Generációkon átívelő üzletek – amit elvett a XX. század, visszaadják az utódok

Sok olyan történet került a februári lapba, ami részben arról szól, hogy a XX. század viharai és a szocializmus hogyan akasztotta meg virágzó családi cégek és ágazati integrációk létrejöttét – a történelem miatt elvesztegetett évtizedek lemaradását az utódok igyekeznek pótolni. Mindenki más stratégiával.

Bővebben

A német autóipari multik milliárdos tétben fogadnak a közlekedés következő trendjére: a robottaxikra

A nagy autógyártók már nem autót akarnak eladni mindenáron, hanem mobilitást. A Mercedes, a BMW, a Continental és a Bosch is az önvezető személyautóknál egyszerűbb robottaxikat fejleszt.

Hagyományosan január második hetében Las Vegasban gyűlik össze a techvilág krémje, persze nem kaszinózni: idén január 8. és 11. között rendezik meg a világ egyik legnagyobb elektronikai és technológiai kiállítását a nevadai város vásárközpontjában. A CES-en – teljes, régebben használt nevén Consumer Electronics Show – mutatják be startupok és a legnagyobb elektronikai cégek a legújabb kereskedelmi forgalomba kerülő kütyüjeiket és kísérleti koncepcióikat, amiből jósolni is lehet a gyártók következő trendjeire.

Ahogy az autózásban a lóerők helyett az elektromos meghajtás, az önvezető technológiai megoldások és mobilitási szolgáltatások veszik át a főszerepet, úgy jelennek meg egyre hangsúlyosabban az autógyártók és autóipari beszállítók is a technológiai kiállításon. És ha trendek után kutatunk a hazai érdekeltséggel is rendelkező német nagyvállalatok standján, egy dolgot kiszúrhatunk:

a németek ráfeszülnek a robottaxik fejlesztésére.

A robottaxik technológiailag egyszerűbb konstrukciók az autonóm személyautókhoz képest, mivel alacsony sebességű közlekedésre tervezik városon belüli személy- vagy csomagszállításra, sokszor egy meghatározott útvonalon. Ennél fogva jóval életszerűbb a gyártásuk és az elterjedésük a következő években az utakon, mint a teljesen önvezető autóknak, ahol még számos szabályzásbeli aggályra nincs válasz. A Roland Berger üzleti tanácsadócég becslése szerint a robottaxi-gyártás piaca 2020-ra eléri az egymilliós, 2025-re pedig a 2,5 milliós példányszámot.

A Bloomberg gyűjtése alapján a magyar érdekeltséggel is rendelkező német gyártók közül a Mercedes, a BMW, a Bosch és a Continental is önvezető, speciális célú járművekkel készült a Las Vegas-i showra.

Mercedes

A Daimler-konszernhez tartozó Mercedes az Urbanetic koncepcióautót viszi Las Vegasba. Az elektromos meghajtású, vezetőfülke nélküli városi kocsi akár 12 ember szállítására is képes, de karosszériáját pedig teherszállításra is alkalmassá lehet tenni.

Mercedes Urbanetic. Fotó: Mercedes

BMW

A BMW kockázati tőkebefektetője, a BMW iVentures 2018. februárban szállt be az autóipari veteránok által alapított amerikai May Mobility-be, amibe több befektetővel – köztük a Toyotával – együtt 11,5 millió dollárt (több, mint 3,2 milliárd forintot) fektettek. A startup kis hatótávolságú, önvezető mikrobuszt fejleszt, aminek maximális sebessége 40 kilométer/óra. Egyelőre még vezető felügyeletével, de már napi rendszerességgel használják: Detroitban dolgozókat szállít az autógyár területén, az Ohio állambeli Columbusban december óta járja az utcákat egy öt kilométeres szakaszon, 2019 márciusában pedig a szintén michigani Grand Rapids városában indul a tesztidőszak a Techcrunch szerint.

May Mobility először Detroitban állt forgalomba. Fotó: May Mobility

Continental

A Continental a francia EasyWay-jel közösen fejlesztett kísérleti, Cube névre keresztelt járművét vitte Las Vegasba. A kisbuszon a német autóipari beszállító önvezető technológiáit és szenzorait tesztelik, és Frankfurt am Main utcáin közlekedik. A vállalat nemrég Budapesten nyitotta meg mesterségesintelligencia-központját, ahol önvezető szoftvereket fejlesztenek, erről bővebben a 2018. nyári Forbes Next magazinban is írtunk.

Continental Cube. Fotó: Continental

 

Lovak patkójára gyártottak gumit 150 éve, most önvezető autót fejlesztenek. Itt, Magyarországon!

Bosch

A Bosch egy koncepciótervvel készült, négy személy szállítására alkalmas, az utazásért pedig a Bosch elektronikus fizetési rendszerén keresztül lehet fizetni. Emellett a Bosch a Daimlerrel közösen indított el az automatizált autómegosztó rendszerének tesztüzemét, a teszthez S Merciket használnak a kaliforniai San Joséban. A Bosch kőbányai kampuszán építi magyarországi fejlesztőközpontjának következő ütemét: a 37 milliárd forintos beruházással tesztpálya és laboratórium épül vezetéstámogató rendszerek fejlesztéséhez, amivel felkerült a Forbes beruházási listájára is.

Bosch önvezető koncepció. Fotó: Bosch

 

Magyarország, gyárország – Térképen mutatjuk az ország legnagyobb magánberuházásait

Borítókép: Continental AG

Olvasd el Üzlet rovatunk további cikkeit!
Ezeket láttad?
Címkefelhő