Csendben világhírű, 200 éves és magyar. Mi az?

Talán olvastad – mert még a Washington Post és a New York Times is lehozta –, hogy januári számunkat idő előtt vissza kellett hívni az újságárusoktól. A Hell Energy tulajdonosai kértek ideiglenes intézkedést […]

Bővebben

Magyarok fejlesztettek működő önvezető parkolási megoldást, megnéztük élőben

Az Aimotive, a Here Technologies és a Vodafone Magyarország közösen skálázható automata parkolási megoldást hoztak létre. Megnéztük, hogyan muzsikált a gyakorlatban, és elütötte-e a mélygarázs egyik tipikus emberfaját, az oszlop mögül előugró, bevásárlókocsit tologató embert.

Végülis annak is van hírértéke, ha valamit elrontottunk és elgázolunk egy tucat újságírót” – ütötte el egy poénnal* Bódi Mátyás, a térképszoftvereket készítő Here Technologies üzletfejlesztési vezetője azt a lehetőséget, mi történt volna, ha balul sül el az éles teszt. A magyar önvezetőrendszer-fejlesztő startup, az Aimotive, a térképszoftvert szolgáltató Here és a Vodafone világpremierként harangozta be a közösen fejlesztett, működő koncepcióját, a teljesen vezető nélküli, fedett parkolóban parkolást.

Hogy bizonyítsák, milyen valós nyomorúságot oldhat meg a teljesen vezető nélküli parkolás, egy Teleshop-snittbe illő rövidfilmet forgattak le, amit simán ripacskodásnak vettem volna, ha nem pár hónapja húztam volna meg a sárvédőmet egy belvárosi mélygarázs fordulójában, amit sikerült úgy megtervezni, hogy csak ipszilonban lehessen bevenni. A Vodafone Duna-parti székházának mélygarázsába csődített újságírók előtt pedig bemutatták:

a rendszer működik, még ha néha döcögött is egy-egy kanyarív előtti számolással. Ami azért inkább előny, mert legalább nem hitte az a szoftver, mint a nagymellényű hús-vér sofőr, hogy befér oda, ahova nem.

A teszt úgy nézett ki, hogy egy szenzorokkal felturbózott szériaautó kb. 5-10 km/h órás sebességgel elindult, bevett egy oszlopos kanyart, majd elhajtott két parkoló autó közötti üres ficak előtt, amit felismert, majd egy-két korrigálás után bepasszintotta magát fenékkel.

Majd kihajtásnál belevittek egy csavart: a már mozgó autó elé kilöktek egy bevásárlókocsit vagy zombi módon közlekedő gyalogost imitáló kerekeskocsit, hogy megáll-e a szoftversofőr.

Biztos viccesebb lett volna, ha gondolkodás nélkül áthajt rajta, de azért mindenki nyugodtabb lehet a tudattal, hogy simán vette az akadályt.

A kísérleti autók Budapest több mélygarázsában képesek emberi beavatkozás nélkül szabad helyet keresni és biztonságosan leparkolni.

Nagy autógyártóknál házalnak a technológiával

Az, hogy ez sikerült, azért nagy szám, mert az autógyártók hiába érdeklődnek a tömeggyártásban alkalmazható önvezető technológiák iránt, legtöbbször ott bukik el a dolog, hogyan illeszkedik a mindennapok forgalmának infrastruktúrájába – magyarázta Jánky Szabolcs, az Aimotive üzletfejlesztési stratégiai vezetője.

A három cégre pont ezért volt szükség, hogy a három különböző, de szükséges tudást egy csomagba pakolják: az önvezető szoftvert, a parkolóház digitalizált térképét, valamint a környezetben elhelyezett szenzorok és az autó közötti kommunikációhoz szükséges hálózati csatornát. Az automatizált vezetési funkciókat az Aimotive mesterséges intelligencián alapuló szoftvere biztosítja, amelyet több nemzetközi autóipari szereplővel együtt dolgozva fejleszt a magyar cég. A Here Technologies (a cég korában a Nokia térképszoftvere volt, most olyan német autóipari óriások tulajdonában van, mint az Audi, Daimler és Bosch) a mélygarázs térképét készítette. A Vodafone parkolószenzorai, amelyek a parkolóhelyek foglaltságát jelzik a rendszernek, a szolgáltató keskenysávú, úgynevezett NB-IoT hálózatán keresztül kommunikálnak. A térképeket, beleértve a parkolóhely-információkat, a Vodafone mobilhálózatán keresztül tölti le az autó szoftvere a mélygarázsok bejáratánál.

Az együttműködés eredménye pedig kulcsrakész, kereskedelmi szempontból is életképes, automata parkolási rendszer, amit az autógyártóknak tudnak mutatni, hogy a koncepciójuk működik és alkalmazható.

A járműveket a beérkező szenzoradatok alapján a szabad parkolóhelyeket és a térképet felhasználva vezeti a mélygarázsban, és új helyet keres, ha az eredetileg kiválasztott parkolót útközben elfoglalták.

a térképek mindig naprakészek, és a sofőrök még kiszállás előtt megtudhatják, hogy járművük hol fog parkolni.

Kovács Péter, az Aimotive termékekért felelős vezetője szerint egy ilyen automata parkolósofőrrel a vezetőknek nem kell üres parkolóhelyek keresésére pazarolni az idejüket. Ráadásul a rendkívül pontos rendszernek köszönhetően sokkal közelebb állhatnak egymáshoz az autók, így több jármű férhet el ugyanabban a mélygarázsban. A szakember szerint rendkívül fontos lépés az önvezetés irányába az automata parkolásra kínált, skálázható és megfizethető megoldás. Az Aimotive egyébként első helyen szerepelt a Forbes által idén először összeállított, a legforróbb magyar startupokat összegző listáján.

A vezeték nélküli kommunikációnak számos előnye lehet az autóiparban, és a vezetés-automatizálás ilyen módja csak egy példa. „Több sikeres kültéri okosparkolással kapcsolatos projekt után ez a fejlesztés lehetőséget adott arra, hogy az NB-IoT megoldásainkat mélygarázsokban tegyük próbára. Így rendkívül hasznos tapasztalatokat gyűjthettünk a jövő közlekedéséről még az 5G technológiák elterjedése előtt” – mondta Király István, a Vodafone Magyarország vállalati szolgáltatások üzletág vezérigazgató-helyettese.

Az Aimotive vezetője elmondta, hogy két fejlesztési irány van az önvezetésben: egyik az adott környezetben vagy kötött pályán közlekedő robottaxik (Google, Uber, Cruze), ami teljes, ötödik szintű önvezetést ígér, de hátránya, hogy attól még, hogy San Franciscóban tud menni, más városban, New Yorkban már képtelen lenne ugyanerre. A második irány, amire az Aimotive is fogad, a sofőrrel együttműködő önvezető funkciók fejlesztése, mint amilyen a parkolás vagy az autópályán, városban közlekedés. Ennek előnye, hogy lépcsőzetesen bevezethető a szériaautókban, és sokkal olcsóbb, felébe-harmadába kerülnek a szenzorok, mint az első esetben.

És hogy ez mikor kerülhet forgalomba? Igazából már most is vannak olyan autók, melyek azt ígérik, beparkolnak maguktól, de ehhez általában ott kell lennie a vezetőnek, cikáznia kell addig, amíg nem talál parkolóhelyet, és meg kell nyomnia valami gombot is, hogy bemanőverezzen.

Ezzel szemben ez a rendszer azt ígéri, hogy a vezető simán kiszállhat a parkolósorompó előtt, az autó magától keres parkolóhelyet, beparkol, majd a sofőr dolga végeztével hívhatja az autót a kijárathoz.

(*én kérek elnézést az alsópolcos szóviccért.)

 

"Minden embernek joga van életében egy nagy őrültséghez."