Üzlet

Mégis mekkora Jeff Bezosé?!

Szedlák Ádám
2021. november 14. 6 perc olvasás

Ha Amerika milliárdosai méregetési versenyekbe hajszolják egymást, legyen szó jachtról vagy űrhajóról, nekünk is jár a lehetőség, hogy kellően kiszórakozzuk magunkat a próbálkozásaikon.

Joszip Broz Tito, aki az “imperialisták láncos kutyája” volt a szovjet vezetők szerint, és Jugoszlávia vezetője saját maga és az országa szerint, szerette a szépet. Erről árulkodott a jachtja, a Galeb (Sirály) Békehajó. Ez ugyan a pályafutását olasz segédcirkálóként kezdte, aminek a kereskedelmi utak biztosítása vagy zavarása volt a feladata, de szolgált később német aknarakóként, a világháború vége pedig a víz alatt érte, mert a szövetségesek elsüllyesztették. A negyvenes évek végén kiemelték a hajótestet, besorozták a Jugoszláv Haditengerészetbe, és Tito személyes jachtjaként szolgált egészen annak 1980-ban bekövetkezett haláláig.

Nem nézett ki bizalomgerjesztően a Galeb 2017-ben (Fotó: Szedlák Ádám)

Ebben a második korszakában a Galeb nem hadihajóként volt felszerelve. Nagy tárgyalót alakítottak ki benne, kényelmes hálóval, miegymással. Tito pedig szerette a hajót, és regnálása alatt száznál is több vezetőt és hírességet látott rajta vendégül. Londonban is járt vele Churchill meghívására, ahol Greenwichben kellett kikötnie a hajó 117 méteres hossza miatt. (További számok: 15 méter széles a Galeb, vízkiszorítása pedig 5754 tonna.) A hajó jelenleg Rijeka városának tulajdona, épp felújítás alatt áll – nem árt neki! -, utána kiállítási és konferenciaközpont lesz belőle.

Kódnév: gazdag könyvárus

Azért vettem elő egy viszonylag ismert, államfői hajót, mert adatok és képek láttak napvilágot a világ egyik leggazdagabb emberének, Jeff Bezosnak a készülő giga-mega-jachtjáról. (Bezos nem csak a vízen vetélkedik a gazdagok versenyében, az űrben Elon Muskkal versenyez.) Az egyelőre Y721 névre hallgató, az Oceanco által tervezett és építtetett jacht alig lesz hosszabb, mint a Galeb, csupán 127 méteres lesz. Persze ehhez nem adtuk hozzá a 75 méteres kiszolgáló hajóját (YS7512), egy másik kisebb jachtot, ami helikopter leszállópályaként is funkcionál majd. Kultúrember nem helikopterezi csak úgy össze a hajóját, ha tud más megoldást is. Ráadásul el lehet rajta szállásolni 45 főnyi személyzetet és vendégeket. Az Architectural Digestnek nyilatkozó Fernando Nicholson luxusjacht-brókertől pedig azt is megtudja az újságolvasó, hogy a kísérőhajó hivatalos neve árnyékjacht és manapság szinte kötelező kelléknek számít.

A Taeping teaklipper volt az 1866-os Kína-Anglia teaverseny győztes 99 napos idővel

A hajó érdekessége, hogy rendelkezni fog vitorlákkal is, így egy liter üzemanyag nélkül is át tudja szelni majd az Atlanti-óceánt. Igaz, erre a Fair Transport nevű, holland központú szállítmányozási cég 1943-ban épített Tres Hombres barkja – ezek többárbócos, nagy teherbírású kereskedőhajók – is tudja negyven tonna rakománnyal. A bark, amiről a szó helyére illesztése végett jegyezzük meg, hogy a klippereknél  nagyobb teherbírású hajók, viszont ugyanolyan gyorsak, mint a klipperek voltak. Nagyon sok vászon alatt nem kevés hajó.

Bezos háromárbócos sóner vitorlázatában több informatika és anyagtudomány lesz, mint egy hagyományos hajóban. Az árbócok keresztrúdjai között motorosan felvonható és kurtítható, okos textilből készült vitorla feszül. A hídon pedig pontosan lehet látni egy monitoron, hogy a vitorla különböző pontjainak milyen erők feszülnek neki. Természetesen az árbócok is forgathatók a hídról, így egyszerűen be lehet állítani a DynaRig vitorlákat úgy, hogy a legtöbbet hasznosítsanak a szélből. Teljesen felvonva és irányba állítva a vitorlák nem több árbócra felvont vitorlaként, hanem egyetlen hatalmas felületként működnek. Ez valószínűleg a jacht legtechnikaibb és legfuturistább jellemzője is egyben.

Jeff Bezos jachtjának a berendezéséről még pletykák sincsenek így csak abból indulhatunk ki, hogy a gyártó Oceanco korábbi Y719-es kódnevű jachtjába mi került bele: wellnes részleg, moziterem, edzőterem és egy hatalmas medence, ami mellett még találtak helyet 2 VIP és 8 kevésbé VIP kabinnak a tulajdonos lakosztálya mellett. Sokkal kevesebbre az Y721 esetében se számítsunk.

Két rekord elérhetetlen

Akármennyi pénz is költ Bezos a hajóra – a közszájon forgó összeg 500 millió dollár – biztosan nem lesz az övé a világ legnagyobb jachtja. Ezt a rekordot a Sailing Yacht A nevű 2017-ben vízre bocsátott 142 méteres hajó tartja stabilan. Ez a belorusz származású Andrej Melnicsenkó tulajdona, aki amúgy csak a 95. leggazdagabb ember a világon, és még Oroszországban is épp csak hetedik.

Emellett arra sem nagyon van lehetősége, hogy többet költsön hajóra, mint egy másik amerikai szupergazdag, Larry Ellison. A hajóversenyek megszállottjaként Ellison a magánvagyonából számolatlanul szór évek óta a Team Oracle-re. Csak a 2013-as Amerika Kupa megnyerése 115 milliójába került a milliárdosnak. Ezek a csúcstechnológiás anyagokból készülő sporthajók annyira drágák, hogy abban az évben összesen három induló csapat volt.

Később újraspecifikálták a versenyt úgy, hogy akár rongyos 20 millióból is labdába lehessen rúgni. Ellison erre válaszul szervezett egy csúcstechnológiás jachtversenyt, a SailGP-t, ahol 5-7 millió dolláros hajók versenyeznek egymás ellen. Az árcsökkentés célja, hogy kellően nagy legyen a mezőny. És mivel ezek a versenyhajók kényelmetlenek, ezért Ellisonnak van egy magán jachtja is, a Musashi, aminek az értékét 160 millióra becsülik, a fenntartási költségei pedig 10-20 millió dollárra rúgnak. Bármit csinál Jeff Bezos, lehetetlennek tűnik Ellisonnál többet költeni.