A poénok világában is megéri, ha diverzifikálod a bevételi forrásaid. A hazai komikusvilágban Bödőcs az ász, az egyik legkeresettebb magyar standuposként egyedül többet kereshet, mint a többiek együttvéve. Megnéztük, mit tud a hazai, céges keretek között dolgozó élmezőny.
Könyvek, DVD-k, Youtube-csatorna – a magyar standupvilágban is kifizetődő, ha nemcsak a fellépésekre és a Comedy Central-os megjelenésekre koncentrálsz, hanem egy kicsit jobban odafigyelve több oldalról is megtámogatod a szépen csörgedező árbevételed. Így működik hazánk egyik legismertebb, legkeresettebb komikusa, Bödőcs Tibor is, aki profi üzleti gépezetet épített fel poénjai köré, és ezzel a magyar standupszcéna legismertebb arcait is többszörösen körözi.
Persze, a többieknek sincs miért szégyenkeznie, cégeik még a koronavírus alatt (a fellépések visszaesésével) is nyereségesek tudtak maradni. Kőhalmi Zoltán stabilan arat, Aranyosi Péter két vállalkozásával is versenyez, Dombóvári István is szépen keres, Kiss Ádám pedig egy eléggé veszteséges 2020 után állt talpra.
Bödőcs lapátolja a profitot
A 2004 óta aktív, 2010-ben Karinthy-gyűrűt is bezsebelő Bödőcs a magyar standupmezőny pénzgyárosa. Feleségével közösen vezetett cége, az előadó-művészet főtevékenységére bejelentett Burfa Kft. 2021-ben 118 millió forintos árbevétellel zárt – és ami kiemelkedő, az az üzlet nyereségessége, költségek ugyanis ebből alig vesznek vissza, 98 milliós eredménnyel viszi az üzletét a humorista. A húszmilliós költséghalmaz fele az adófizetési kötelezettség, a Burfa így hihetetlenül hatékonyan működhet.
A nyereséget Bödőcs ráadásul évről évre halmozza, a Burfa mérlegének eredménytartalék során 269 millió forintot tart a cégben.
Ezt úgy tudja megcsinálni, ha nem vagy csak minimális osztalékot vesz fel, az évek során pedig az eredménytartalékba kerülő összeg gyakorlatilag egy az egyben megegyezik az előző év adózott eredményével. Hogy a könyvelői dumát lefordítsuk: nem, Bödőcs nem vesz fel osztalékot, és a cég eredménykimutatása alapján fizetését sem innen szerzi.
A humorista bevételei a 2010-es évek közepén szelídebbek voltak, a 13-24 milliós eredményektől 2017-ben szakadt el jelentőségteljesen: ekkor a negyvenmilliós szintre ugrott, majd 2018-ban már közel 60 milliós profittal zárt.
2019-ben az árbevétel drasztikus csökkenése miatt 19 millióra esett vissza Bödőcs cége, 2020-ra azonban megnégyszerezte profitját, és tavalyelőtt is már 85 millió forintot keresett a Burfán keresztül.
Kiegészítő melléklete, ami az egyes mérlegsorokat és eredménykimutatás részleteit közli, nem készült a Burfának – pedig innen derülhetnének ki még érdekes részletek, mint például az egyes üzletágakból (például könyvjogok értékesítése, fellépések) származó bevételek. (A cég mikrogazdálkodói egyszerűsített éves beszámolót készít, így nem köteles kiegészítő mellékletet feltölteni a kormány céginformációs oldalaira.)
Kőhalmi stabil második
A könyvpiacon szintén jelen lévő, humorát skandináv krimibe és rendhagyó sci-fibe oltó, ugyanúgy Karinthy-gyűrűs Kőhalmi Zoltán évek óta stabilan hozza a harmincmillió forintos bevételeket. Előadó-művészettel foglalkozó cége, a Kőhalmi és Kőhalmi Kft. ugyan 2021-re egy picit visszaesett (46 milliós árbevétellel 22 millió profitot keresett), a 2010-es évek közepe óta dobbantott nagyot az 50-60 millió forintos árbevételek irányába, amit rendre 34-36 millió forint eredménnyel zárt.
Ezzel Kőhalmi cége nem olyan költséghatékony, mint Bödőcsé, de még így is remekül jövedelmez a humoristának.
Nagy különbség azonban Bödőcs példájával szemben, hogy a Kőhalmi és Kőhalmi Kft. nem rendelkezik combos eredménytartalékkal: nagyjából ötvenmillió forintot mutat a humorista mérlege, a tavalyi és az idei adózott eredményt is osztalékként fizette ki egyetlen tulajdonosának, Kőhalmi Zoltánnak.
Kiss Ádám nagyot bukott, azóta talpra állt
- Bödőcshöz és Kőhalmihoz hasonlóan Aranyosi Péter cégeinek beszámolóin keresztül is betekintést nyerhetünk a humorista teljesítményére: Aranyosi Art-Peba nevű, televízióműsor összeállításával, szolgáltatásával foglalkozó cége tavaly 21 milliós árbevétellel és 16 milliós eredménnyel, tavalyelőtt pedig tíz- és hatmillió forinttal zárt. Az előadó-művészettel foglalkozó, szintén Aranyosihoz tartozó Dumaart tavaly 24 milliós árbevételével 17 milliós profitot, tavalyelőtt szinte ugyanekkora árbevétel mellett pedig közel 13 milliót termelt. (Ezzel az Aranyosi érdekeltségeibe tartozó két cég összprofitja 2021-ben 33 millió forint, így tulajdonképpen előzi Kőhalmit.) A Dumaart eredményét az elmúlt két évben osztalékként ki is fizette.
- Kiss Ádám vállalkozása, a Kiss Creative Kft. a 2010-es évek elején még egészen miniatűr, pármilliós profitot produkált, 2020-ban pedig a nyolcmilliós árbevétel mellett nem tudta kitermelni a majdnem 25 millió forintos anyag- és személyi jellegű ráfordításait, ezért 16 milliós mínuszban zárta a pandémia első évét. 2021-ben Kiss azonban rákapcsolt, 42 milliós árbevételével 22 millió forinttal zárta az évet, tavalyelőtti esése után tanusított fiskális szigoráról pedig a magyar kormány is példát vihetne: hiába a profit, nem fizetett osztalékot az adózott eredmény terhére.
- Dombóvári István cége, a neve ellenére szintén előadó-művészettel foglalkozó Never2late Consulting a koronavírus miatt szinte felére esett vissza, már ami az árbevételt érinti: a 2020-as 24 millió forintról 12-re zsugorodott. A nyereségességet sikerült megtartania a humoristának, ez viszont arányaiban sokkal nagyobbat esett: kilencről kétmillió forintra csökkent. Ennek ellenére az előző évek eredménytartalékának terhére fizetett 7 millió forintos osztalékot a Never2late.
A tengerentúli csúcstartók
Piaci méretében, standupos hagyományaiban és emiatt a lehetőségek tárházát véve is teljesen más a humoristák dolga Amerikában – ezért nem összehasonlításként, sokkal inkább érdekességként írjuk az Egyesült Államok csúcstartóit. Az egyenként több ezer fős országos turnékból, a streamingszolgáltatóknak dollármilliárdokért eladott felvételekből, reklámszereplésekből és esti talkshow-kból meggazdagodó standupkomikusok elit alakulata nem egy szubkultúra részeként, hanem a legnevesebb filmsztárok és énekesek mellett tündökölnek mind hírnévben, mind pedig a bankszámlájuk mérete alapján.
Az amerikai Forbes legjobban fizetett komikusok listáján sokáig Jerry Seinfeld volt a csúcstartó, a 2010-es évek közepe óta Kevin Hart söpri össze a legtöbb zöldhasút.
A Forbes legutolsó, 2019-es listája szerint Hart 59 millió dollárt keresett egy év alatt, Seinfeld 41 milliót kapott. A bronzérmes Jim Gaffigan 30 millió dollárral fért fel a dobogóra, Trevor Noah 28 millióval csúszott le épphogy. A tipikusan férfidominált szakmában Amy Schumer hetedikként, 21 millióval szerepel a listán.
Címlapról ajánljuk
A cikkünk Facebook-ajánlójának eredeti szövegéért az érintettektől és az olvasóinktól elnézést kérünk.