyzete miatt kérdés, hogy nagy infrastrukturális programokra lesz-e majd forrás, a covid okozta gazdasági visszaesés miatt a kormány a ferihegyi Liszt Ferenc repülőtér visszavásárlását is lefújta.
A biharkeresztesi repülőteret alapvetően kis repülőgépek és ultrakönnyű légi járművek használatára tervezték (rekreációs és sportrepülés). A település a magyar-román határ mellett fekszik Ártánd közelében, bő 50 kilométerre Debrecentől, ahol már van komoly repülőtér és fapados forgalom is. Az itteni légikikötőben az állam év elején lett többségi tulajdonos.