Szabadság, intimitás

Most akkor a koronavírus. Addig sem kell klímaszorongani és a populizmus terjedése, a menekültek áradata miatt aggódni. (Rád nem vonatkozó szorongás igény szerint kihúzható.) A vírus előnye, hogy közelebb van, […]

Bővebben

Megnyitott a budapesti központ, ahol önvezető autókat tanítanak vezetni

A Continental mesterségesintelligencia-fejlesztőközpontjában az automata vezetés fontos építőelemeit fogják programozni.

Megnyitotta budapesti mesterségesintelligencia-fejlesztő központját a Continental adta hírül a vállalat magyarországi képviselete. Az 5,5 milliárd forintból megvalósult beruházással a német autóipari multi automata vezetési rendszerének fontos építőelemeit fogják fejleszteni Magyarországon.

A központról a 2018-as nyári Forbes Urban különszámban írtunk, az intézetvezetővel, Jens Brünninggel is beszélgettünk, amikor még csak az első számítógépeket csomagolták ki az új irodaházban. Ő maga magyarázta el, pontosan min is fognak itt dolgozni: elmondása szerint nem sokban különbözik egy számítógépet megtanítani vezetni, mint a tanulóvezetőt.

A sofőrrel, tehát a szoftverrel ugyanúgy be kell gyakoroltatni minden lehetséges szituációt, amivel találkozhat forgalomban, bármilyen időjárási és látási viszonyok között.

Ez úgy néz ki, hogy kamerákkal és szenzorokkal felszerelt tesztautókkal képanyagot vesznek fel, majd a videókat és szenzoradatokat megmutatják az önvezető autó agyának, a mesterséges intelligencia szoftvernek, és beprogramozzák aszerint, hogy a felmerülő közlekedési szituációkban mi a helyes döntés. A budapesti mérnökök a fedélzeti főkamera képanyagával fognak foglalkozni, amit a belső visszapillantó tükör mellé, a szélvédőhöz közel szokás elhelyezni, így kvázi a sofőr szemszögéből pásztázza az utat.

„Az emberekhez hasonlóan a rendszernek is észlelnie kell a közlekedés többi résztvevőjét, az utat és a lehetséges akadályokat. Egy ilyen rendszer fejlesztése sok kihívást tartogat, számos különböző komponensből áll, amelyeket külön kell kialakítani, majd egy rendszerbe integrálni. A budapesti irodánk csupán pár hónap alatt már komoly eredményeket ért el: gépi tanulási módszereket fejlesztünk, alkalmazunk, illetve integrálunk” – mondta a megnyitón Ralph Lauxmann, a Chassis & Safety divízió Systems & Technology terület vezetője.

Lovak patkójára gyártottak gumit 150 éve, most önvezető autót fejlesztenek. Itt, Magyarországon!

Budapesten az önvezetés ABC-je

Budapest az elmúlt évek alatt világszinten is fontos szereplő lett az önvezető autók fejlesztésében. Ahogy az iparágban mondják, itt van az önvezetés ABC-je: az AImotive, a Bosch és immár a Continental is a fővárosban fejleszti a sofőr nélküli közlekedés jövőjét.

Az önvezetésnek különböző szintjei vannak attól függően, hogy mik azok a funkciók és körülmények, amiket a számítógép önállóan képesek kezelni. Az amerikai központú, autóipari mérnököket tömörítő társaság, a SAE International szabványa szerint így néz ki az önvezetés evolúciója:

  • 0. szint: teljes mértékben emberi irányítás
    Csak a sofőr, semmi segítség.
  • 1. szint: támogatott járművezetés
    Egy-egy egyszerű funkciót (fékezés, gyorsítás) átvesz a számítógép a sofőrtől. Ilyen például a tempomat és az automata vészfék. A legtöbb forgalomban kapható autó most ezen a szinten van.
  • 2. szint: részleges automatizáltság („hands-off”)
    Akár egyszerre több fékezési, gyorsítási, kormányzási feladatot átvehet a vezetéstámogató számítógép, bizonyos körülmények között a sofőr le is vehetné a kezét a kormányról, de nem ajánlott. Már a piacon van, ezen a szinten van a Tesla AutoPilot rendszere is.
  • 3. szint: feltételes automatizáltság („eyes-off”)
    Az összes dinamikus vezetési műveletet el tudja végezni a jármű magától, a sofőr leveheti a szemét az útról, de bármikor készenlétben kell lenni, ha az autó jelzi, hogy be kellavatkozni. A prémium kategóriában idén kerül forgalomba az első ilyen kocsi, de még csak dugóban, alacsony sebességnél képes rá.
  • 4. szint: magas szintű automatizáltság („mind-off”)
    Az önvezető szoftver telejsen átveszi az irányítást bizonyos körülmények között, például autópályán egyenletes haladásnál. Emberi jelenlétre még szükség lehet, de magától képes reagálni a váratlan helyzetekre is.
  • 5. szint: teljes automatizáltság
    Minden vezetési műveletet el tud végezni, bármilyen körülmények között. A kormányt és a pedálokat akár ki is lehetne venni, emberi jelenlét nélkül is közlekedhet.

A rendszer, amit itt tanítanak, már a legmagasabb önvezetési szintet fogja képviselni, és a Continental önvezető- és vezetőasszisztens rendszereiben fogják alkalmazni.

A német autóipari multik milliárdos tétben fogadnak a közlekedés következő trendjére: a robottaxikra

Borítókép: Continental AG

A hibák mindig megbocsáthatók, ha van elég bátorságod, hogy beismerd őket.