Megszegte azokat a kötelezettségeit, amiket a korábbi, jogsértő akciók kompenzálására vállalt, ezért újabb büntetést kapott a webáruház a GVH-tól.
Bár a jóvátételi program lezárult része elérte célját, a versenyhatósági eljárás eredményeként egymilliárdos közvetlen haszonban részesültek a megtévesztett fogyasztók, az Emag üzemeltetője mégis megszegte kötelezettségeit, melyeket korábbi jogsértő akcióinak kompenzálásáért vállalt. A büntetés egy 50 millió forintos bírság – közölte a GVH.
A GVH még 2021-ben kötelezte az Emag üzemeltetőit, a Dante International S.A.-t és az Extreme Digital – eMAG Kft.-t 200 millió forintos pénzbírság mellett egy 4 milliárd forintos jóvátételi vállalás végrehajtására , miután megállapították, hogy akciótartási gyakorlatuk tartósan tisztességtelen volt a fogyasztókkal szemben.
Ami sikerült
A vállaláscsomag egy része csak 2024 őszén zárul le, a fogyasztók kompenzálására és a jogellenes árfeltüntetési gyakorlat korrigálására kiszabott határidő azonban már letelt, ezért a hatóság megvizsgálta az előírtak teljesülését.
Megállapították, hogy a fogyasztók jóvátételére szolgáló kuponok beváltása 2021 decemberéig meghaladta a GVH által minimálisan előírt értékhatárt, vagyis a hatóság kötelezése több mint 1 milliárd forintos közvetlen kompenzációval járt a hazai fogyasztók számára.
És ami nem
A vizsgálat ugyanakkor hiányosságokat is feltárt az előírtak végrehajtásában.
A nemzeti versenyhatóság megállapításai alapján a webáruház egyes termékeket kizárt a kuponok felhasználásából. A hiányosság bizonyos termékköröket – például az Extreme Digital teljes termékkínálatát – csak időlegesen érintett, más termékkategóriát viszont végig.
Az árfeltüntetési gyakorlattal is problémákat talált a GVH.
A webáruház új ár-összehasonlítási alapot vezetett be a beszállító által ajánlott árak (RRP) feltüntetésével. Ezek a viszonyítási árak alapján indokolatlanul és irreálisan magasak voltak, ténylegesen nem érvényesültek a piacon.
A kialakított árfeltüntetési gyakorlat ezért továbbra is megtévesztően kelthette azt a benyomást a fogyasztókban, hogy a webáruház jelentős kedvezményt kínál számukra.