A Kajahu érdekes és váratlan bejelentést tett – összeálltak egy fintech megoldásokat fejlesztő céggel. Mi történhetett? És mi sül ki ebből?
Majdnem pontosan egy évvel azután, hogy bevezették a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) középcégek igényeire szabott piacára, az Xtendre a Cyberg Corp. részvényeit, a társaság érdekes hírrel rukkolt elő: egy akvizícióéval. 2018 őszén elég sokat beszélgettünk a cég vezetőivel a terveikről, de cégvásárlás, mint olyan egyáltalán nem volt köztük. Mi történt? Változott a nagy terv arról, hogy a high-tech érintőképernyős Kajahu éttermekben nyert adatokra építi a bizniszt a cég? Úgy tűnik, részben igen. De leginkább kibővült.
Az eredeti koncepció, amivel a tőzsdei megjelenést megelőzően nagy magyar intézményi befektetőket tudtak másfél éve behozni a cégbe, az, hogy a Kajahu-éttermek franchise rendszerben elég gyorsan elterjeszthetők a világban, a valóban ott ülő és valóban fogyasztó, hús-vér, nem kamu vendégektől pedig gyorsan növekvő mennyiségben lehet tiszta adatokat szerezni (a cég magára digitális közösségi étteremláncként hivatkozik). Ez pedig nagy érték, lehet rá keresztértékesítést alapozni, különösen, ha a tisztaság miatt nagyon jól célzott ajánlatokkal lehet elérni a fogyasztót – olyannal, amitől nem szabadulni akar, hanem még örül is neki.
Mit csinál ehhez képest az új partner, a Bitgap? Az, hogy többnyire blokklánc és felhő alapú technológiára épülő fintech megoldásokat fejlesztett az elmúlt években, önmagában még nem magyarázza a két cég együttműködését.
Az már közelebb visz, hogy mesterséges intelligenciával és gépi tanulással kiegészített, magas konverziót biztosító digitális értékesítési rendszereket épített.
Ez már jól jöhet a Cybergnek is.
De a lényeget Kiss Konrád, a Bitgap alapítója, tulajdonosa mondja. „Eddig más álmait valósítottam meg, most megtaláltam a sajátot” – utal arra, hogy nagyon komoly referenciákkal rendelkeznek, ismert amerikai játékfejlesztő cégeknek dolgoztak, de mostantól nem csak beszállít másnak, hanem a saját cége kiugrását viszi előrébb a szaktudásával. Az akvizíció során ugyanis a Cyberg részvényekkel fizet, a Bitgap tehát úgy kerül a Cyberg tulajdonába, hogy Kiss Konrád Cyberg-tulajdonossá válik. Ettől még a Bitgap továbbra is dolgozik a korábbi és más, új megrendelőinek is, de a Cybergnek ők egy technológiai ugrást hoznak.
Amúgy az egész valahol egy véletlen találkozás eredménye, Kiss Konrádnak a Kajahu az egyik törzshelye és amikor irodát keresett bővülő cégének, egy ismerőse révén tudta meg, hogy a Cybergnél lenne hely. Innentől már csak egy lépés volt, hogy megismerkedjen a Cyberg üzleti modelljével, aminek sikerre viteléhez nagy segítség pont a Bitgapnél felhalmozódott mérnöki tudás.
Persze a kiterjedt amerikai kapcsolatrendszer sem rossz, a Cyberg menedzsment épp ilyesmi profillal rendelkező céget keresett.
„Az a sci-fi ami eddig is a fejemben volt, még sokkal hihetőbbé vált, mivel Konrád mondja, hogy működhet, ő pedig már megvalósított pár ilyet” – mondja Rózsa Balázs Cyberg-vezér.
„Már 2003-ban saját fejlesztésű Siri volt a lakásában, csak Laurának hívta”
– mondja új üzlettársáról. Kiss Konrád ugyanakkor a csapatára nagyon büszke. Mindig a legeslegjobbakat kereste, kimondottan az innovatív, tulajdonosi szemléletű mérnököket, vezető fejlesztője például a Higgs-bozon igazolásán dolgozott.
A Cyberg számára
az akvizíció kapcsán az is nagyon előnyös, hogy mivel Bitgap komoly nyereséget
termel, a Cyberg profitabilitása nagyot javul. Az pedig, hogy nem csak a jövőre
vonatkozó tervek és ígéretek alapján árazzák a céget, új finanszírozási
csatornákat nyit meg. A cég hitelképessé válik, túlléphet azon, hogy jórészt a
hígulással járó részvénykibocsátásokra kelljen támaszkodnia.
De a legfőbb változás Szabó Erik vezérigazgató-helyettes szerint az, hogy eddig az étteremláncon keresztül akarták meghódítani a világot, mostantól viszont a Kajahu az eszköztár egyik eleme csak. A Cyberg vezetői biztosak benne, hogy a technológia, amit fejlesztenek, működhet más éttermekben, de akár az gasztroszektoron kívül is.
Borítókép: Kiss Konrád, a Bitgap alapítója, Rózsa Balázs, a Kajahu vezérigazgatója és Szabó Erik vezérigazgató-helyettes. Fotó: Sebestyén László