Szerda este, a Royal College of Physicians-ben orvosok tucatjai feszengtek a székeiken, amikor a terem sötétbe borult. Azért jöttek, hogy megtudják, milyen jövő vár rájuk a mesterséges intelligencia korában.
A színpadon Ali Parsha, a Babylon Health nevű digitális egészségügyi alkalmazás ügyvezetője állt, kezében egy vizsga eredményével. A vizsgát a vállalat mesterséges intelligenciával ellátott virtuális doktora tette le. Az MRCGP vizsga, ami az háziorvos-szakorvosjelöltek* diagnosztikai képességét teszteli, az elmúlt öt évben 72 százalékosra sikerült általában. A mesterséges intelligencia 82 százalékos pontossággal diagnosztizált – írja az amerikai Forbes.
Az auditóriumban egy hangfelvételt játszottak le, miközben egy kivetítők 3D-ben tünetek és betegségek hálózata tűnt fel.
A hangfelvételen egy nő válaszolgat egy chatbot általt feltett kérdéssorozatra, aminek a végén a chatbot azt mondja, hogy a panaszok mögött a Méniére-szindróma áll.
A vállalat két éve fejleszti a szoftverét – elég kockázatos projekt, mert maga a fejlesztés iszonyatosan drága, és az eredmény egyáltalán nem biztos, hogy az lesz, amit vártak. A mesterséges intelligencia ugyanis egyáltalán nem megbízható, ha túl sok változónak van kitéve. A programot folyamatosan tanítják az emberekkel történt beszélgetésekből kinyert adatok segítségével.
A cég öt éves története alatt már 85 millió dollárt tudott megszerezni befektetőktől, és bár egyelőre csak a tanácsadásra jogosultak, rövid időn belül eljuthatnak oda, hogy orvosi diagnózist állítsanak fel, és kezelést is írhassanak ki hozzá. Az alkalmazás lehetővé teszi, hogy valódi orvossal is konzultálhasson a beteg, és ehhez ne kelljen utaznia, hanem egy videohívással elintézhető legyen.
A cég már megjelent a brit egészségügyben is, az NHS (National Health Service) 26 ezer londoninak engedélyezte, hogy a háziorvos helyett a Babylon appjára váltsanak. Húszezer másik várólistán van. A vállalat most az Egyesült Államok felé céloz, és államról államra haladva akar terjeszkedni.
Tiniknek robotot!
A beteg-orvos viszony erősen bizalmi alapú, és a fiatalok sokszor nem mernek kérdezni olyan dolgokról, amik az egészségükkel kapcsolatosak (nem kell, hogy orvosi esetről legyen szó). Ezt ismerte fel Héjja Hajnalka, aki csapatával Berlinben építi Super Izzy nevű startupját, amiben chatbotok, tehát robotok beszélgettek fiatal lányokkal a menstruációs ciklusukról – az okos algoritmusok pedig válaszoltak a lányok minden egyes kérdésére.
A tinik robotokkal beszélgetnek a menstruációról – egy magyar orvos berlini startupja
* Eredetileg azt írtuk, hogy a vizsga orvostan-hallgatókat tesztek, olvasónk jelzése után pontosítottuk a szöveget. Elnézést a hibáért, köszönjük az észrevételt!