Matolcsy György jegybankelnök határozottan érvelt amellett, hogy a repülőtér visszavásárlása hibás döntés lenne.
A Magyar Nemzetbe írt Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke véleménycikket, amelyben a budapesti repülőtér visszavásárlását ellenzi, számolt be róla a Portfolio.hu. Matolcsy a cikkben azt írja, hogy
„Magyarországnak szüksége van egy központi repülőtérre, de nem Budapesten.
A budapesti repülőtér visszavásárlása mind a pénzügyi egyensúly, mind a térszerkezeti egyensúly szempontjából hibás döntés lenne.”
Pedig a tranzakció minden bizonnyal célegyenesben van. A Portfolio azt írja, a kormány úgy próbál mozgásteret csinálni a költségvetésben, hogy bizonyos beruházásokat elhalaszt, növelve ezzel a büdzsé tartalékait. Novemberben megírtuk, hogy a repülőtér német többségi tulajdonosa, az AviAlliance megkezdte a vevők átvilágítását, ami szintén fontos lépés az eladás irányába.
3+1 érve is van, miért hiba
Az érvelése alátámasztására Matolcsy több érvet is felsorolt. Szerinte rossz az időzítés, mert
most nagy az ország pénzügyi sérülékenysége.
Leszögezte, hogy szerint a kormány jól kezelte a vírushelyzetet, de „ennek ára az elszálló költségvetési hiány, az elfutó államadósság, az újból növekvő deviza államadósság, a romló folyó fizetési mérleg, a megugró infláció és a kényszerű jegybanki fordulat volt.”
Drágállja a vételárat is, szerinte a kormány nagyon drágán vásárolná vissza, amit olcsón adott el annak idején. Leszögezi:
„A budapesti repülőtér eladása nemzetstratégiai bűn és gazdaságstratégiai hiba volt.”
A magyar kormány vezette konzorcium októberben 4 milliárd eurós (1440 milliárd forint) árat ajánlott a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérért. Ez kellően nagyvonalú ahhoz, hogy ne tudjon rá nemet mondani a mostani tulajdonos.
Azzal folytatta, hogy szerinte a Kárpát-medencébe nem globális, központi repülőterek kellenek, hanem fejlett repülési hálózat közepes méretű központi repterekkel és sok kis méretűvel. Értekezését azzal zárta, hogy
nem szabad Budapest amúgy is központi gazdasági szerepét tovább erősíteni a reptér visszavásárlásával.
Ehelyett azt javasolja, hogy „a „patkóvárosok” által kijelölt, a mai főváros körüli mintegy száz kilométeres térben (Esztergom, Győr, Székesfehérvár, Veszprém, Dunaújváros, Kecskemét, Szolnok és Eger) építsünk egy vadonatúj központi repülőteret, kötelezően gyorsvasúttal a főváros központjába.”
Borítókép: Matolcsy György, az MNB elnöke. Forrás: MNB // Facebook