14 év alatt 80 millió eurót fordítottak fejlesztésekre, csak 2025-ig még 50 millió eurót fognak, miközben dupláznak árbevételben. Ilyen perspektívái vannak a magyar Masterplastnak, míg a gazdaság nagy része a recesszió felé menetel.
Befektetői közgyűlést tartott a budapesti tőzsdén jegyzett Masterplast, ahol a cég vezetői ismertették a következő 3 év stratégiáját. „Az energiakrízist mi lehetőségként kezeljük, és igyekszünk belőle minél többet kihozni” – kezdte Tibor Dávid társalapító-elnök, miután bemutatta a vezetőséget. A cég igazgatótanácsába egyébként 2022 áprilisában beválasztották Fazekas Bálintot, a hazai Euronics kereskedelmi igazgatóját, aki idén a 30 sikeres magyar 30 alatt Forbes-listán is szerepelt.
Új gyár épül
A Masterplast legfontosabb üzletága az építőanyag-gyártás, azon belül is a homlokzati hőszigetelőrendszerek, ezek adják ugyanis az értékesítésük 52 százalékát, és ezen a területen további növekedésre számítanak.
Az egyre jelentősebb kereslet nyomán új üzletágat indít a Masterplast: ásványgyapot szigetelőanyagok gyártásába kezdenek, a stratégiát akvizíciókkal, zöldmezős beruházással valósítanák meg, amelyek összértéke kb. 25 millió euróra rúg. Az új gyár Szerbiában, Szávaszentdemeteren lesz, ami Tibor Dávid szerint azért is jó döntés, mert
a gázt nyolcadáron, az áramot tizedáron veszik addig, amíg a szerb állam fenntartja a vállalati támogatást.
Ebben a gyárban már 2024 elején megindulhat a gyártás, de 2025-ig a teljes hőszigetelési portfóliót szeretnék lefedni. Üveggyapot-gyártási kapacitásuk kialakítására is 25 millió eurót szánnak, itt még helyszínt keresnek, a gyártás 2025 elején indulhat.
Üvegszövet-gyártásban Európában első, a világon a harmadik legnagyobb szereplő a Masterplast, céljuk, hogy a tetőfóliák gyártásában is a top 3-ba kerüljenek (ezzel a tevékenységgel kezdte meg egyébként a működését a cég 1997-ben.) Másik húzóágazatuk, a polisztirolgyártás, aminek három gyár kapacitását szentelik, most két újabb üzemfejlesztéssel bővül Magyarországon és Olaszországban.
A titkos favorit
2023-ban kerül piacképes állapotba a moduláris gyártói üzletáguk,
szerintük erről fog szólni a jövő építőipara, mert választ ad a szektort sújtó szakértő- és munkaerő-hiányra,
ami előbb-utóbb minőségromláshoz vezet. Egyelőre konzervatívan számolnak a megtérüléssel, mert még nem akut problémát kezel, de fontosnak tartják, hogy még a versenytársaik előtt megszerezzék a kellő tapasztalatokat.
Emellett nem feledkeznek meg az egészségügyi üzletágukról sem, ahol az egyszer használatos textíliákra helyezik a hangsúlyt, és 2025-ig külön márkát kapna az üzletág Masterplast Medical néven.
A hőszigetelés évtizede
Impozáns növekedési stratégiát mutatott be a cég, ami alapján a 2022-re várt 225 millió eurós forgalmukat 2025-re 449 millió euróra növelnék.
A következő évek fejlesztéseit euró alapú hitelekből és kötvénykibocsátásokból finanszírozzák, legutóbb 21 milliárd forintnyi vállalati kötvényt bocsátottak ki.
A háromfős alapítócsapat a növekedés mellett is figyel arra, hogy többségi tulajdonban maradjank, így minden jövőbeli tervüket ennek rendelik alá. „Majd a 10-15 ezres részvényárfolyamnál, nagyon más árazás mellett el tudjuk engedni ezt az igényünket, ha látjuk, hogy egy logikus következő lépcső a cég életében” – mondta Tibor Dávid.
Borítókép: Tibor Dávid // Fotó: Fekete Csaba